AASQ # 116: Intend och Bright Racing Shocks pratar huvudvinkeljusteringar och gaffel-CSU

0 0


Vi vet, det finns inget sådant som en dum fråga. Men det finns några frågor som du kanske inte vill ställa din lokala butik eller ridkompisar. AASQ är vår veckoserie där vi kommer till botten med dina frågor – allvarliga eller på annat sätt. Klicka på länken längst ner i inlägget för att skicka din egen fråga.

Välkommen tillbaka till Bikerumor Ställ en dum fråga serier. På menyn idag finns gaffelkronstyrenheten och hur den klarar huvudvinkeljusteringar. Med oss ​​följer två gaffelmärken som specialiserat sig på produktion av Upside Down eller inverterade gafflar:

Att släcka huvudvinkeln verkar vara populärt just nu med tillgången på vinkeljusterande headset. Jag undrar alltid, är det dock möjligt att någonsin köra en för svag huvudvinkel när det gäller vad som tvingar gaffelns kronstyrningsenhet att tolerera? Kombinationen av en muluppsättning med förskjutna bussningar och ett vinkeljusterbart headset kan förändra cykelns huvudrörsvinkel med flera grader. Är det säkert att göra detta?

Avsikt: Gafflarna testas med en specifik vinkel på 65 ° i mitt fall. Detta innebär att den normala huvudvinkeln redan nämns i utmattnings- och överbelastningstesterna. Om vi ​​vill gå lägre med vinklarna är det en fråga om matematik.

tänker usd inverterad för testning vid Efbe-Prüftechniks huvudvinkel 65 graderTill exempel, vid en axel-till-krona-mätning av 555mm är sinus på 65 ° jämfört med 60 ° 503mm till 481mm. Det betyder en liten skillnad i krafterna på gaffeln, men det är inte heller så stort att gafflarna exploderar omedelbart.

Intend mountainbike luftfjädring, Hover air shock, Edge New Age gaffel, enduro all-mountainbike, Revel Rascal av Flowrider Racing
Intend Edge New Age USD gaffel på en Revel Rascal

Naturligtvis, på ett statistiskt sätt, kommer problemen med knarrande, svängning och så vidare att öka, men om vi talar om en huvudvinkel på 62 ° istället för 64 ° förutser jag inte större problem för gafflarna.

Bright Racing Shocks: Min gaffeldesign påverkas inte av monteringen av variabla headset eftersom de två kontaktytorna mellan ram och gaffel förblir oförändrade.

ljusa racing chocker usd gaffel test vinklar krafter

Vid utformningen av styrrör / gaffelkronaggregat tar jag hänsyn till tre grundläggande riktningar vid tillämpningen av kraft. Dessa tre riktningar har förfinats genom åren med både telemetridata och dynamisk testbänksexperimentering.

Jag litar på dessa tre riktningar (som du kan se i diagrammet) både för XC-användning och för enduro- och e-enduro-användning. Naturligtvis är de kraftnivåer som tillämpas på de tre riktningarna (vektorerna) som du ser i diagrammet inte alltid samma och varierar beroende på hur gaffeln är konstruerad.

Ljusa racingchockar F929 xco 46mm kol yttergaffelben
Den nya Bright Racing Shocks F929 xCO korta resegaffeln med 46 mm diameter yttre ben

De 68 grader du ser som ramens styrvinkel är godtycklig och kan variera utan att orsaka stora effekter vid femanalys. Detta beror på att i MTB (till skillnad från på vägen) är variationen i spänningsriktningen kontinuerligt variabel.

ljusa racing chocker usd gafflar krafter diagram

Här är ett diagram där du kan se hur krafterna från hjulaxeln släpps ut i gaffelkonstruktionen. I det sista diagrammet kan du se hur det hela påverkar kronan.

Har du en egen fråga? Klicka här för att använda formuläret Fråga en dum fråga för att skicka frågor om valfritt cykelrelaterat ämne, så får vi experterna att svara på dem åt dig!



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.