AASQ # 122: Varför är vissa komponenter och rör 6000-serien jämfört med 7000-serien?

0 0


Vi vet, det finns inget sådant som en dum fråga. Men det finns några frågor du kanske inte vill ställa din lokala butik eller ridkompisar. AASQ är vår veckoserie där vi kommer till botten med dina frågor – allvarliga eller på annat sätt. Klicka på länken längst ner i inlägget för att skicka din egen fråga.

Välkommen tillbaka till Bikerumor Ställ en dum fråga serier. Den här veckan går vi över hela branschen med en fråga om aluminiumlegeringar. När en ny legeringscykel eller komponent lanseras släpper de flesta märken information om den specifika aluminiumlegeringen de valde i pressmeddelandet. Det är vanligtvis starkare, lättare, mer hållbart etc … men jämfört med vad?

Chansen är att dessa olika aluminiumlegeringar är bättre lämpade för vissa applikationer än andra; vad som är bäst för en mountainbike-ram kanske inte är det som är bäst för exempelvis vevparti, styr eller fälg. Med oss ​​den här veckan är Rotor, Ceetec, RAAW och INGRID Components, som pratar oss om legeringarna de använder och varför.

Dina bidragsgivare är:

6000-serien kontra 700-serien aluminium för cyklar och cykeldelar

Varför är vissa komponenter och rör 6000-serien jämfört med 7000-serien? Vilka är för- och nackdelarna med var och en? Vad betyder dessa siffror? I vilka applikationer fungerar var och en bäst?

Rotor: ROTOR Bike Components tillverkar all legering av cykeldelar i vår fabrik nära Madrid, Spanien. Som en ansvarsfriskrivning är detta ämne om legeringsegenskaper ett ämne som vi nödvändigtvis brinner för och har fått kompletta universitetsmetallurgikurser på det (ibland av vår spanska personal!), Men vi kommer att göra vårt bästa för att ge ett kort svar .

ROTOR använder några olika legeringar baserat på önskade egenskaper hos delarna och fokuserar främst på sex- och sju-seriens aluminium. Sex- och sju-serien betecknar helt enkelt legeringsformuleringar, eftersom alla är aluminiumlegeringar. Sexlegeringslegeringen är en smidd produkt, som är mycket stark under enkelriktade krafter.

2019 Rotor Vegast road och Kapic mountainbike vevsatser med nya INpower effektmätarspindlar
Rotors mellanliggande Vegast-vevsats är tillverkad av en 6-serie aluminiumlegering

För att tillverka sex-serie aluminium med samma hållfasthet som en CNC-legerad sju-serie legering är det nödvändigt att lämna ytterligare material, vilket leder till en tyngre produkt. Sju-serie aluminium är ett hårdare material, som med rätt bearbetning kan göra det styvare och låta oss ta bort mer material i CNC-processen, vilket leder till en lättare cykeldel.

Rotor 2INpower CNC-bearbetad aluminium dubbelsidig vänster-höger balansmätare vevsats pulvermätare vevar
Rotors 2INpower vevar är CNC-bearbetade av 7-serie aluminium; kolla in Cory’s recension här

Med detta sagt är sex-serie aluminium den vanligaste legeringen i cykelindustrin: den är stark, lätt att svetsa och arbeta med och kostnadseffektiv. Vi använder aluminium i sex serier i våra medelstora Vegast-vevar, som är mycket slitstarka men har något mer material för att göra samma styrka som de sju-serien, helt CNC-2INPower- och Aldhu-produkterna.

Rotor Aldhu 2018 är deras lättaste vevcykel
Aldhu-vevarna är Rotors lättaste vägvevar i legering, CNC-tillverkad av 7-serie aluminium

Efter CNC-processen anodiserar vi för att minska korrosion och förbättra nötningsbeständigheten, samt ge våra vevar och ringar sin signatur “vilken färg som helst så länge den är svart”, industriellt utseende.

Dessutom använder vi några olika legeringar inom sju-serien för att få maximal prestanda: den aeronautiska kvaliteten 7075 på våra kedjedrev är ännu hårdare än en 7055 för vevar, eftersom ringarna behöver maximal styvhet och lite utrymme för avböjning. Detta gör att vi kan erbjuda 5 års garanti på vevar och ringar. Varje enskild råvara kontrolleras genom ultraljudsinspektion för att garantera frihet från inre defekter.

I slutet av dagen har ROTOR forskat mycket efter den bästa legeringen för varje produkt vi tillverkar. Genom att tillverka internt kan ROTOR snabbt prototypa och testa produkter för att säkerställa att vi erbjuder kunderna de bästa, lättaste och mest hållbara vev-, ring- och kraftsystemen.

INGRID-komponenter: Vi använder faktiskt inte 6000-serien, det är inte tillräckligt starkt för våra grejer. Egentligen kan vi använda den för vissa delar, men väldigt få. Fördelen med 6000-serien för oss är åtminstone dess korrosionsbeständighet. Naturligtvis svetsar vi inte, så för oss är det ingen mening.

ingrid komponenter 2024 vevsats kedjehjul i aluminiumlegering

För vevar använder vi 2024, som du kan beskriva som mittgrunden när vi talar om mekaniska egenskaper mellan 6000-serien och 7000-serien. För resten, om inte stål, älskar vi 7075, visst. Men det är ganska “känsligt”. Allt beror på vad du använder legeringen till.

ingrid komponenter legeringskassetter 2024

Förresten, svara på ett dumt sätt; Jag ser 7000-serien som den vackra, smarta och rika kvinnan / mannen som alla kan önska sig, och 6000-serien som din bästa vän som lyssnar på dig när du säger till dem att du inte kan hantera henne / honom.

Ceetec: Tack för frågan. För att kunna svara på det är det nödvändigt att först förklara nomenklatursystemet för aluminiumlegeringar. Vi förklarar namngivningssystemet “EN AW-1234 X” enligt följande:

  • EN = Euronorm
  • A = aluminium
  • W = Produktform (W = smideslegering)
  • 1 = Huvudlegeringselement
  • 2 = Alloy Modification
  • 3,4 = Beteckning för olika legeringar i serien (utan betydelse för användaren)
  • X = Beteckning av olika nationella varianter

6000-seriens legeringar (med magnesium och kisel) och 7000-legeringar (med zink) är båda av mycket hög kvalitet; båda har hög hållfasthet och används ofta för konstruktionsdelar. 7000-seriens legeringar som innehåller zink och till och med koppar har de högsta hållfasthetsvärdena.

6000-serien har en högre töjning vid paus; det vill säga den har en större deformation innan den går sönder, medan 7000-serierna har en mycket högre draghållfasthet. Båda legeringarna (6000 och 7000) är av mycket hög kvalitet. Det finns skillnader när det gäller praktisk bearbetning med till exempel följande rörprofiler: t.ex. 7020/7022 / 7075 vs. 6061/6081.

Ceetec Phenum Stammen C10 lättviktslegering XC XCM mountainbike stam, sidovy
Ceetecs Phenum The Stem C10 lättvikts XC mountainbike stam är tillverkad av 7022 aluminiumlegering

Som nämnts ovan är styrkan på 7020/7022 högre än 6061, men framför allt enklare
behandlingssteg kan antas (så kallad artificiell åldring). Ökningen i hållfasthet hos ultrahög hållfasthet aluminiumlegeringar åtföljs ofta av en förlust av korrosionsbeständighet. Medan legeringar i 6000-serien med magnesium- och kiselinnehåll uppvisar mycket god motståndskraft mot olika typer av korrosion, behöver legeringar i 7000-serien med högt koppar-, zink- och magnesiuminnehåll speciell bearbetning.

Den största utmaningen här är spänningskorrosionssprickning, som inträffar vid punkter med ökad kemisk korrosionskänslighet och under spänning från spänning. Detta innefattar inte bara yttre korrosion utan även korrosion mellan granulat, mot vilken den inte är
möjligt att skydda med beläggningar (anodisering) och tätningsmedel etc.

Ceetec Phenum The Stem C10 lättviktslegering XC XCM mountainbike stam, ovanifrån

Så om styrkan är högre och bearbetningen av 7000 aluminium är enklare än den för 6000, varför finns det fortfarande tillverkare som bygger ramar från 6000-serien aluminium?

Det finns två huvudorsaker: För det första är styrkan på 6061 mycket låg omedelbart efter släckning. Detta innebär att ramen kan rätas ut mycket bra utan stora restspänningar till följd av rätningsprocessen.

För det andra är den så kallade brottöjningen högre i 6061 än i 7000 aluminium, så vid skada deformeras röret lite mer innan det går sönder; därför är det säkrare i detta avseende. Båda orsakerna kan få en tillverkare att välja att använda 6061. I slutändan är det ena materialet dock inte betydligt bättre än det andra.

Så orsakerna kan också hittas, till exempel hos leverantörerna av rörmaterialet. Åtminstone med tillverkarna som har erbjudit mycket tidigt svetsade aluminiumramar
som Cannondale, kommer tillgängligheten av materialet också ha spelat en roll. Egentligen dominerar användningen av 7000-serien aluminium tydligt.

Phenum C10-axlar lättvikts MTB-axlar, RockShox SID-ersättningsaxlar
Ceetec Phenum C10 lätt MTB-axlar är tillverkade av EN AW 7075 HQ-legering

Så, mycket ofta är ekonomiska beslutsparametrar faktorer, för att inte tala om marknadspriset som ska betalas och hur kvantiteten påverkar vad tillverkaren köper. Alla eller flera faktorer kan beaktas av tillverkaren.

Det är inte möjligt att säga att den ena är bättre än den andra. Det beror alltid på applikationen, deras bearbetning, om de ska svetsas eller bearbetas, etc., och deras önskade slutprodukt och deras önskade mål. Om det behövs beror det också på tillgängligheten, samt den erfarenhet som tillverkaren och dess bearbetningsteknik har att ge.

På Ceetec använder vi aluminium tillverkade av 6081, 7022 och 7075 legeringar för våra komponenter, beroende på produkten och dess avsedda användning. Följaktligen måste bearbetningstekniken och bearbetningen också anpassas för att införa en hållbar och pålitlig produkt
in på marknaden.

En statisk komponent kräver inte samma egenskaper som en dynamisk (torsion
och skjuvning) laddad komponent. Följaktligen kan olika dimensioner utformas, vilket i slutändan delvis återspeglas i den totala vikten. Naturligtvis spelar en stor del av erfarenheten fortfarande en roll. En tillverkare måste veta hur materialet beter sig och vilka egenskaper som kan uppnås genom säker och stabil bearbetning.

Ceetec Phenum Stem C10 lättviktslegering XC XCM mountainbike stam,

Huvudfokus för oss är dock enbart prestationsmålet och applikationsändamålet för komponenten (produkten), varför vi väljer och använder det ena eller det andra materialet.
Så för vår senaste produkt, stammen Phenum C10, är ​​startlegeringen 7022.

RAAW: Det finns ett antal olika aluminiumlegeringar som ofta används inom cykelindustrin. 6061, 6066 och 7005 sprids antagligen mest. Vi använder 6066 för våra ramar. Det är lite dyrare än 6061, men är också starkare, både i draghållfasthet (enstaka slag) och utmattningshållfasthet.

RAAW JIBB MANUAL OFF STOR BOULDER
Raaw Jibb (bilden) och Madonna mountainbikes är tillverkade av 6061 aluminiumlegering
Har du en egen fråga? Klicka här för att använda formuläret Ställ en dum fråga för att skicka frågor om valfritt cykelrelaterat ämne så får vi experterna att svara på dem åt dig!



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.