AASQ # 119: Varför hela gruppuppsättningar för grus? Rotor, FSA och MicroSHIFT diskuterar

0 0


Vi vet, det finns inget sådant som en dum fråga. Men det finns några frågor som du kanske inte vill ställa din lokala butik eller ridkompisar. AASQ är vår veckoserie där vi kommer till botten med dina frågor – allvarliga eller på annat sätt. Klicka på länken längst ner i inlägget för att skicka din egen fråga.

Välkommen tillbaka till Bikerumor Ställ en dum fråga serier. Den här veckan går de goda killarna från MicroSHIFT, Rotor och FSA med oss ​​för att diskutera varför de gör det eller inte erbjuder kompletta gruppuppsättningar som är dedikerade till grusridning. Bidragande idag är:

Varför hela gruppsatser för grus? Marknaden eftersträvar en absolut bredast möjlig växling och det skulle ske via kompatibilitet med mountainbikeutrustning. Detta kunde ha uppnåtts med introduktionen av växlare med 10, 11 och 12 hastigheter och ett par vevsatser.

Rotor: För ROTOR ställde vi oss samma fråga: varför en specifik grupp för grus? Därför introducerade vi 1 × 13 som en modulär 1x-grupp, vilket innebär att dess enskilda bredspärr kan användas för väg, grus, MTB eller TT.

revel mtb med rotor 1x13 drivlina 13-stegs kassett med bred räckvidd
Rotor 1 × 13 drivlina för MTB på en Revel

Eftersom växeln kan ta upp till en 52T bakre kugge, lämnar vi det till ryttaren att avgöra vilken redskap som är bäst för deras användning: vi erbjuder 12-talskassetter som är kompatibla med alla 11s HG-frikroppskropp eller 13-kassetter som fungerar med våra nav och kan ha ett bredare intervall: 10-36, 10-39, 10-46 & 10-52.

rotor 13-delad drivlina 1x13 gruscykel
Rotors 13-växlade spårväxel är kompatibel med deras väg-, MTB- och TT-grupper och är lämplig för grus

Denna uppsättning alternativ, i kombination med det massiva utbudet av främre ringstorlekar som möjliggörs av direktmontering (26T-58T, rund eller oval), ger förarna det största utbudet av växelval i en grupp som ger den bästa mångsidigheten på marknaden.

FSA: Det är bra fråga med ett komplicerat svar. Grusridning har utvecklats och i sin relativt korta existens som kategori fortsätter den att utvecklas när nya förare kommer in på marknaden.

fsa k-force lätt grus drivlina 2x vevparti

Vi ser MTB-ryttare som har erfarenheter av växelhopp har en annan förväntan från roadies, som kan gynna mindre hopp mellan växlar. Detta kan förklara varför ridhistoriken kan gynna 1x vs 2x-system. Sedan, när du inkluderar cykelpackare och nya grusförare, vars behov skiljer sig mycket från en tidigare racerförare (när det gäller kraft och hastighet etc.) och vi börjar se en riktig blandning av behov, önskemål och krav .

fsa k-force modulär vevsats superkompakt kort vevarm
Lär dig mer om FSAs superkompakta växel och ultrakorta vevar i en tidigare Q&A här

Lyckligtvis har FSA varit i framkant när det gäller kompakta och superkompakta vevdesigner, vilket bidrar till den fortsatta utvecklingen av grusridning. Detta bevisar att det inte finns någon storlek som passar alla, silverkula eller koggmordare som har så många underkategorier och olika behov. För att inte tala om, cyklister bor, rider och söker olika terräng och upplevelser.

fsa k-force lätt agx 2x grus vevsats äventyrskors

FSA fortsätter att arbeta med proffs som ger värdefull feedback när det gäller att utveckla våra produkter, inklusive kategorin AGX (Adventure Gravel Cross), samtidigt som de inte vill behålla teknikens status och fortsätter att leta efter den bästa passformen för alla cyklister.

MicroSHIFT: Grus är en riktigt stor kategori som täcker många olika körstilar. Komponenter som är optimerade för konkurrenskraftigt grusracing kommer att se annorlunda ut än för exempelvis bikepacking eller sköna gruppturer med blandad terräng. På microSHIFT har vi alltid varit fascinerade av idén om breda 1x drivlinor på cyklar med drop bars.

microshift advent x 10 speed drop bar brifters

Det är därför vi erbjuder 1x integrerade drop bar växlar för våra ADVENT och ADVENT X mountainbike grupper – det kan ge en rolig, enkel installation som är bedrägligt höga prestanda i många vanliga körsituationer. Om du vill ha något relativt lätt med bra kedjesäkerhet och en riktigt enkel, förutsägbar växelutveckling, träffar dessa grupper en ganska fin sweet spot.

Microshift Advent X 1 x 10 drivlina till överkomlig Shimano Freehub-kropps kassettkoppling (6)
MicroShift erbjuder drop bar växlar för deras Advent X 10-delade mountainbike-grupp vilket gör det till ett lönsamt alternativ för gruscyklar

Jag tror att du inte ser fler märken gör detta eftersom deras befintliga vägväxlare inte drar tillräckligt med kabel för en bred bakväxel, och det är svårt att räkna ut hur man packar mer kabeldragning utan att göra växelhuset större.

Har du en egen fråga? Klicka här för att använda formuläret Ställ en dum fråga för att skicka frågor om valfritt cykelrelaterat ämne så får vi experterna att svara på dem åt dig!



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.