2021 Förutsägelser: Vad kommer för framtidens väg- och gruscyklar?

0 1


Liksom alla kategorier kommer 2021 att utgöra några stora hinder för tillgänglighet på vägar och grus. Och även om det kan göra det svårare att hitta din nästa drömcykel, kommer vi inte att bli förvånad över att dessa två kategorier fortsätter att utvecklas på ett antal sätt. Här är våra förutsägelser om vad vi kommer att se för drop bar cyklar 2021 …

Mer däckavstånd

Jag tror att vi säger detta varje år – av en anledning. Med de flesta cyklar konstruerade minst 2-3 år innan de släpps kan det vara svårt att fastställa var standarder som däckavstånd kommer att landa när cykeln släpps. Vid tidpunkten för sin senaste design kan ett 40 mm grusdäck verka enormt, bara för att bli dvärgat av 45 mm och större däck som växer i popularitet.

Detsamma gäller för vägcyklar – för många år sedan kunde många förare inte föreställa sig att någonsin åka större än 25 mm slicks. Nu är 28mm nära att bli standard, med utrymme för 30 och till och med 32 mm gummi ganska vanligt.

Spridningen av bredare fälgar, som kan göra att däcken går större än vad specifikationerna föreslår, betyder behovet av ramar och gafflar som rensar större däck – speciellt om lerautrymmet är ett krav.

Vilket betyder mindre 650B

2020 Niner RLT9 stålgruscykel får mer ramväska och tillbehörsfästen
Du kan få många gruscyklar, som den här Niner RLT, med 650B-hjul, men de flesta byggalternativ har 700c-hjul.

Av samma skäl förväntar vi oss mer däckavstånd på gruscyklar, vi misstänker att det blir färre 650B-cyklar och byggnader. Under de senaste två åren har vi sett färre och färre gruscyklar designade runt 650B, även för mindre ramstorlekar och kortare förare. Och många av dessa säljs som 700c-byggnader med möjlighet att köra 650B-hjul och däck.

Om du kan köra ett 700 × 50 däck, som mäter ~ 2 ″ bredt, och få den förbättrade rullhastigheten och rullande jämnhet, varför skulle du vilja ha en 650B-inställning bara för att få 0,1 ″ däckbredd?

För de kortaste förarna kommer vissa märken sannolikt alltid att erbjuda ett 650B-alternativ för vägcyklar, där stramare geometri kan medföra påföljder för tåöverlappning. Men på grus är våra satsningar på att de flesta cyklar är 700c framöver.

Mer 1x drivlinor (typ av)

Ökningen av mullet-drivlinan, ihopkoppling av drop bar-växlar med breda MTB-kassettväxlar, kan äntligen försegla affären för 1x drivlinor på gruscyklar.

Även med det bredare sortimentet, kommer de stora stegen mellan växlarna troligen att göra det svårt att sälja för vägcyklar. Men om det klassificerade navsystemet, med intern 2-växlad trådlös växling som effektivt ersätter en främre dubbelkedjedrev och växelförare, fångar på, kunde vi se fler cyklar dike framväxlarna till förmån för ett “2x” -system med “framväxlingen” förpackad i det bakre navet.

Campagnolo Ekar 1x13 grusgrupp, 13-växlad gruscykeldrivning, bakväxel

Det nya breda utbudet Campagnolo Ekar-gruppen kan också vara ett knuff mot väg 1x. Den är lätt, ger gott om räckvidd och erbjuder snävare växelsteg än att flytta hela vägen upp till en extremt bred mountainbikekassett.

sram force axs wide review

På det sättet kan detta äntligen bli året som SRAM svarar på allas begäran om en 12-stegs kassett i mellanklass som faller någonstans mellan Eagle och deras nuvarande 11-36 alternativ. Tyvärr, den endast 11-42 alternativ kvar i raden är deras lågnivå PG1130-kassett. Och den stänkande introduktionen runt 2 × 12 Force Wider Gearing betyder förmodligen chansen att vi ser en 12-växlad 10-42 kassett, men vi kan hoppas, eller hur?

Cyclo-vad?

jätte cyklocross racercykel som kör uppför en kulle

Om du var tvungen att gissa hur många berättelser vi publicerade i år med ordet “cyclocross” i titeln, vad skulle du tro?

Svaret är tre.

Och bara en av dem handlade om en ny cykel. De andra var för cyclocross däckinsatser, och några grushjul som kan fungerar också för cyklocross. Uteslutande av dem fanns det nästan ingen verklig utveckling i CX-kategorin. Och vi ser inte att det förändras mycket för 2021, trots att racing har fortsatt genom COVID. Vi älskar att korsa lika mycket som vem som helst, det är bara att alla är mer intresserade av grus nu.

Nya väggrupper?

dura-ace-11-speed-crankset

Kanske är den säkraste förutsägelsen att vi får se en ny Shimano Dura-Ace-grupp. Det är dags, men det är också Shimanos 100-årsjubileum. Tyvärr betyder COVID-bekymmer (särskilt i Japan för tillfället) att vi kanske inte får en festlig blowout-lanseringsfest, men själva gruppen kommer nästan säkert att göra en debut.

Frågorna vi har handlar om växling och teknik … kommer de att gå 12 eller 13 hastigheter? Kommer det att finnas en bred breda alternativ, eller kommer det att hålla sig till traditionella vägnummer och lämna GRX för att täcka resten? Och kommer Di2 att gå trådlöst? Oavsett dessa saker är vi ganska säkra på att designen och tekniken kommer att vara lika imponerande som vad de tog fram med XTR.

SRAM RED eTap AXS 12-delad vägcykelgrupp med trådlös elektronisk växling - fullständiga tekniska detaljer och specifikationer
SRAM gick 12 hastigheter för ett tag sedan, men det finns fortfarande ingen mekanisk version för väg- eller gruscyklar.

Att hoppa tillbaka till SRAM, en annan sak som vi alla skulle vilja se dem lansera är en freakin ’12-växlad mekanisk grupp. De AXS trådlös växling är fantastiskt, men de förlorar utan tvekan OEM-placeringar och mer kostnadsmedvetna konsumenter just nu genom att inte erbjuda en avancerad, mekaniskt aktiverad grupp.

De har bevisat att de kan skapa en fantastisk skiftande, riktigt lätt mekanisk grupp, så det är synd att de fortsätter att lämna oss efter det här. Här hoppas jag att 2021 är året de äntligen ger folket vad de vill ha. Om de inte tar trådlöst till Apex-nivån … för vem behöver då kablar?

Bredare stänger och kortare stjälkar

Curve Walmer super breda utsvängda dropbars, grus bikepacking äventyr legering droppe styret, mountainbike ridning

Vi såg detta hända med mountainbikes, och nu ser vi det för dropbar-publiken. Med tanke på att smalare stänger och längre stammar fortfarande visar sig vara mer aerodynamiska, förväntar vi oss mer av en uppdelning mellan prestandavägssegmentet som letar efter varje hastighetsfördel och grus / all-road-segmentet som är villiga att göra små uppoffringar i aerodynamik för ökad kontroll och komfort.

Det vore vettigt för den cykelpackande publiken att stanna vid den bredare änden av denna trend eftersom fullastade cyklar tenderar att vara långsammare i alla fall, och de bredare stängerna gör det lättare att ladda upp och kontrollera de tunga frontändarna.

ritchey grusstång fläckade droppar bromsar växlar vinklade utåt

Vi tänker också på att vissa komponentvarumärken kan börja sätta en liten bloss på deras vägstyr. Det är nästan en vanlig sak nu för grus, men genom att trycka ut dropparna lite bredare än huvarna, ger det mer handledsavstånd och bättre komfort när du tuckar lågt. Vilket, tror vi, förmodligen är något du gör mer på din vägcykel än din gruscykel i alla fall, så, um, ja.

Mer integration

2021 BH Ultralight EVO vägcykel, lättvikts-klättrare integrerad skivbroms vägcykel, BH Unique
BH Ultralight racercykel får full kabel- och slangintegration.

Vi sa det förra året och vi säger det igen. Älskar det eller klumpar ihop, kabel- och trådintegration kommer att fortsätta sprida sig. Det är en lätt aerodynamisk förstärkning, och de flesta av oss uppskattar den renare estetiken. Om vi ​​är ärliga behöver de flesta förare sällan byta bromsslang, och intern kabeldragning i full längd är nu nästan allestädes närvarande, så underhållsnackdelarna är få.

2021 BH Ultralight EVO racercykel, lätta kolklättrare integrerade skivbromscykel, FSA ACR-headset
Integrerade stång- och skaftalternativ ger fler varumärkeshanteringslösningar för kabelhantering som döljer allt.

Det brukade vara så att integrerade konstruktioner skulle lägga lite vikt jämfört med små kabelstopp och mindre hölje. Men det problemet har i grund och botten försvunnit, med marginella aero-vinster blir viktigare, och bättre upplägg och mönster som mildrar eventuella viktstraff. Behöver du exempel? Titta bara på det senaste BH Ultralight och Trek Emonda som bevis.

Lättare cyklar … kanske?

detaljbilder av den specialiserade aethos s vägcykeln
The Founder’s Edition S-Works Aethos är inte bara en av de lättaste cyklarna, den är också en av de dyraste.

Den här är vår mest spekulativa av förutsägelserna. Specialiserade överraskade ganska alla med de 585g Aethos genom att undvika de aerodynamiska uppgraderingarna och galna integrationerna som har blivit mer och mer populära. Och sedan lanserade de nästan lika lätt Pro- och expertnivå versioner. Och de rider fantastiskt. Genom att göra det har de satt ribban söt, um, låg för att uppnå “lättaste cykel i världen” status. Tja, fullproduktionscyklar, det vill säga. Med normala delar och standarder.

cannondale supersix evo vägcykel

Visst väckte detta larm för Cannondale, som nyligen reviderade deras SystemSix EVO och som länge har varit stolta över att erbjuda några av de lättaste cyklarna. Och Trek och BH (nämnts ovan), bland andra.

Om vi ​​antar att de fångades lika ovaktade som vi, kommer de (eller någon annan) att kunna motverka på så kort tid? Specialister spenderade år på att testa och förfina Aethos innan de lanserades. Och när en ram (eller del) skjuter gränserna behöver den mycket FoU och testning.

Vilket innebär att du antingen behöver mycket tid eller mycket pengar. Eller båda. Specialiserade hade båda, men bara ett fåtal andra märken har ekonomiska resurser för att driva ett sådant ambitiöst, FoU-tungt projekt, men det tar sannolikt minst ett helt år att komma någonstans nära produktionsklar.

E-Road Cyklar är officiellt en sak

merida all-road e-road cyklar döljer motorn
Meridas All Road eBikemotion e-roadcykel ser ut som en vanlig roadcykel.

De debuterade inte förra året, men de blev verkligen bättre, lättare och mer strömlinjeformade 2020. Och du kan förvänta dig att det kommer att fortsätta, med fler märken som lanserar dem och de befintliga modellerna blir bättre.

Vill du ha bevis på att kategorin utvecklas? Scott lanserade just “lättaste e-road cykeln någonsin”, Tillade Trek en mer prisvärd version av Domane +, Canyon kom in i speletTog Yamaha med sig deras e-road cyklar till USA, Drev Orbea smygintegrationen ännu längreoch BHs Core Carbon ökade intervallet till 137 miles!

Hub-motorer är inte döda än, heller, vilket gjorde det möjligt för Merida att göra ett intervall av terräng- och grus-e-cyklar som nästan inte går att skilja från vanliga cyklar.

Det är lätt att slå den här kategorin som löjlig, men vi har använt en för att låta vår familj och vänner gå med på stora åkattraktioner som de annars inte skulle kunna göra … inklusive en tre dagars, 240+ mil cykelpackningstur i NC!

Vad mer kommer?

Har du upptäckt en trend som vi saknade? Vad tror du kommer nästa gång för väg-, grus- eller cyklocrosscyklar 2021? Lämna dina tankar i kommentarerna och se till att kolla in våra allmänna förutsägelser för cykelindustrin som helhet också!



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.