AASQ # 99: Kan jag använda MTB-hjul för grusridning? ENVE, Mavic & 3T förklara

0 0


Vi vet att det inte finns en dum fråga. Men det finns några frågor som du kanske inte vill ställa din lokala butik eller ridkompisar. AASQ är vår veckoserie där vi kommer till botten med dina frågor – allvarliga eller på annat sätt. Den här gången diskuterar vi fördelarna och fallgroparna med att köra ett mountainbikehjulset på en gruscykel! Klicka på länken längst ner i inlägget för att skicka din egen fråga.

Kan du köra en uppsättning MTB-hjul för grusridning? Det är en mycket bra fråga. Det kanske inte är lättare i de flesta fall men det kommer sannolikt att bli mycket billigare. Om vikten inte är ett stort problem för dig, kanske du vill spara ett par dollar i hjulsatsavdelningen. Vi pratar med experterna på Enve, Mavic och 3T att lära sig fördelarna och nackdelarna med att köra ett mountainbikehjulsats på en gruscykel.

Finns det någon anledning till att ett MTB-hjul inte skulle vara bra för grusridning?

…. Ges rätt navavstånd och ändlock. Jag har märkt att många mountainbikehjul (inte märkesspecifika) är lättare och billigare än deras motsvarigheter till grus. Kommer allt ner till en krokfri vs krokad pärla, maximalt däcktryck och aerodynamik? Eller finns det någon annan anledning till att jag inte skulle använda MTB-hjul för grus? Jag kör vanligtvis ett 38 mm däck, slangfritt, vid 40 psi.

Mavic: Förutom axelkompatibilitet finns det minst tre parametrar som skiljer ett grushjul från ett MTB-hjul:

  1. Trötthetsmotstånd: Under samma timmars användning kommer en grushjulsats att täcka mer körsträcka än en MTB-hjulsats. Följaktligen kommer antalet hjulvarv att bli större på ett All Road-hjul.

mavic allroad grushjulsats

Varje hjulvarv inducerar variation i ekerspänningen (ökad och minskad spänning för varje ekare per varje hjulvarv). Denna repetitiva spänningscykel har en direkt inverkan på ett hjulsats utmattningsmotstånd: fler cykler betyder mer trötthet.

Följaktligen måste den nedre fälgbryggan (på vilken ekrarna är fästa) utformas för att vara starkare på ett grushjul för att undvika tidiga sprickor runt ekersnipplar, ekersvikt eller att hjulet blir osant.

mavic allroad grushjulsats
Mavic AllRoad Pro Carbon SL-hjulsatsen har en invändig fälgbredd på 25 mm

2. Ekerspänning kontra däcktryck: däcktrycket har en direkt inverkan på hjulets ursprungliga ekerspänning: genom att komprimera fälgen minskar däcktrycket den ursprungliga ekerspänningen. För att balansera detta är den ursprungliga ekerspänningen högre på hjul avsedda att användas med högre däcktryck.

Grushjul används vanligtvis med smalare däck och högre tryck än MTB-hjul. Ett MTB-hjul som används med det smalare och högre däcktrycket på grus kommer troligen att bli för spänt.

mavic allroad pro carbon hjulsats wtb däck

Ett korrekt utformat grushjul kommer att byggas med en högre initial ekerspänning för att balansera det högre däcktrycket, uppenbarligen med tanke på gränserna för fälgmotstånd. Fälgar, ekrar och nav måste utformas så att de kan stödja denna extra spänning utan att påverka hjulets totala livslängd. Spela inte fel genom att öka spänningen på hjulets ekrar, du kommer att göra det mer ömtåligt.

3. Stötdämpning: Ett MTB-hjul, till och med ett XC-hjul, måste utformas för att absorbera stora stötar och stötar, orsakade av hopp, stenar, teknisk terräng och en aggressiv körstil som kommer med denna miljö. Detta är aggressiv behandling som ett grushjul är mindre benägna att utsättas för (såvida du inte tappar väg och humör).

Ett MTB-hjul kommer då att vara överbyggt för normal grusridning, eller åtminstone inte byggt för att motstå samma typ av missbruk (se parameter 1 ovan). För att återuppta, förutom den grundläggande gaffel / ramaxelkompatibiliteten (Boost, 12mm vs 15mm), finns det flera faktorer som gör att en riktig grushjulsdesign skiljer sig från en MTB.

2021 nukesäker reaktor 275c RS
De 2021 Nukeproof Reactor RS kör Mavic Deemax Pro Sam Hill-hjulsats

Ett hjul är ett komplext system under spänning som måste balanseras ordentligt med tanke på dess avsedda användning när hjulbyggaren försöker hitta det bästa förhållandet mellan prestanda, motstånd, vikt, effektivitet, användbarhet och kostnad tillsammans.

Enve: Medan berg- och grusridning båda förekommer i smutsen, och ett mountainbikehjul kan verkligen leverera prestanda som passerar över till grus, med hjälp av ett bergshjul för grus kan lämna prestanda på bordet. Av denna anledning har ENVE G-serien.

OPEN x ENVE UP gruscykel, begränsad upplaga Unbeaten Path carbon grus roadcykel G-serien komponentsamarbete
med tillstånd av ENVE

Med tanke på att gruscyklar vanligtvis inte är upphängda är behovet av vibrationsabsorption och efterlevnad av största vikt jämfört med mountainbikehjul. Dessutom är avståndet och / eller tiden i sadeln för en typisk grusritt eller händelse i allmänhet mycket större än för en bergsritt eller händelse.

Allt detta är ett behov av ett specialbyggt hjul. För oss betyder det att hitta bästa möjliga balans mellan lätt vikt, körkvalitet och hållbarhet, oavsett om det är ett G-serie eller M-serie (berg) hjul.

enve m-serie kolfiberhjul

Så ja, ett mountainbikehjul kan användas för grusridning, och ja det finns mer än ett fåtal tillverkare som helt enkelt har omfördelat gamla XC-hjul till att vara grushjul, men i slutet av dagen är kraven på ett mountainbikehjul är större än för ett grushjul, så om du väljer att åka på bergshjul för grus, rider du sannolikt på ett hjul som är alltför styvt och tyngre än nödvändigt.

hur man väljer rätt däckbredds fälgbreddskombination
Kolla in hur du matchar din däckbredd till fälgprofilen i vår tekniska funktion här!

En annan fråga om diskussion är däckvolym till fälgbredd. Moderna XC-förare använder däck med högre volym i intervallet 2,25 61 till 2,4 ”(57 mm till 61 mm). Grusförare använder 38-50 mm däck med 40 mm som den vanligaste storleken. Som sådant kan det vara riktigt lätt om ett gammalt XC-hjul sätts om för grus, men det ger inte en idealisk körupplevelse.

enve-mountain-fork-rigid-carbon-mtb-post-mount-brake-180mm-29er-3-inch-däck

Några av de senaste ultralätta XC-hjulen är på eller närmar sig 30 mm fälgbredd vilket är lite för grus. Grushjul kliver upp i ramen för 25 mm invändiga delar, som stöder 40 mm-50 mm däck bra.

3T: Om du antar att avståndet och axeldiametrarna är korrekta kan du göra detta. Hooked vs hookless beror på flera faktorer, där däcktrycket är nyckeln.

3T Discus 45-40 LTD aero-grushjul, världens bredaste aero-hjul, 40 mm breda 29 mm interna kolrörlösa aerodynamiska gruscykelhjul
3T Diskus 45-50 LTD Aero Grushjul på Exploro RaceMax

Så om du kör lågtrycksgrusdäck kan du göra det utan krokar (även om du kan stöta på fler nypor). Som du noterar är aerodynamiskt de flesta mountainbikehjul fruktansvärda, men det är de flesta grushjul också.

3T Discus 45-40 LTD aero-grushjul, världens bredaste aero-hjul, 40 mm breda 29 mm interna kolrörlösa aerodynamiska gruscykelhjul

Även hjulen som potentiellt är aero fungerar verkligen inte bra när du sätter på det 38 mm däcket. Ett hjul som är utformat för ett 28mm vägdäck är inte så snabbt med ett 38mm knobbigt däck. Vi gjorde en hel del tunnelprovningar på hjul med knobbiga däck och hittade just det, vilket till slut ledde till Diskus 45 | 40 hjulsats.

Tack så mycket till Jake Pantone från Enve, Max Brunand och Michel Lethenet från Mavic och Gerard Vroomen från 3T för att du har bidragit till veckans Ställ en dum fråga.

Jag fick en egen fråga? Klick här att använda AASQ-formuläret för att skicka frågor om alla cykelrelaterade ämnen du väljer, så får vi experterna att svara på dem åt dig!



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.