AASQ # 115: Vittoria, WTB, Maxxis och Schwalbe pratar däckhölje och gummikombinationer

0 0


Vi vet, det finns inget sådant som en dum fråga. Men det finns några frågor som du kanske inte vill ställa din lokala butik eller ridkompisar. AASQ är vår veckoserie där vi kommer till botten med dina frågor – allvarliga eller på annat sätt. Klicka på länken längst ner i inlägget för att skicka din egen fråga.

Välkommen tillbaka till Bikerumor Ställ en dum fråga serier! Den här veckan har vi experterna från Schwalbe, WTB, Maxxis och Vittoria till hands för att svara på en läsares fråga om kombinationer av däckhölje och gummiblandningar.

Följande medverkande den här veckan är följande:

  • Ken Avery, SVP Product Development and Marketing Manager på Vittoria Industries, Nordamerika
  • Clayton Wangbichler, PR och marknadsföringschef, WTB America
  • Robert Mennen, produktchef på Schwalbe
  • Aaron Chamberlain, biträdande marknadschef på Maxxis

Varför verkar det inte finnas ett alternativ för ett fint och smidigt spårhölje i kombination med en fin och dämpad gummiblandning? Det verkar som om alla dämpade gummi används på DH-däck, vilket av många anledningar är ett straff att åka på plattare stigar, och allt mer smidigt och enkelt rullande hölje är parat med ett snabbt rullande men även icke-dämpande gummi.

Vittoria: En rättvis fråga faktiskt, och en som är aktuell i dessa dagar av suddiga linjer mellan marknadssegment.

Först lite bakgrund … Historiskt har höljesmaterial och föreningar valts för att bäst passa behoven för den avsedda användningen av slitbanans design. De tjockare hylsorna av DH- och Enduro-däck ger skydd, men också en hel del absorption eftersom det helt enkelt finns mer material. Eftersom dessa däck är konstruerade för hög hastighet och hög påverkan, används ofta föreningar med långsam återhämtning. Dessa föreningar är mycket mindre benägna att “pinga” av stenar och rötter (som en basketboll på en bana) och därmed öka dragkraften.

Så att fråga varför dessa föreningar vanligtvis inte finns i ett lättare, smidigare hölje, är logiskt.

Det snabba svaret är att de vanligtvis är specialbyggda för racing, och eftersom DH och Enduro är racingdiscipliner är det vettigt att specificera dem där. Dessa föreningar kan också rulla en beröring långsammare och brukar bära snabbare än vanliga föreningar, men eftersom de ger en högre nivå av kontroll är dessa avvägningar värda det för DH- och Enduro-förare.

vittoria-mazza-fram-och-bak-enduro-däck-1-och-2-skikt-alternativ-275-29-storlekar
Vittoria Mazza Enduro-däck finns i höljen med en och två lager

Eftersom det lättare “Trail” -höljet (som vi kallar det på Vittoria) är avsett för vardagskörning (och inte är ett särskilt racinghölje), är det byggt för att balansera hållbarhet, vikt och hastighet. Känslan är mycket lättare och smidigare än ett tvåskiktshölje och gör att däcket anpassar sig bättre till terrängen, vilket ger dragkraft utöver föreningens formulering ensam.

Därför balanserar de fyra separata grafenföreningarna som valts för denna applikation också grepp och hållbarhet, med en längre förväntad livslängd än en dedikerad rasförening skulle erbjuda.

Kan däckmärken helt enkelt använda samma form- och höljesmaterial med den mjukaste tävlingsblandningen och skapa ett nytt däck? Absolut, och särskilt så med tanke på nya trender som blandar XC / Trail / Enduro-känslor i en cykel.

vittoria mazza enduro mtb däck recension steget framkant slitbanemönster leriga förhållanden skottland kredit david cheskin
Kolla in vår recension av Mazza enduro casing (dual-ply) däcket här. Foto av David Cheskin

Dessa nya blandningar av hölje och föreningar måste emellertid formuleras noggrant för att fortfarande uppfylla hållbarhetskraven, samtidigt som det ger ett ökat grepp. Annars, vad Trail-föraren skulle få i grepp, skulle de förlora i hållbarhet, livslängd och rullmotstånd.

Till exempel kan däcket ta tag i vissa ytor bättre, men kan vara instabilt i hastighet eller lättare klämma. Detta kan också leda till slitbanedelaminering och andra problem på vägen. Av dessa skäl är däckmärken noga med att matcha slitbanor, höljen och föreningar för den ultimata blandningen inom en given användning. Genom att göra detta får föraren den högsta nivån av varje prestandamätvärde för den avsedda terrängen.

Som sagt, vi arbetar alltid med nya projekt … så för att stänga, jag säger bara “titta på det här utrymmet”.

WTB: Vi gör precis vad du begär! Höljen och föreningarna är båda uppdelade på två sätt för alla WTB-däck. Vi skiljer mellan enkel- och dubbelskiktshöljen med termerna Light och Tough. Lätta höljesdäck är enkla lager och tuffa höljesdäck är dubbla lager.

wtb domare enduro däck
WTB Judge 2.4 ″-däcket finns i ett högt grepp och en snabbvalsande förening

Gummiföreningar är uppdelade i High Grip eller Fast Rolling. High Grip-däck har en blandning av mjukare föreningar som ger mer dämpning och långsammare rebound. Det här är däcken som “kämpar” med spåret mer. Fast Rolling-däck har fastare föreningar som ökar rullningseffektiviteten genom att både komprimera och dämpa mindre. Även om det kan verka kontraintuitivt, kan Fast Rolling-däck faktiskt slå in i mjukare terräng bättre och öka greppet under vissa förhållanden.

BÄSTA DÄKTRYCK WTB VIGILANTE 29ER 2.5" TUNG HÖGT GRIP
WTB erbjuder också Vigilante i en lätt (enskikts) höljeversion med High Grip-föreningen

Det låter som om du letar efter ett lätt höljesdäck med vår High Grip-förening. Det ger ett lätt, smidigt hölje utan vikten och ytterligare stöd för ett dubbelskikt hölje. High Grip-föreningen som används i våra lätta däck är samma förening som används i våra burlierdäck som används för enduro- och utförsåkning. Blanda inte “ljus” med “känsligt” dock. De flesta av våra Light mountain-däck har också Slash Guard-punkteringsskydd för att avsevärt förbättra sidoväggsskyddet.

Schwalbe: Däckets egenskaper bestäms i huvudsak av tre faktorer: hölje, slitbanemassa och slitbanemönster. Beroende på avsedd användning av ett däck kombineras de tre faktorerna.

schwalbe big betty super trail mtb-däck

Den främsta anledningen till att vi ser väl dämpade gummi främst på Gravity och DH-däck är att väl dämpade föreningar som vår Addix Ultra Soft erbjuder bästa grepp och dämpning men ofta i nackdelen med hög rullmotstånd och snabbare däckslitage. Föreningen har överlägset den största påverkan på rullmotståndet, mycket mer än hölje eller slitbanemönster.

Så, väl dämpade gummiföreningar i kombination med Trail- eller till och med XC-höljen istället för en gravitation / DH-hölje skulle endast förbättra rullmotståndet med en liten marginal. Den största fördelen med denna kombination är den lägre vikten.

scwalbe nobby nic super trail
Schwalbe Nobby Nic Super Trail, ett av 5 nya Schwalbe-däck för 2021

Dessutom, enligt vår erfarenhet, desto mer grepp och dämpning erbjuder en förening, desto snabbare går du vanligtvis och desto mer drar du nytta av ett sidostabilt hölje och en högre punkteringsskyddsnivå. Tänk på att ett mer stabilt hölje kan drivas med lägre lufttryck för bättre smidighet.

I viss utsträckning kan du jämföra detta med en bil: att lägga till mer hästkraft är vettigt men i en viss grad bör du också överväga att uppgradera dina bromsar, däck och upphängning.

Ändå strävar vi på Schwalbe ständigt efter att minimera kontrasterna. Uppfinningen av kiseldioxidföreningar är ett exempel som hjälpte till att minska rullmotståndet utan att kompromissa med greppet.

Maxxis: Maxxis erbjuder en handfull av våra mer aggressiva slitbanemönster i lätta höljen (i vårt fall EXO-skydd) i kombination med vårt mjukaste trippelblandade MaxxGrip-gummi.

En Maxxis Minion DHF med lätt EXO-hölje och 3C Maxx Terra-förening; finns även med 3C MaxxGrip-föreningen

Om du frågar varför slitbanemönster med lägre profil inte kommer i mjukare gummi, skulle resonemanget vara slitbanans livslängd. Mjukare gummi bär snabbare och mindre knoppar av mjukare gummi skulle vara mer benägna att riva eller riva.

Maxxis Rekon Race XC-däck, på Stumpjumper vid Impact Sun Valley

Har du en egen fråga? Klicka här för att använda formuläret Fråga en dum fråga för att skicka frågor om valfritt cykelrelaterat ämne, så får vi experterna att svara på dem åt dig!



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.