2021 Förutsägelser: Vad kommer för cykelindustrin i år

0 0


Om du trodde att 2020 slängde cykelindustrin i oro, vänta bara till 2021. Med tillverkning, frakt, råvaror, leverans och bemanning blir allt uppåtriktat av pandemin, vi börjar nu först se de verkliga återverkningarna. Från stora brister till till synes outhärdliga förseningar, gör dig redo för ett väldigt konstigt år.

Här är våra förutsägelser för de övergripande trenderna i cykelindustrin för 2021 …

Allt kommer att vara bristfälligt

marin gruscyklar på eurobike 2019

Funderar du på en ny cykel? Ny tränare? Nytt drivsystem? Ny något?!?

Bättre att få din beställning nu. I hela branschen har situationen COVID-19 stört leveranskedjor som aldrig förr. För det första var det osäkerheten som ledde till att många varumärken minskade eller annullerade vissa beställningar innan någon visste hur marknaden skulle reagera.

Sedan överraskade efterfrågan på cyklar (och kit, och redskap och allt) oss alla, skyrocketande när människor stannade hemma och behövde något att göra utomhus. Problemet var vid den tiden att fabrikerna hade stängts så att deras arbetare också kunde stanna hemma.

wahoo kicker tränare
Den “Out Of Stock” -bannern kommer förmodligen att dyka upp mycket oftare 2021!

Och när de kom tillbaka? De hade en så stor eftersläpning av nya beställningar att många märken säger till oss att de är 12–18 månader från att få sin nästa serie cyklar.

Eller cyklarna det är anländer under de kommande 12-18 månaderna är redan helt slutsålda. Vilket innebär att butikerna kan ha lager på vägen, så du borde definitivt prata med dem om vad de har beställt och lägga ner din insättning nu … inse att vilket leveransdatum de lovar kan komma att skjutas tillbaka några gånger (och det är inte deras fel).

Varför? Eftersom globala leveranssystem är otroligt säkerhetskopierad och ansträngd. Det finns också begränsade timmar och personal på vissa lager och distributionscentra, åtminstone tills vi får nästan fullständiga COVID-vaccinationer och människor säkert kan återvända till jobbet.

Samma begränsningar gäller för drivlinor, komponenter, upphängning etc. Nästan allt du behöver eller behöver för din cykel 2021 kommer att vara bristfälligt … om det finns tillgängligt alls.

Bara några få nya modeller kommer att lanseras

parlee altum vägcykel
Varumärken som Parlee som bygger några av sina cyklar internt kommer att kunna fortsätta lanseringscykeln.

Ta alla anledningarna ovan och lägg sedan till behovet av att skapa nya verktyg, formar eller skjut testmules genom ett redan överansträngt FoU-laboratorium.

För stora varumärken som har förmågan att bygga prototyper och testa dem internt kan vi se några saker. När allt kommer omkring kör deras produktlanseringscykler ofta 2-3 år, så vad de än planerade att lansera i år var troligtvis tänkt och började 2018 eller 2019.

Mindre varumärken kommer att drabbas mest eftersom mindre beställningar vanligtvis pressas tillbaka på vissa fabriker. Varumärken som Parlee (och de flesta som ställer ut på NAHBS och Philly Bike Expo) måste oroa sig för råvaror och komponenter, men bör inte sättas tillbaka lika mycket. Om du har funderat på en anpassad cykel kan idag vara en riktigt bra tid att få din beställning!

Generellt sett satsar vi 2021 på att ett antal större (och mindre) varumärken fördröjer sina lanseringar i veckor eller månader eftersom de väntar på att inventeringen kommer fram. Och den cykeln kommer att bli värre innan den blir bättre.

Vi kanske inte ser nya varumärken starta, antingen

Eller åtminstone förmodligen inte så många av dem.

Varför? För om du är en start och försöker komma in på produktionslinjen hos en asiatisk tillverkare, kommer du att stå bakom alla andra företag som redan har relationer med dem. Och hade redan stående order. Så, om de inte tillverkar någon annanstans (eller internt), kan alla lanseringsplaner 2021 vara långt efter planen.

Även inhemskt tillverkade delar kommer att bli svåra att få

wolf tand komponenter kedjedrev spindel för vita industrier vevsatser

Det är inte bara cyklar och saker frakt från Asien. Delar som tillverkas i hus, som de från White Industries, Chris King, Industry Nine, One Up, Wolf Tooth, Cane Creek, Push Industries, etc., är också beroende av råvaror och försörjningskedjor.

De har en fördel genom att de oftast redan är tillbaka på fulla produktionsnivåer, och många (men inte alla) råvaruleverantörer har enligt uppgift kommit ikapp, särskilt om de också köper inhemskt.

Men eftersom deras utländska tillverkare är slutsålda eller omordnade har dessa varumärken sett en hög efterfrågan under hela 2020. Så några av dem är sålda och återbeställda också!

Campagnolo Ekar 1x13 grusgrupp, 13-delad gruscykeldrivning, studiogruppset
Foto med tillstånd av Campagnolo.

Det kanske inte omedelbart hoppar ut så uppenbart, men “inhemskt tillverkat” inkluderar utländska varumärken som Campagnolo, Rotor, Murare, Avsikt, Ingridosv. Oavsett vart de skickar delarna eller ramarna kan det vara lättare att få dem. Bortsett från…

Brexit kommer att komplicera saker … för tillfället

Utöver pandemirelaterade förseningar och problem, nu hanterar Storbritannien och EU återverkningarna av den senaste Brexit-affären. Mer än någonting, många märken måste ta en vänta-och-se-strategi när de kämpar för att förstå de nya reglerna.

Det ledde varumärken som Cotic att posta Brexit-relaterade uppdateringar på deras webbplatser för att ge så mycket information som möjligt till konsumenterna. Cotics grundare Cy, säger att ”just nu Brexit äter helt enkelt upp en enorm mängd tid och energi för att försöka hitta svar på frågor om hur de nya reglerna ska tillämpas, främst för att avtalet var så bråttom, så sista minuten och så bristfälligt. Jag skulle ha hoppats på lite vägledning från vår branschorganisation Bicycle Association, men ingen verkar vara på väg. ”

Mycket av de möjliga Brexit-relaterade biverkningarna för cykelindustrin är ett direkt resultat av var produkten faktiskt tillverkas. Joe McEwan från Starling Cycles (ovan) påpekar att Zero Duty-villkoret för handel med EU endast gäller produkter tillverkade i Storbritannien, så Starling-cykler är inte föremål för samma importtullar som cyklar tillverkade i Taiwan, Kina eller andra länder.

Joe säger att ”På kort sikt Brexit har orsakat mig en verklig huvudvärk med att jag måste skicka moms till EU-kunder och utarbeta mer detaljerad fraktdokumentation Men på lång sikt är det inte svårare än att skicka ramar utanför EU, vilket jag gör för många av mina ramar. ”

Han fortsätter: ”Den största effekten kommer på längre sikt. Jag förväntar mig att kostnaden för allt i Förenade kungariket kommer att öka, den extra komplikationen av sjöfarten och hanteringen av EU kommer att tillföra kostnader för alla aspekter som gör affärer mellan EU och Storbritannien. Jag har redan blivit medveten om överhängande stålhöjningar. Fraktpriserna har redan stigit. ”

I alla fall, Forbes rapporterar att Brooks England, som tillverkar sina legendariska sadlar i Smethwick, West Midlands, har tvingats att åtminstone tillfälligt avbryta försäljningen till kunder i Storbritannien. Vad? Uppenbarligen levereras sadlarna först till deras logistikcenter i Italien och levereras sedan tillbaka till kunder i Storbritannien, varför de har varit tvungna att trycka på paus tills Brooks kan räkna ut allt.

Redan har Rose (ett tyskt cykelmärke direkt till konsument) sagt att de kommer att sluta sälja cyklar till Storbritannien. Med hänvisning till brittiska regler om att behöva montera frambromsen till höger, har de valt att helt enkelt sluta sälja där för att effektivisera monteringsprocessen för hela resten av världen.

Parcours Alta 650b grushjul, bred aero kol grus cykel all-road hjulsats, solig vinter åktur
Parcours Alta 650B grushjul.

Det finns vissa företag, som Parcours Wheels och Peaty’s, som känner att Brexit kommer att ha mindre inverkan på deras dagliga verksamhet. Dov från Parcours påpekar att det kan vara svårt att separera effekterna av Brexit från Pandemic, vilket redan har orsakat massiva leveranshuvudvärk och galna ökningar av fraktkostnaderna. Dov tror att så länge valutakurserna förblir stabila kommer deras affärer med kunder i Storbritannien, EU och USA att förbli relativt opåverkade.

peatys tubeless däcktätningsmedel använder partiklar för att täppa till läckor och plugga mountainbike-däck och kommer i stora butiker
Peatys cykelvårdslinje och slanglösa tätningsmedel är tillverkade i Storbritannien.

Peaty’s säger det för att de tillverkar i Storbritannien och sälja via distributörer kontra direkt till konsumenter, att deras prissättning kommer att förbli stabil i EU. Men varumärken som säljer direkt kan se att deras konsumentpriser går upp på grund av nya skatter.

Takeaway?

Det är komplicerat. Även om det kan vara som vanligt för vissa kunder och produkter kan andra bli helt otillgängliga eller dyrare – beroende på var du är i världen och var den produkten skapades eller skickades från. Realistiskt verkar det som om det inte kunde ha kommit vid en sämre tidpunkt för många varumärken (och kunder som ett resultat) som redan kämpade med produktbrist och skyhöga fraktkostnader till följd av pandemin.

Onlinehandlare kommer äntligen att bli av med äldre cyklar

jensonusa arbetsdag 2020 landcykel- och mountainbikeprodukter till salu

Det här är mer av en gissning, men alla dessa en-, två- och treåriga tidigare modellväg-, grus- och mountainbikes som du fortsätter att se i 25% till 40% rabatt på JensonUSA, konkurrenskraftig cyklist, etc.? De kommer antagligen slutligen att säljas ut.

För när vi inte kan få en ny cykel på grund av alla anledningar ovan kanske vi inser att grejerna för bara ett par år sedan fortfarande är helt bra (se bara till att den har de senaste standarderna … kolla här för tips om hur du köper en helt modern väg, grus eller mountainbike!). Och det är ännu bättre när det är nästan hälften av!

På andra håll tvivlar vi dock på att du kommer att se mycket rabatter. För varför sälja något när det redan säljs ut?

Vad tror du?

Under de närmaste dagarna delar vi våra förutsägelser för väg- / gruscyklar och mountainbikes. Men för branschen i allmänhet? Vad är dina tankar? Och kolla in förra årets förutsägelser om du vill se hur vi gick trots 2020s galenskap.



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.