AASQ # 123: Varför återanvänder inte fler tillverkare kolramar?

0 0


Vi vet, det finns inget sådant som en dum fråga. Men det finns några frågor som du kanske inte vill ställa din lokala butik eller ridkompisar. AASQ är vår veckoserie där vi kommer till botten med dina frågor – allvarliga eller på annat sätt. Klicka på länken längst ner i inlägget för att skicka din egen fråga.

Välkommen tillbaka till Bikerumor Ställ en dum fråga serier. Den här veckan frågade vi tillverkare av kolramar om återvinning av deras kompositprodukter. Kan det göras? Och om det kan, varför gör inte fler tillverkare det här? Att gå med oss ​​för att diskutera ämnet är Instinctiv Bikes och Guerrilla Gravity.

Dina expertbidragare den här veckan är följande:

Varför kan inte kolramar återvinnas än? Och vad gör varumärken för att förbättra inom detta område i framtiden?

Gerillagravitation: Kolfiberramar kan återvinnas, det handlar bara om hur mycket arbete som krävs för att återvinna materialet och hur användbar den återvunna produkten är efter att processen är klar.

revved koldroppe tillverkning återvinning kompositfibrer cykling industrin gerillagravitation

I huvudsak finns det två typer av återvinning för kolfibercykelramar och komponenter: den ena är tillverkning av avfall (dvs inte att kasta material eller “släppa” bort på fabriken) och det andra är återvinning av uttjänta produkter (dvs inte kasta skördbart material bort efter dess livslängd).

Det finns också två typer av kolfiberkompositer inom cykelindustrin: traditionell härdad hartskolkomposit (vad som i huvudsak alla “kol” -produkter är gjorda av idag) och den nya termoplastiska kolkompositet (den första moderna applikationen för cykling är Revved Kol).

gerillagravitation revved carbon mountainbikes

För att återvinna traditionellt termohärdat koltillverkningsavfall hackas det först upp, sedan avlägsnas det delvis härdade hartset kemiskt, vilket resulterar i torra hackade kolfibrer. Fibrerna males sedan upp till ~ 1 mm långa, läggs till termoplastharts som en förstärkning för termoplastpellets som är lämpliga för formsprutning.

Det materialet kan sedan användas för att göra formsprutade delar som är lite starkare än vanliga formsprutade plastdelar. Tillämpningar där detta kan vara vettigt är sammansatta pedalkroppar, skosulor etc.

gerillagravitationen gjorde oss kolfiberramar
Guerrilla Gravity carbon MTB-ramar tillverkas i USA från Revved Carbon

Revved Carbon-tillverkningens “droppe” är enklare att återanvända inom tillverkningsmiljön. Unikt att Revved, återanvändning av vårt material är en enkelstegsprocess utan kemikalier som behövs och de resulterande fibrerna är mycket längre. Vi kan sedan direkt forma detta laminat till en mängd olika strukturella komponenter i en ny cykelram. Som sådan och som ett företagsmandat går vi totalt sett mot noll tillverkningsavfall.

Återvinning av slutproduktens livslängd för traditionella värmehärdade cykelramar liknar metoden som används för tillverkning av avfall, med extra steg för att avlägsna föroreningar, så det är miljö- och ekonomiskt kostnadsintensivt.

revved carbon rear swingarm guerilla gravitation
Revved Carbon som går in i Guerrilla Gravity mountainbikes är ekonomiskt att återvinna

Återvinning av slutet av produktens livslängd av Revved Carbon liknar återanvändning av tillverkningsfall, har färre steg inblandade än traditionellt värmehärdat kol, och det resulterande materialet har långa fiberlängder, vilket ökar de mekaniska egenskaperna för nästa användning. På grund av cyklarnas långa livslängd är vårt nuvarande fokus att produktionsanvända återanvändningen av tillverknings “droppe” i vår amerikanska produktionsmiljö, och vi är fortsatt engagerade i att kontinuerligt utveckla detta område av vår teknik.

Instinktiv: Kolfiber är ett kompositmaterial, vilket innebär att det i sig är svårare att återvinna eftersom det finns kolfibrer inbäddade i harts. Du måste ta bort hartset utan att skada fibrerna på ett sådant sätt att du kan använda båda materialen igen.

instinktiv m mtb

Mycket ofta hamnar koldelar i en rivare för att underlätta separationsprocessen. Materialet kan inte användas för att bygga nya cykelramar utan används för att göra starka och hållbara säten för kollektivtrafiken eller bromshandtag.

Detta är naturligtvis inte precis återvinning i den meningen att nya cykelramar kan byggas, men materialet går inte förlorat och får en ny funktion. Men ny utveckling händer mycket snabbt. Till exempel har Hitachi Chemicals några intressanta utvecklingar där de kan använda pyrolysprocesser för att återvinna kolfibrer utan att strimla dem och hålla de långa fibrerna intakta. Detta innebär att nya högkvalitativa prepreg-material kan tillverkas för att bygga cykelramar igen.

instinctiv m kolfibercykel tillverkad med 7% återvunnen kolfiberkomposit

I vårt första produktionsparti av M använde vi faktiskt 7% återvunnet kol som vi köpte från bilindustrin i Tyskland. Detta material har ungefär samma vikt av normalt prepreg-material vid cirka 90% av styvheten. Så materialet är fantastiskt och kan blandas med jungfruligt material för att skapa högkvalitativa cykelramar.

Endast logistiskt sett var det inte ett så bra alternativ. Vi var tvungna att transportera prepreg-rullarna i kylda behållare med torris från Tyskland med flyg till kolfabriken. Det låter lite mindre hållbart. De flesta av våra produktionssteg utförs i EU. Vi lägger faktiskt till cirka 55-65% av produktionsvärdet i Europeiska unionen, men för närvarande tillverkas våra koldelar i Taiwan, så vi var tvungna att omvärdera användningen av återanvänt kol-prepreg.

instinktiv m kolfiberram

Om vi ​​någon gång i framtiden kan flytta koldioxidproduktionen till Europa kommer vi definitivt att använda det återvunna kolmaterialet igen.

Återvinning är naturligtvis det riktiga slutet av cykeln, som med en stor krasch där ramen är irreparabel eller det händer efter många års användning. Innan den tiden skulle vi vilja fokusera på hållbarhet, använda cyklarna så länge som möjligt, förmedla den till andra förare eller nästa generation.

Om något under denna tid händer kan kolet i många fall repareras. Våra partner i Schweiz har en kolverkstad, så många små ramskador kan enkelt repareras. Och om en av våra förare av någon anledning inte kan använda sin cykel längre, har vi ett återköpsprogram. Om cykeln är relativt ung och oskadad, så köper vi tillbaka cykeln och ser om vi kan hitta en ny ryttare till cykeln.

Slutligen vill vi också hjälpa till med återvinning. Vi är i kontakt med en kolåtervinningsfabrik. Så om en av våra ryttare kraschade och skadade ramen utan reparation kan ramen skickas till oss och vi kommer att återvinna den. Vi betalar för transportkostnaderna och våra ryttare får en fin Instinctiv-tröja i gengäld.

Vi ser fram emot att göra mer och använda återvunnet material igen i våra framtida cyklar. Vi tror att det återvunna materialets vikt / styvhetsförhållande blir bättre och bättre med tiden, vilket innebär att vi kan använda mer och mer återvunnet material i våra ramar.

Har du en egen fråga? Klicka här för att använda formuläret Fråga en dum fråga för att skicka frågor om valfritt cykelrelaterat ämne, så får vi experterna att svara på dem åt dig!



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.