AASQ # 98: Kan jag byta fjäder i min gaffel från spole till luft?

0 0


Vi vet att det inte finns en dum fråga. Men det finns några frågor som du kanske inte vill ställa din lokala butik eller ridkompisar. AASQ är vår veckoserie där vi kommer till botten med dina frågor – allvarliga eller på annat sätt. Den här gången diskuterar vi byte av gaffelfjäder från spole till luft! Klicka på länken längst ner i inlägget för att skicka din egen fråga.

Kan jag byta fjäder i min gaffel från spole till luft?

SilverFish Storbritannien: Förmodligen inte ensam. Fokuserar på Marzocchi Z1, den enda nuvarande gaffeln med ett spiralfjäderalternativ och efter 2016 Fox 40, nästa gaffel som hade en spiralfjädrad variant ….

marzocchi z1 coil conversion kit fjädring gaffel mtb enduro

Innerväggen på det övre röret (stöd) används som en tätningsyta för att luftkolvtätningen ska fungera på. En spiralfjäder, när den är komprimerad, kommer normalt att röra sig tillräckligt för att vidröra det övre rörets innervägg och lämna spår och repor; detta lämnar en yta som inte är tillräckligt bra för en lufttätning. Du kommer sannolikt att drabbas av luftläckage förbi kolven.

Byte av fjäderns övre rör (Fox 40 gaffel) eller kronstyrningsenhet (Z1) behövs för att slutföra omvandlingen till luft.

silverfish uk fox suspension serving tuning center fox40 dh fork

Men … om turen ler mot dig och kanske gaffeln inte har använts mycket alls om du, med mycket noggrann inspektion av den inre övre rörväggytan (håll den mot ljuset och rulla runt som du ser ut) kan du ser inga märken eller repor, du kan passa rätt luftaxel, topplock och volymavståndsarrangemang eftersom de övre rören är desamma i spiral- och luftfjädrade versioner av dessa gafflar. Var dock mycket säker på din bedömning eftersom det kan visa sig dyrare än förväntat!

TFTuned: Det här är en bra fråga, och egentligen ganska i rätt tid, eftersom den ger oss möjlighet att ta hänsyn till en fråga som fram till de senaste åren kanske har besvarats helt enkelt med … “varför skulle du vilja?”

En av de viktigaste utvecklingen av cykelfjädring som vi har bevittnat under de senaste åren är luftfjädern.

De användarvänliga inställningarna för luftvolymjustering som många tillverkare har använt, i kombination med stora negativa luftvolymer i förhållande till positiva, har förbättrat prestanda hos luftfjädrade gafflar enormt.

Med den relativt nya grödan av nya cykelparker som växer fram över hela landet och motsvarande ökning av vår mountainbike-broderskap, har vi kunnat njuta av att titta på en ” ny ras ” av mountainbike för vilka små stötar efterlevnad och grepp om teknisk terräng är inte så stora överväganden som en lätt vikt, robust gaffelchassi och en ökning av motståndet från våren för stora stötar …

Fram till helt nyligen hade den “vanliga” hopplinjen för cykelparker som ett stort antal ryttare nu är bekväma med att tackla, varit begränsad till väldigt få “elit” freeriders och endast tillgänglig för visning på en DVD eller i en tidning.

vorsprung secus gaffelspole som prestanda med luftfjäder
Kolla in Steve Fishers recension av Vorsprung Secus här

Det finns utrymme för utveckling ännu, och när vi bevittnar smarta eftermarknadsalternativ från sådana som Vorsprung och deras ”Secus“med variabel axelpositionskänslig negativ luftvolym är det tänkbart att massproducerade luftfjädrade gafflar sannolikt kommer att utvecklas ytterligare inom en inte alltför avlägsen framtid.

Trots de uppenbarligen många fördelarna med luftfjädrar är vi fortfarande av den uppfattningen att det inte finns något på jorden som erbjuder känslighet, överensstämmelse och kontroll av en gammaldags spiralfjäder, så det är viktigt att tänka på dina krav innan du gör något köp, snarare än att leva med ett olämpligt vårmedium. Vi är här för att hjälpa till med den typen av saker, förresten …

2019 Ohlins RFX36 enduro mountainbike fjädring gaffel
De Ohlins RXF36 enduro mountainbike gaffel kan växla mellan luft och spiralfjädrar

Så när vi går tillbaka till den ursprungliga frågan om du kan byta från spole till luft: för de allra flesta fjädringsmärken som vi känner till är det enkla svaret nej … ledsen.

Med undantag av Ohlins RXF 36 spole, där luftfjädern är innesluten i en separat patron inuti gaffelbenet.

upphängningsgaffel invändigt slät yta innerstege perfekt tätning

Andra tillverkare brukar använda en större kolv som tätar mot gaffelbenets insida. Luftbenet “finslipas” vid produktion för att ge en obefläckad (och ömtålig) lufttätningsyta som skulle skadas om den nötas av en rörlig spiralfjäder. Det luftbenet måste vara perfekt om luftfjädern ska fungera tillförlitligt:

Tack och lov erbjuder de allra flesta tillverkare en luftfjädrad version av sin gaffel på grund av den lätta vikten och justerbarheten som endast en luftfjäder kan erbjuda.

Vorsprung Suspension's Smashpot coil conversion kit
Konvertera din luftfjädrade gaffel till spole med Vorsprung’s Smashpot bottenlös spolkonverteringssats

Ofta kontaktas vi av kunder som vill gå från luft till spole, och med den ökande populariteten hos e-cyklar är spiralfjädern lika relevant för mountainbikecyklister nu som den varit. Tack och lov har vi några bra alternativ för dessa kunder, som spolkonverteringssatser från Vorsprung och PUSH-industrier för Fox 36 och RockShox Gädda gafflar.

JTech-upphängning: Det beror väldigt mycket på varumärket och gaffelmodellen du har. Den största häftpunkten är vanligtvis att spiralfjädern har gjort några små poäng på insidan av stativet, där det är vanligt att luftfjäderkolven tätar mot. Detta kommer att orsaka överföring av luft, vilket inte är något du vill ha!

j-tech fjädring verkstad skräddarsydda fjädring tuning tjänster

Det skulle fortfarande vara möjligt, men stanchion / CSU skulle också behöva bytas ut, vilket inte kommer att bli billigt. Det finns gafflar som använder ett patronsystem – till exempel Ohlins RXF-gafflar. Det betyder att luftfjädern är en komplett patron som inte förlitar sig på stativets yta för tätning. Dessa gafflar kan enkelt bytas från spole till luft utan problem. För ett exakt svar behöver vi veta märke, modell och år på din gaffel.

j-tech fjädring verkstad skräddarsydda gaffeltuning tjänster

SR Suntour: Denna fråga på vår sida avser två modeller där vi erbjuder både spiral- och luftfjäderlösningar:

sr suntour zeron gaffelspole-sprängdiagram

Båda modellerna kommer från Taiwan. Om du har en cykel som levereras med en Zeron- eller XCR32-spolversion, kan du faktiskt konvertera från Coil till Air. Men för detta måste du byta ut den fullständiga övre enheten (som är bearbetad och får en anodiserad beläggning på till exempel Air-versionen av ZERON) och få de andra specifika luftdelarna (kolv, stödrörsenhet osv …).

sr suntour zeron air srpung gaffel kan omvandlas till spiralfjäder

I slutändan är det bara bottenlådsenheten och oljepatronen som är desamma. Här ger vi två illustrationer av de delar som behöver bytas för att konvertera gafflarna från spole till luft (markerade med grönt).

I alla fall rekommenderar vi att ryttare kontaktar en certifierad återförsäljare från vår återförsäljarlista eller distributören som representerar SR Suntour i motsvarande land för korrekt hjälp.

Tack så mycket till Tim Williams på SilverFish Storbritannien, Paul vid TFTuned, Arnaud Hacquard vid SR Suntour och James Williams på J-Tech Suspension för att du har bidragit till denna veckas Ställ en dum fråga!

Jag fick en egen fråga? Klick här att använda AASQ-formuläret för att skicka frågor om alla cykelrelaterade ämnen du väljer, så får vi experterna att svara på dem åt dig!



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.