AASQ # 114: Cannondale, Trek, Rocky Mountain och YT diskuterar anpassade upphängningslåtar

0 0


Vi vet att det inte finns en dum fråga. Men det finns några frågor som du kanske inte vill ställa din lokala butik eller ridkompisar. AASQ är vår veckoserie där vi kommer till botten med dina frågor – allvarliga eller på annat sätt. Klicka på länken längst ner i inlägget för att skicka din egen fråga.

Välkommen tillbaka till Bikerumor Ställ en dum fråga serier! Den här veckan har vi experterna från Cannondale, Trek, Rocky Mountain och YT Industries till hands för att diskutera ramspecifik anpassning av fjädring och huruvida detta kan tillämpas på gaffeln såväl som Chocken.

Följande bidragsgivare till oss den här veckan:

Heltillverkade ramtillverkare spenderar lång tid på att optimera en cykels geometri för att göra den balanserad, framifrån och bak. Men i slutet av dagen är det upp till ryttaren att ställa in upphängningen ordentligt för att få cykeln balanserad som helhet. Jag vet att många tillverkare arbetar med upphängningsmärken för att utveckla anpassade spjälllåtar på chocken (till exempel Cannondale och Trek), men gör de någonsin detta för både chocken och gaffeln? För mig verkar det vara vettigt för cykeldesigners att tänka på spjällen på fram- och bakfjädring när man anger kompletta cyklar. Tänker jag över det här?

Cannondale: Du träffar spiken på huvudet när det gäller upphängning. Det är mycket viktigt att balansera både fram- och bakfjädring så att hela cykeln fungerar som ett synkroniserat system. Men låt oss titta på vad det betyder, eftersom både fjädersystemen och dämpningen måste optimeras och balanseras.

Just nu är det en fantastisk tid att vara mountainbike, eftersom kvaliteten på tillgängliga gafflar och stötar är enorm och prestanda de erbjuder är enastående. Låt oss först titta på de balanserande fjäderelementen.

fox float 38 fabriksgaffel 160mm grip2 spjäll vvc långsiktig översyn

De flesta avancerade gafflar har nu luft som fjädermedium och använder en kombination av 2-3 kamrar (positiva, negativa, andra fjädrar), tokens och distanser för att ringa in inte bara fjäderhastigheten utan dess progression. Helst vill vi att en gaffel ska vara mycket smidig i den inledande delen av resan, då när den går igenom resan kräver en större kraft för att få mer förskjutning av den.

När det gäller den bakre upphängningen måste vi först montera en lämplig chockslag för den angivna applikationen. På de flesta av våra cyklar brukar vi använda ett progressivt hävstångsförhållande. Cykelns progressiva hävstångsförhållande och chockfjäderhastigheten (luft eller spole) resulterar i vad vi kallar hjulhastighet, vilket som du kanske gissar är fjäderhastigheten vid ratten. Denna hjulhastighet är vad vi vill matcha eller balans till gaffelfjäderhastigheten och progressionen.

För det andra, låt oss titta på hur vi kan balansera spjällen. De flesta eftermarknads- och OEM-gafflar har ett brett utbud av dämpningsjusterbarhet. Detta för att ryttare bättre ska kunna ställa in sina gafflar enligt olika variabler som: ryttarvikt, körstil, ryttarhastighet och andra önskvärda egenskaper som komfort, kontroll osv …

På baksidan arbetar vi med våra leverantörer av stötdämpare och gafflar och vi försöker matcha dämpningen så nära fronten som möjligt för en balansräkning och respons. Men vi måste också tänka på andra faktorer. Till exempel behöver en XC-cykel som en Cannondale Scalpel en annan körkvalitet och känsla jämfört med en enduro-cykel.

2021 cannondale skalpellram och fjädringsdetaljfoton
Cannondale Scalpel 2021 kör en svänglös fjädringsplattform bak på grund av dess böjliga kedjestag

XC-cykelens främsta mål är att bära hastighet överallt; smidiga stigningar, tekniska stigningar, böljande och platt terräng, etc … Komfort och fallande förmåga tar sekundära roller som fortfarande är viktiga men inte cykelns drivande karaktärer.

En enduro-cykel behöver å andra sidan fortfarande bära hastighet på plan terräng och smidiga stigningar, men dessa egenskaper tar sekundära roller medan fjädringskontroll i nedförsbackar, kurvstöd och grepp i lös terräng är mycket viktigare faktorer för denna ridapplikation .

Innerleithen kommer att vara värd för EWS- och EWS-E-lopp i maj 2021. Foto av Robyn Wilkinson.
Cannondale Jekyll trail / enduro-cykel 2020 kör 150 mm fram och bak

Chockens dämpning är mycket viktig för att uppnå dessa och fler egenskaper. Leverantörer som Fox och RockShox erbjuder ett brett utbud av olika katalogdämpande låtar som kan användas för att matcha cykelns avsedda användning och för det mesta använder vi dessa standardlåtar. Ibland använder vi dock anpassade låtar för att uppnå önskat resultat.

Ett av verktygen vi har till förfogande är att använda linjära eller digressiva (regressiva) dämpningskurvor eller låtar. En digressiv chock har högre dämpning vid låg hastighet jämfört med höghastighetsdämpningsvärdena. Dämpning med låg hastighet kan användas för att kontrollera förarens ingångar, chassirörelser och trampkrafter.

För våra cyklar brukar vi använda digressiva kompressionschocklåtar för att matcha cykelns lägre än 100% Anti-Squat-värden. Detta gör att vi kan ringa in pedalkontroll samtidigt som vi behåller de andra köregenskaperna vi vill ha ur våra cyklar.

2021 cannondale skalpell vänster gaffel

Slutligen, här på Cannondale tillverkar och designar vi Lefty Fork för våra XC-cyklar som Scalpel och FSI. På skalpellen kan vi balansera gaffeln och bakfjädringen i högre grad än på andra cyklar eftersom vi kan styra och matcha ett större antal variabler.

På Cannondale vill vi se till att vår cykels bakfjädring matchar det användbara fjäderområdet och dämpningen av gafflarna som vi använder samtidigt som vi lämnar utrymme för föraren att ringa in sin inställning för den givna applikationen och spårförhållandet.

Vandra: Du har berört huvudvariabeln, det vill säga att den bakre upphängningen är direkt bunden till de specifika ramkonstruktionskriterierna mycket mer än gaffeln. Chocker är ett stort inflytande på den dynamiska körupplevelsen och den dynamiska cykelgeometrin. Eftersom vi har begränsad utvecklingstid och resurser fokuserar vi på den enhet som kommer att göra den största skillnaden i den totala körkvaliteten för det specifika chassit.

2020 Trek Slash, Steve Fisher på branta stenar
Kolla in Steve Fishers recension av Trek Slash 2021 här

Den moderna gaffeln erbjuder riktigt bra prestanda till att börja med och har en ganska bred nivå av praktisk justerbarhet, vilket gör det möjligt för cykelföretag och slutanvändare att enkelt balansera resan utan exklusiv teknik.

Som sagt, vi har gjort flera gaffeltekniker med FOX genom åren; Trek Tune RP-spjället som hade en unik kolv och ventil, Hybrid Air-systemet på den dubbla krongaffeln och DRCV-gaffelfjädrar. Det fanns resultat och justeringsförmåga med alla tre, men den långsiktiga lönsamheten fanns inte för marknaden. Återigen tror jag att det berodde på hur mycket du kan göra med huvudgafflarna som erbjuds av FOX och RockShox.

2021 Trek Slash 9.9 X01, vinkel

Och bara för att det aldrig kommer till produktion betyder det inte att vi inte har utforskat detta område. Vi har gjort mycket av gaffel FoU-arbete som innehåller flera upp och ned design och några ledande länkdesigner … tillsammans med att ändra standard höger sida upp produkten. I slutet av dagen överträffade de bara inte standardgaffeln i tillräckligt många områden för att göra det värt.

Stenigt berg: Jag tror att detta huvudsakligen är en fråga för gaffeltillverkare men jag ska försöka förklara ur Rocky Mountain perspektiv. Gafflar har inte anpassade spjäll på OEM-nivå, eftersom de har ett rörelseförhållande 1: 1 jämfört med ramar som har ett förhållande på 2,5-3: 1.

2020 Rocky Mountain Slayer Steve Fisher
Steve Fisher testade Rocky Mountain Slayer på norra Vancouver spår – se hela rapporten här

Vad det betyder är att ramen påverkar hur chocken fungerar så att någon del av stämningen krävs för att få den att fungera enligt ramtillverkarens önskade prestanda. Dessa förhållanden kan vara väldigt olika från ram till ram, och att lägga till element som progression förändring och anti-squat gör bara den bakre upphängningsrörelsen mer specifik för ramen.

Med gafflar som inte utsätts för en hävstångsökande anordning (ramen) kan de utformas för ett mycket smalare fönster.

rocky mountain instinct powerplayOm vi ​​ville bli extremt detaljerade i slutproduktens prestanda kan vi be om anpassade spjälllåtar baserat på ryttar- och chassivikt, men gafflarna är så bra idag att en perfekt inställning lätt uppnås inom inställningsfönstret för de externa justerarna.

Det betyder inte att en standardgaffel är en perfekt lösning, men när det gäller att sälja tusentals cyklar, kommer lagergafflarna att passa de flesta förare och endast ett fåtal högt inställda individer kanske önskar något som passar bättre för deras preferenser.

Formula-Selva-enduro-suspension-cts-ventil
Formula Selva Enduro gaffel: ta bort den blå kompressionsjusteringsknappen och du kommer åt CTS-ventilen

För tillfället känner jag bara till Formula som erbjuder olika kompressionsmoduler (CTS) som kan bytas ut för att passa förarens vikt, stil och prestanda. Det är en liten bit av teknik, och det är enkelt att byta moduler gör det ganska smärtfritt.

YT Industries: En gaffeljustering är relativt okomplicerad eftersom det är en 1: 1-skuldsättningsgrad. Dess fundamentalt oförändrad baserat på ramens upphängningsdesign. Huvudvinklar, räckvidd, stack och andra faktorer kan påverka hur gaffeln fungerar, men kan också balanseras ganska bra med den tillgängliga tuning som gaffeln innehåller (lufttryck, kompression, rebound och volymavstånd).

Tänk också på att det finns olika gaffelförskjutningar som inte är baserade på modeval utan den avsedda ramdesignen. Kortare är inte alltid bättre; det beror på utformningen av hela cykeln.

Bakre upphängning har ett brett utbud av hävstångsförhållanden och kurvor, beroende på ram och upphängningsdesign. Många cyklar delar samma chockdimensioner och fjädring, men har väldigt olika låtar.

YT JEFFSY CORE 4 TOP OF THE RANGE MODEL CARBON 29ER ALL MOUNTAIN CIKE
YT Jeffsy Core 4 är toppen av sortimentet modell 29er all mountainbike

Generellt är chockar skräddarsydda för nästan alla större cykelmärken. I vissa fall kan låtar till och med variera beroende på ramstorlek eller hjulstorlek. På YT fokuserar vi på våra chocklåtar när vi utvärderar hela cykeln som den är avsedd att specificeras. Det betyder att vi kommer att testa den bakre chocken med motsvarande gaffel som vi tänker använda. Så här kan du se till att cykeln är balanserad.

Anpassade bakre stötdämpare kan hantera komprimerings- och rebound-intervall, volymavstånd och burkstorlek och några andra funktioner. När din melodi är “final” skapar chocktillverkaren ett specifikt artikelnummer för den produkten. Så det är en ganska detaljerad process med mycket säkerhetskopiering och arbete.

yt izzo mountainbike recension
Kolla in Tylers recension av YT Izzo 130mm resespårcykel här

Men att skapa en balanserad cykelkänsla handlar om mer än bara melodin. Att ändra gaffellängd, chocktune, jämn stångbredd eller spindellängd kan skapa en annan balans på cykeln. Det kan ändra viktfördelningen, vilket påverkar cykelns prestanda och inte alltid på det bästa.

Varje större tillverkare (förhoppningsvis) kan ställa in chocker för att nå ett bra intervall för majoriteten av deras kundbas. Men det sista steget är förmodligen det viktigaste för föraren. Cykelpassning, främre och bakre fjädring och körposition har en dramatisk inverkan på cykelns slutprestanda. Att spendera tid på att lära sig mer om detta och göra det ordentligt är en bra investering och kommer att hjälpa din körprestanda att förbättras mycket.

Har du en egen fråga? Klicka här för att använda formuläret Ställ en dum fråga för att skicka frågor om valfritt cykelrelaterat ämne så får vi experterna att svara på dem åt dig!



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.