AASQ # 97: Kan jag köra ett internt växelnav på en enda hastighetsram?

0 0


Vi vet, det finns inget sådant som en dum fråga. Men det finns några frågor som du kanske inte vill ställa din lokala butik eller ridkompisar. AASQ är vår veckoserie där vi kommer till botten med dina frågor – allvarliga eller på annat sätt. Den här gången frågar vi Cycle Monkey och Rohloff om intern växelnavskompatibilitet med ramar med en hastighet! Klicka på länken längst ner i inlägget för att skicka din egen fråga.

Jag tog en dubbeltag när jag såg den här frågan från en läsare som satt i listan över bidrag. Kugghjul på en enda hastighetsram? Och nu då? Det visar sig att svaret är ja, du kan köra ett internt växelnav på en enda hastighetsram. Men som vanligt med cykelteknik finns det många undantag från regeln. Så det riktiga svaret är det beror på… De goda killarna på Rohloff och Cykelapa står till hands för att prata igenom det.

Kan jag köra ett internt växelnav på en enda hastighetsram?

Neil Flock, Cycle Monkey: Svaret kommer nästan alltid att vara ja. Rohloff-naven är utformade för att vara kompatibla med nästan alla ramar som någonsin producerats genom olika ramgränssnittskomponenter. Snabbfrigörande, gängade och skruvade axlar erbjuds för att rymma vertikala, horisontella och genom axeltappar och 135, 142, 148, 170, 177, 190 och 197 mm avståndsalternativ.

Vi har sett ibland tidigare att vissa kolfiberramar har en liten plan yta på insidan av det vänstra utfallet innan de utvidgas mot mitten av cykeln eller går ihop med en sittplats eller kedjestag som sitter ombord på utfallet. Detta orsakar störningar i axelplattan på navets vänstra sida. I dessa isolerade fall har vissa ryttare slitit bort det störande materialet medan andra tittat på andra ramar. Annars är det sällsynt att hitta en ram där en Rohloff inte passar, särskilt en SS-ram.

Kindernay XIV MTB internt växelnav, 14-delat genomgående axel mountainbike internt utrustat nav
Kindernay XIV 543% internt nav är det första interna växelnavet med 14 växlar

Kindernay-nav passar också in i de flesta SS-ramar. Deras nav är alla uppbyggda med genomgående axlar med kompatibilitet för ramavstånd 12 × 142, 12 × 148, 12 × 197 eller 10 × 135 eller 10×170 mm. För snabbkopplingsramar används en genomgående bult, som också kan användas i ett horisontellt utfall i kombination med en axelspännare som Surly Tuggnut.

Det kan finnas vissa situationer där en ram har en lågmonterad / kedjestående broms där den bromsmonterade vridmomentadaptern stör sätesstaget men om bromsen är monterad ovanför sittstödet (högt fäste) kommer det inte att uppstå några störningar .

budnitz cyklar shimano alfine intern växelnav pendlarcykel

Shimano Alfine ska passa i vilken SS-ram som helst utan en axel. Dessa nav har endast gängade axlar och är kompatibla med vertikala eller horisontella utfall.

Schindelhauer Heinrich Hannah Enviolo pendlare e-cyklar, Automatiq automatisk växling Bosch stads e-cyklar

Enviolo / Nuvinci CVT-nav ska passa i nästan vilken som helst fettfri cykelram. De ses mestadels med gängade axlar för vertikala eller horisontella utfall, men de erbjuder också 12 × 142 och 12 × 148 adapterkit för axelkompatibilitet.

Rohloff: Det finns många olika växelnav och många olika stilar av “single speed” -ram tillgängliga. Det stora antalet variabler gör det omöjligt att ge ett svar för att täcka alla möjligheter.

Låt oss börja med navet. Alla växelnav behöver förankra det internt skapade vridmomentet (kramar ögonblicket) till ramen. Om de inte gör det kommer axeln att rotera (vanligtvis bakåt) när kedjehjulet körs framåt. Framåtkörning skapas först när axeln hindras från att rotera.

Budnitz-0-G_Zero-G_limited-edition-titanium-ti-grus-road-bike_studio-komplett Rohloff
En 14-växlad intern Rohloff Speedhub i begränsad upplaga Budnitz Ø: G gruscykel i titan

Vissa kugghjul förankrar detta kramande ögonblick genom att införliva en flatsidig axel med utvändiga tandade brickor. Tänderna på dessa brickor griper in i uttagsfacket för att förhindra oönskad rotation.

Vissa växelnav använder en liten arm som kläms fast vid kedjestaget och förhindrar oönskad axelrotation. Vissa växelnav använder en större interntvätt som ansluter till specialfunktioner som är integrerade i själva dropout-designen. Vissa växelnav erbjuder flera alternativ för maximal ramkompatibilitet.

På ramen. Vad utgör en enda hastighetsspecifik ram?

  • Framåt öppna, långsträckta, nästan horisontella utfallsslitsar (tänk klassisk holländsk cykel) *
  • Horisontella, bakre öppna gaffeländar (BMX-stil) *
  • Justerbara utfall (glidande eller rocker stil)
  • Excentrisk bottenfäste

* hur lång är kortplatsen? Justeringsrummet måste vara minst 25 mm för att underlätta korrekt kedjespänning med önskat primärt överföringsförhållande och för att anpassa komponentens slitage.

Slutligen på axeln. Snabbkopplingsaxlar är konstruerade för att fungera tillsammans med en vertikal horisontell slits. Detta utfallsformulär gör att hjulet kan hållas säkert på plats av tyngdkraften. Spetten behöver bara förhindra att hjulet faller ut när det lyfts från marken.

Användning av ett snabbkopplingsnav i en ram med horisontella utfallsslitsar leder till att hjulet rör sig under belastning. Den klassiska lösningen är att dra åt Q / R-spetten. Detta kan ha negativa effekter på det inre arbetet i ett kugghjul, så det är viktigt att rätt axelstil väljs för utfallet det ska monteras i.

Utfallet i sig eliminerar vissa växelnavalternativ eftersom inte alla nav är tillgängliga med ett urval av axelstilar. Avbrottet kommer också att diktera om vridmomentförankringsmetoden som erbjuds av de återstående växelnaven är kompatibel. Vissa nav passar därför in i vissa ramar. Andra kommer inte.

Tack som alltid till den här veckans bidragsgivare till Ask A Stupid Question serier. Din expert från Cycle Monkey var Neil Flock, en ryttare med 7 års regelbunden Rohloff-användning, 4 1/2 år på Pinion, 3 år på Effigear och några månader på Kindernay. Din expert från Rohloff var Stewart Stabik, deras försäljningschef och OEM teknisk support.

Jag fick en egen fråga? Klick här att använda AASQ-formuläret för att skicka frågor om alla cykelrelaterade ämnen du väljer, så får vi experterna att svara på dem åt dig!



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.