2022 Fox 34 Factory MTB-gaffel – Faktiska vikter och komplett jämförelse

0 0


Den helt nya MY22 Fox 34 mountainbike-gaffeln lånade en hel del designkoder från de större, tyngre 36 och 38 gafflarna, men ändå använder de dessa funktionerna för att släppa mycket vikt från den tidigare modellen.

Som den söta platsen för resor för land, roliga land och trailcyklar, har 120-140mm travel 34 många cyklar som tittar på den för att både spara vikt och erbjuda galet bra prestanda. Så hur huggade de ungefär 200 g av gaffeln på fabriksnivån utan att ge upp den styvhet och dragkraft som den är känd för? Låt oss ta en titt…

2022 Fox 34 fabriksupphängning gaffel närbild detaljer

Den mest synliga skillnaden är den nya bågen, som ser mycket större och rundare ut än tidigare. Den extra ribbningen och lindningen runt överdelarna på underdelarna hjälper den att motstå vridningsböjning och hålla benen i samma riktning.

2022 Fox 34 fabriksupphängning gaffel närbild detaljer

På baksidan finns några avstängningselement, men notera hur den förlänger sin anslutning längre runt toppen av sänkarna, strax under torkarförseglingarna. De två gängade bulthålen är avsedda för att fästa sin Live Valve-sensor. De kan arbeta för en fender … Fox gör bara inte en för de 34.

2022 Fox 34 fabriksupphängning gaffel närbild detaljer

Den nya 34 får dessa extra volymkanaler på baksidan av benen. Detta tillför lite luftvolym till utrymmet inuti sänkarna. Även om det inte är tekniskt en del av luftfjädern komprimeras den luften också när gaffeln komprimeras, så det ökar volymen att den har mindre effekt på upphängningens prestanda.

2022 Fox 34 fabriksupphängning gaffel närbild detaljer

Fox säger att dessa kanaler också hjälper olja att komma upp till toppen av gaffeln också lättare.

2022 Fox 34 fabriksupphängning gaffel närbild detaljer

Den nya kronan har fler åsar och formning, som är både funktionella och estetiska. De gör det sannolikt styvare, men hjälper också till att fylla det utrymmet under huvudröret nu när så många cyklar använder riktigt feta huvudrör.

2022 Fox 34 fabriksupphängning gaffel närbild detaljer

Lite extra mejsel runt utfallet sparar fler gram, vilket kommer att bli tydligare när du ser det sida vid sida längre ner. Beställ den med den bearbetade Kabolt-axeln för att spara mer vikt, du ser att även med den här snabbversionen sparade de några gram.

2022 Fox 34 fabriksupphängning gaffel närbild detaljer

Gaffeln på fabriksnivå finns med deras förstklassiga GRIP2-spjäll, vilket är vad vår testgaffels klistermärke säger att vi har, men den här är FIT4-spjället … vilket är en påstådd 70-75 g lättare. Mer om det nedan.

Få den fullständiga tekniska historien på gaffeln i vår 2022 Fox 34 lanseringstäckning. Låt oss nu se det sida vid sida med den tidigare modellen …

2022 Fox 34 vs 2021 Fox 34

detaljfoto som visar funktionsjämförelse mellan nya och gamla fox 34 mountainbike-gafflar
Den orange gaffeln är den nyare MY22-modellen och den svarta gaffeln är en MY21 fabriksnivå Fox 34 för jämförelse.

Hur jämför den nya upphängningsgaffeln MY21 Fox 34 med den tidigare MY21-modellen? Vi kommer att komma till prestandaskillnader i vår kommande recension, men här är en visuell funktionsjämförelse för att visa hur de skär så många gram och var de sparar vikt.

detaljfoto som visar funktionsjämförelse mellan nya och gamla fox 34 mountainbike-gafflar

Från början fortsätter kronans omfattande formning till botten också, med en liten urtag stansad där styrröret är fäst på plats. Medan den nya modellens krona inte omedelbart ser mycket bättre ut, kan du se hur den fyller ut rymden bättre.

detaljfoto som visar funktionsjämförelse mellan nya och gamla fox 34 mountainbike-gafflar

GRIP2-spjället är deras förstärkande dämpningsteknik och levererar många klick för att hjälpa dig att finjustera hög- och låghastighetskomprimering och returdämpning med individuella vred för varje. Det har också lite mer avancerad ventil inuti.

FIT4-spjället använder en enklare 3-läges extern komprimeringsjustering (fast, medium och öppen) med en 22-lägesratt som låter dig finjustera låghastighets “öppet” -läge dämpning. Tänk på detta som Climb, Trail, Descend-omkopplaren att med korrekt inställning på luftfjädern kan du förmodligen bara lämna i Open hela tiden.

Varför välja FIT4-spjället? Fox säger att det är lite fastare, vilket gör det till ett bra val för dem som är på mer pedalspår, eller mer av en racer som letar efter en gaffel som känns lite mer effektiv. Eller vikta weenies … eftersom det är ~ 70g lättare.

detaljfoto som visar funktionsjämförelse mellan nya och gamla fox 34 mountainbike-gafflar

Sida vid sida kan du verkligen se hur mycket mer robust den nya bågen ser ut.

detaljfoto som visar funktionsjämförelse mellan nya och gamla fox 34 mountainbike-gafflar

Det verkar finnas mindre material på baksidan av bågen också. Kolla in topparna på underdelarna, där bågen möter den och sveper runt lite mer. Sänkbenen ser bara lite smalare ut, men får extra volym “halm”.

detaljfoto som visar funktionsjämförelse mellan nya och gamla fox 34 mountainbike-gafflar

Benens botten får lite mer av höljet avlägsnat på baksidan, men det sjunker nedåt på framsidan och slingrar sig direkt i nedfallet.

2022 Fox 34 fabriksgaffel jämförelse av underben
Vi har fel klistermärke på vår nya gaffel.

Ur denna syn är några av de små skillnaderna tydligare. Observera det extra materialet vid botten av det nedre där det ansluter till utfallet på insidan (vänster).

detaljfoto som visar funktionsjämförelse mellan nya och gamla fox 34 mountainbike-gafflar

Frånfallet själva har också några mindre skillnader.

detaljfoto som visar funktionsjämförelse mellan nya och gamla fox 34 mountainbike-gafflar

Lägg märke till hur de yttre kanterna (markerade med linjer i bilder ovanför och nedanför) på nedfallet minskas bara lite från förr …

detaljfoto som visar funktionsjämförelse mellan nya och gamla fox 34 mountainbike-gafflar

… men de inre kanterna (inte markerade) verkar faktiskt bara lite tjockare.

detaljfoto som visar funktionsjämförelse mellan nya och gamla fox 34 mountainbike-gafflar

Sidovy av utfallet visar några fler skillnader … men vad som är viktigare här är skillnaderna i efterbromsfästena.

detaljfoto som visar funktionsjämförelse mellan nya och gamla fox 34 mountainbike-gafflar

Den tidigare MY21 Fox 34 (vänster) använde en adapter för att skjuta ut bromsoket för att rymma en 180 mm rotor. Den nya MY22 34 omplacerar stolparna högre, vilket faktiskt låter dem vara kortare och rakare, och nu behöver du inte några adaptrar för att passa en 180 mm rotor. Detta sparar mer vikt än man tror … bläddra vidare.

detaljfoto som visar funktionsjämförelse mellan nya och gamla fox 34 mountainbike-gafflar

Här blir saker lite knepiga. Foxs QR Thru Axles brukade vara lättare. Men sedan förenklade de dem och de blev tyngre.

Du kan berätta för de “nya” eftersom de har en insexnyckel tillgänglig i slutet av den, annars ser de väldigt lika ut … men viktskillnaden är dramatisk, som du snart ser.

2021 Fox 34 faktiska vikter

faktiska vikten på den nya räven 34 gaffel och delar

Ut ur lådan vägde en 29er MY22 Fox 34 Factory FIT4 gaffel med oskuren styrning 1730 g (3,81 lb). Det är med genomaxeln på den och ingen stjärnmutter.

faktiska vikten på new fox 34 fork jämfört med old fox 34

MY21 Fox 34 den ersatte hade en styrrörskärning till 7,5 ″. Utan axel eller stjärnmutter vägde den 1820 g.

MY22 Fox 34 med styrrör skuren till 8 ″ utan axel eller stjärnmutter vägde in 1 640 g. Jag lämnade styraren avsiktligt lite längre så att jag kunde flytta den mellan ett större antal cyklar. Men jag glömde att fästa kabelklämman, så för att göra det rättvist:

faktiska vikten på den nya räven 34 gaffel och delar

Lägg två gram till vikten på den nya gaffeln.

faktiska vikten på nya fox 34 gaffel- och genomaxlar

Skillnaden i axlar är dramatisk: 76g (original) kontra 114g (ny). Det är 38 g ofjädrad vikt. (Vi klargör detta med Fox … det finns en chans att gafflar på fabriksnivå levereras med den lättare axeln, och vi kommer att uppdatera det här inlägget så snart vi har fått en bekräftelse. Men de har sagt till oss att om du vill ha en lättast möjlig installation, uppgradera till Kabolt. Vår testgaffel kom med den lättare axeln, vi är bara inte säkra på om det är så de kommer att leverera.)

faktiska vikten på nya Fox 34 gaffel- och bromsfäste

Med fler (de flesta) trailcyklar som nu innehåller 180 mm främre bromsrotorer, är övergången till en direktmonterad design mycket meningsfull. Bristen på adapter och längre skruvar sparar 23 g ofjädrad vikt.

Lägg till det och det är stor skillnad:

  • MY21 Fox 34 Factory GRIP2 – 1969g
  • MY22 Fox 34 Factory FIT4 – 1729g

Det är en skillnad på 240 g, vilket är enormt. Välj GRIP2-spjället och lägg till 75 g, det är fortfarande en droppe på 165 g (0,36 lb). Med det mesta av den viktbesparingen som är låg på gaffeln och är ofjädrad massa, bör det hjälpa till att förbättra prestanda. Att byta till KaBolt-axeln kommer att släppa ytterligare ~ 40g.

RideFox.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.