AASQ # 112: Upphängningsteknik och mätning med Norco, Nukeproof och Cotic

0 2


Vi vet att det inte finns en dum fråga. Men det finns några frågor som du kanske inte vill ställa din lokala butik eller ridkompisar. AASQ är vår veckoserie där vi kommer till botten med dina frågor – allvarliga eller på annat sätt. Klicka på länken längst ner i inlägget för att skicka din egen fråga.

Välkommen tillbaka till vår veckoserie, Ställ en dum fråga! Den här veckan, de goda killarna på Cotic, Norco och Nukesäker följ oss för att svara på dina frågor om bakhjulsupphängningsteknik, och hur man mäter hänga ordentligt och reproducerbart. Ta en kopp!

Vad är det bästa sättet att mäta sag på bakre chock? Jag är en väldigt lätt ryttare. Med min FOX DPS-chock under tryck till det rekommenderade trycket för min vikt ser jag inte fullständig förlängning av axeln när cykeln lossas. Är det här normalt? Måste jag ta hänsyn till detta när jag mäter sag?

Norco: Vi använder vanligtvis inte hängmätning vid den bakre chocken som vår primära referens för bakfjädring. Hängning på bakhjulet är mer relevant för bakfjädringens prestanda, så vi brukar använda detta som referens när vi utvecklar våra Ride Aligned installationsguider.

norco-optic-review
Vi följde Ride Aligned installations riktlinjer i vår granskning av Norco Optic; kolla in recensionen här

Det kan vara svårt att mäta nedhängning konsekvent på grund av faktorer som friktion i den bakre chocken och känsligheten för förarens position och viktfördelning. Så istället för att ge kunderna ett rekommenderat sagvärde har vi utvecklat vår Ride Aligned cykelinställningsguide för att beräkna ryttarens viktfördelning baserat på höjd, vikt och kroppstyp och rekommendera optimala gaffel- och chockinställningar för ryttarens viktfördelning.

Nukesäker: Det bästa sättet är ett repeterbart sätt, så inget sätt är fel så länge du gör det samma varje gång. Vi rekommenderar cirka 28-30% sänkning när du sitter i körpositionen. Jag skulle lyft RT för att förlänga chocken och mäta från helt utskjutet läge.

nigelsida nukeproof giga coil shockockshox super deluze 450lbs vårnigelsida
Nigel Page kör sin Nukeproof Giga med 30% sag med returen inställd på 6 klick från långsammaste; se hela cykelkontrollen här

Cotic: Det är därför vi aldrig rekommenderar lufttryck. Lufttrycket är helt beroende av chockslag, hävstångsförhållande, progressionshastighet, chockvolym, sittvinkel, sitthöjd, jämn sadelposition och stånghöjd. Det finns bara för många variabler.

Det bästa sättet att göra det enligt min mening är att sätta på ditt ridpaket, inklusive pack med vatten om du använder en. Hitta ett lugnt, platt område utan trafik, ge din upphängning några studsar och stoppa sedan.

Sänk ner sadeln tills fötterna är plana på golvet (så att sadeln inte kommer att vara i det lägsta fallet för detta), flytta O-ringen upp till tätningen på chocken och sätt dig sedan ner på sadeln med fötterna dinglande . All din vikt på sadeln. Lägg försiktigt ner fötterna och lossa cykeln. Gå av och mät avståndet från tätningen till O-ringen.

cotic jeht 140mm resespårcykel stål fullupphängning första 30 ramar tillverkade i Storbritannien
Cotics senaste tillskott till stallet är Jeht 140mm 29er, som kör 30% som resten av deras fullfjädrade cyklar

Det är din sag. Vi designar våra cyklar så att de går 30%, så för en 50 mm slagchock är det 50 x 0,3 = 15 mm. Ändra lufttrycket tills du får hängningen rätt för vad tillverkaren rekommenderar. Det är en bra start.

Du kan vanligtvis gå ett par mm på något sätt utan för mycket problem om du vill att cykeln ska sitta lägre eller åka lite mer fast. För gafflar, rulla runt på cykeln, studsa, sedan (detta är knepigt) medan du fortfarande rullar, skjut o-ringen på stativet ner till tätningen.

Stå nu försiktigt upp i en balanserad position som om du ska göra en nedförsbacke. Sätt dig försiktigt av gaffeln utan att studsa den, rulla långsamt till stillastående (använd försiktigt den bakre bromsen bara om du måste bromsa igen för att inte dyka gaffeln) och mäta sag. Vi går på 20-25% på våra gafflar. Så, till exempel, på mina 160 mm gafflar kör jag 36 mm sag, vilket är 22,5%.

Jag ser tillverkarna av höga svängfjädrar pågående om hur en bakre axelväg är utmärkt för cykelhantering, men vad är fördelarna med en framaxelväg framför en bakåt? Finns det någon alls?

Cotic: De flesta cyklar har ingen framåtaxel, de har en försiktigt bakåt följt av försiktigt framåt. Den största fördelen är att denna layout inte uppvisar en enorm mängd kedjetillväxt med en konventionell drivlina, så din upphängning fungerar faktiskt ordentligt! En ganska stor fördel! Det betyder att du inte behöver långa kedjor, tomgångsredskap och alla andra gubbins och extra vikt.

cotic jeht 140mm spårcykel

Norco: Det är inte svartvitt, och i allmänhet är axelbanan varken bara den ena eller den andra. En främst bakåtgående axelväg hanterar bättre fyrkantiga stötar och bidrar till ett mer stabilt chassi. Detta ger en betydande fördel i körkvaliteten.

norco shore en sidfot freeride cykel
Norco har inte en svängbar cykel … ännu. Här är en sjuk bild av Norco Shore freeride-cykeln som sätts igenom.

Det finns dock begränsningar för en fullständig bakåtgående axelväg, såsom förskjutning av en förares tyngdpunkt inom hjulbas när cykeln cyklar genom sin färd. Vid testning har vi funnit att en fullständig bakre axelväg utgör en distraktion för föraren som är mindre än optimal.

Nukesäker: Fördelar med framaxel:

  • Mycket reducerad broms squat% – High Pivot-cyklar har mycket stora mängder squat, vilket innebär att du måste skicka de bakre bromsarna via e-post flera veckor i förväg för att dra en slir, och bromsning kommer också att påverka fjädringsprestandan massivt. Fördelen med den höga svängningen är att hjulet rör sig bort från hindret.
  • Direktkörning till bakhjulet – ingen förlust av kraftöverföring på grund av rullhjulet
  • Förutsägbar kedjelängd – mer förladdning för hoppning. High Pivot-cyklar ökar kedjelängden när du komprimerar för att hoppa Det här är en väldigt konstig känsla men något som man kan vänja sig vid tror jag.
sam hill riding mega 290c lingalonga enduro spår australien
Alla Sam Hills Nukeproof EWS-racercyklar har en netto framaxelväg, inklusive 2021 Mega (att han ännu inte tävlar)

Nackdelar med framaxelcykel:

  • Det som far upp måste komma ner! In i ansiktet på nästa stöta! En bakre axelväg betyder också en framåtriktad väg som svänger som en basebollträ i nästa stöta. Jag kan ha fel men det kan inte vara bra för ditt bakhjul.

Hur mäts bakhjulsfärd? Är det vertikal förskjutning eller längden på banan som spåras av axeln?

Norco: Det finns ingen riktig standard för mätning av bakhjulsfärd. Generellt kommer tillverkarna att mäta vertikalt, och vi gör det också. Ur ett designperspektiv, för att skapa en balanserad cykel vid alla färdpunkter, designar vi våra cyklar så att de passar vertikala hjulresor fram och bak.

norco-sight-youth-full-suspension-childrens-mtb-kids-teen-mountain-bike
Norco Sight Youth får en 150 mm gaffel ihop med en 140 mm bakre ände

Detta resulterar vanligtvis i mer gaffelförflyttning än vertikalt bakhjul. Skillnaden mellan total hjulförskjutning och vertikal hjulförskjutning är i allmänhet ganska liten men när axelbanan blir mer bakåt växer skillnaden mellan de två mätningarna på grund av den större horisontella förskjutningen av bakaxeln.

Nukesäker: Vertikal eftersom det är lättare att kontrollera på en cykel med ett måttband.

nukeproof giga prototyp test mule mulse super enduro mtb
En Nukeproof Giga-prototyp, en bantad legeringsversion av Dissent DH-cykeln, kallad “Mulse”

Cotic: Vi mäter det som vertikal förskjutning. Skillnaden mellan det och den spårade vägen på våra cyklar är försumbar.

new-cotic-rocketmax-gen3-2021-29er-green-mtb-enduro-steel
Gen3 Cotic RocketMAX kör 160 mm bakhjulsfärd på en 29 ″ hjulsats

Varför använder de flesta märken bussningar istället för lager på stötar?

Cotic: Det drivs främst av vad som finns tillgängligt från chocktillverkare, och det är bussningar. Det är bra för Cotic DropLink-cyklar eftersom inline-chockmanövreringen bara rör bussningarna genom cirka 5 graders vinkel, så bussningarna fungerar bra. De är lätta, billiga och lätta att byta ut.

cotic jeht long link droplink suspension linkage layout
Cotic DropLink upphängningslayout på Jeht trailcykel

För något som en vippcykel med upp till 90 graders rörelse är lagren definitivt bättre i vippänden, men de flesta av dessa cyklar har Trunnion-fästen idag som körs på lager ändå. Varje cykel med en stötdämpare går åtminstone på lager.

Rockshox har också ett lagermonteringsalternativ för sina OE-stötar, och om din chock körs på ett ok som levereras av cykelmärket, kommer det antagligen att gå på lager i okänden, så jag tror att det faktiskt finns många cyklar med lager på chockarna där ute nu.

Norco: Beroende på ramlayout kommer det att vara mer eller mindre rotation vid stötdämparen när cykeln cyklar genom sin färd. Ett lager möjliggör mindre friktion, vilket betyder ett hjul som bättre kan spåra marken. För vart vi bor och rider är spårning på ytor med tvivelaktigt dragkraft (rötter, sten, slem, av camber, löst, etc.) avgörande för den körkvalitet vi är ute efter.

Som ett resultat försöker vi ta bort så mycket friktion från systemet som möjligt. Även om lagren vid en stötdämpare ger tillverkningskomplexitet, från underhållssynpunkt för ägarna till våra cyklar, är det inte bekvämt att behöva byta bussning och / eller hårdvara på grund av slitage.

anita gehrig norco syncykelkontroll
Anita Gehrigs Norco Sight i gropområdet på EWS Zermatt 2020 – se hela cykelkontrollen här

Så länge ramen är utformad för att inte lasta chocken i sidled kommer lagren vid stötdämparen att ha en liknande livslängd som lagren vid upphängningens svängningar. Vi designar våra ramar med lagerchockfästen när en viss rotationsnivå inträffar, men det finns en prispoängsövervägande för detta.

Som sådan ser våra mer prisvärda ramar ett bussningsgränssnitt, där de sparade dollarna spenderas bäst på andra komponentspecifikationer för att maximera cykelprestanda för föraren. I de flesta fall kan eftermarknadsbärande öglor för stöt läggas till.

Nukesäker: Egentligen vet jag inte? Bussningar fungerar bra i svängar med låga rotationer när toleranserna är perfekta, men bussningar i höga rotationsvarv (t.ex. kopplingsände) tenderar att vara mycket täta med mycket friktion / svängning eller utveckla slitage ganska snabbt på grund av felaktig tolerans. Vi använder nu lager i alla applikationer med hög rotation.

När jag lyfter min cykel låter min bakre upphängning att jag slår något, som en knackning. Vad är det här och behöver jag få chocken servad?

Nukesäker: Det är nog att spela i dina chockbussningar. Eller det kan vara så att din chock är i den låga änden av lufttrycksområdet, vilket betyder att du har en liten död fläck högst upp.

Cotic: Något är löst eller slitet. Kontrollera alla dina pivoter. Knacking är dock ofta en chockbussning.

Norco: Vi frågade Sam Blenkinsops mekaniker, Darren Burns. Han sa, “Det är dina DU-bussningar!” På allvar kan detta dock orsaka mina många saker ur ram, komponenter eller chockperspektiv: bäst att prata med ditt lokala upphängningsservicecenter som kommer att kunna bedöma din cykel personligen.

ett exempel på du bushings shock mount
DU-bussningar är de vita / gulaktiga plastbitarna som sitter på båda sidor om det övre stötdämparen – de är mycket billiga att byta ut!

Tack så mycket till följande bidragsgivare för att möjliggöra denna veckas ställa en dum fråga:

  • Dale McMullan, ingenjör vid Nukesäker
  • David Cox, Design & Engineering Manager på Norco
  • Cy Turner, grundare och cykeldesigner på Cotic

Har du en egen fråga? Klicka här för att använda formuläret Ställ en dum fråga för att skicka frågor om valfritt cykelrelaterat ämne, så får vi experterna att svara på dem åt dig!



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.