Atomik x BERD ALGR grushjul i aluminium visar att du inte behöver kol för att uppfylla kraven

0 0


Återigen använder Atomik Carbons senaste hjulsats faktiskt inte en kolfiberfälg. Efter att ha lagt premium aluminium mountainbikehjul till deras repertoar vände sig Atomik till aluminiumhjul för grus – men med en vridning. En ultrahög molekylvikt av polyeten.

Atomik ALGR-grushjul i aluminium med BERD-ekrar talade detaljer
BERD-ekrar är bundna till gängade ståländar som går in i traditionella bröstvårtor.
Atomik ALGR grushjul i aluminium med BERD-ekrar
Ekrarna hålls på plats vid navet med en stång införd genom en slinga i slutet efter att den har passerat genom ekerhålet. Under spänning kommer detta inte att ångras.

Vid denna tidpunkt har Atomik etablerat sig som en expert inom BERD-ekrar utanför det ekerföretaget själva. “Världens lättaste ekrar” är inte lätta att bygga med, men de erbjuder ett antal fördelar jämfört med en traditionell stål eker. För att bygga ett hjul med BERD-ekrar måste varje ekershål på navet avrundas för att förhindra att vassa hörn skadar fibrerna i själva ekern.

Sedan finns det snörning och spänningsprocess som ger unika utmaningar tack vare de flexibla flätade ekrarna. Efter att ha byggt hundratals, kanske tusentals BERD-utrustade hjul, har Atomik lärt sig saker som BERD-ekrarna inte gillar att korsas som traditionella ekrar – de gnuggar ihop och gör ljud. Det är därför på dessa hjul som du inte ser någon över under korsningen av ekrarna.

Allt detta arbete lönar sig med en ekare som är lättare, starkare och påstår sig erbjuda mer efterlevnad än en traditionell ekare. Det är den överensstämmelsen som ledde till skapandet av deras senaste erbjudande, ALGR-grushjulsatsen i aluminium.

Atomik ALGR grushjul i aluminium med BERD-ekrar

Observera att du kan få ALGR med standard Sapim Race 2.0 / 1.8 stål ekrar och Industry 9 1/1 klassiska nav till ett lockande pris på bara 699 $.

Men vi kommer att fokusera på BERD-alternativet för ALGR som lägger ytterligare $ 500 till byggnaden. Nu är $ 1 199 fortfarande ett dyrt hjulsats – men det är ett fynd med tanke på det bara de 56 ekrarna behövs för detta hjulsats skulle köra dig $ 448 direkt från BERD. Tillägget av aluminiumfälgen gör dem också ganska billigare än Atomik-kolfiberhjul med BERD-ekrar.

Varför aluminiumfälgar om du vill ha efterlevnad? Tja, det finns den uppenbara lägre kostnaden för fälgarna och potentialen för större hållbarhet. Men den verkliga orsaken ligger i magin hos BERD-ekrarna. Det finns definitivt något för deras krav på efterlevnad, och även när de är parade med en aluminiumfälg erbjuder hjulen bättre överensstämmelse än många kolfälgar med traditionella ekrar.

Atomik ALGR grushjul i aluminium med BERD-ekrar på Otso Warakin ti gruscykel Atomik ALGR-grushjul i aluminium med BERD-ekrar på Otso warakin ti gruscykel

Det är ett påstående som jag förmodligen inte skulle ha tagit till nominellt värde – om jag inte själv hade upplevt det. Efter att ha kört dem med mina favorit 700c x 45mm WTB Riddler-däck och sedan med en mindre 700c x 40mm Goodyear Connector är jag övertygad om.

Det råder ingen tvekan om att dessa hjul erbjuder en mjukare åktur än de flesta av de grushjulen som jag har provat. Naturligtvis kommer det med en avvägning. Jämfört med något som Easton EC90 AX har Atomik ALGR-hjulen inte helt samma knäppa under hårda ansträngningar eller aggressiv kurvtagning. Men för någon som priser hela dagen komfort över korta utbrott av all-out-prestanda, verkar det som en lönsam kompromiss.

Hjuldetaljer

Atomik ALGR grushjul i aluminium med BERD-ekrar Atomik ALGR grushjul i aluminium med BERD-ekrar inre fälgbredd

Från och med fälgen använder ALGRs en 6066-T6 aluminiumfälg med en invändig bredd på 24,5 mm. Den krokade profilen är slanglös färdig och fälgarna är förtejpade med slanglösa fälgband och inkluderar slanglösa ventiler. ALGR-hjul och fälgar finns i både 29 ″ / 700c och 27,5 ″ / 650b, alla med samma fälgbredd.

Atomik ALGR grushjul i aluminium med BERD-ekrar främre i9 1/1 nav Atomik ALGR grushjul i aluminium med BERD-ekrar bak i9 1/1 nav

När ALGR-fälgarna beställs som ett komplett hjulsats, är de snodda till Industry 9 1/1 klassiska nav i antingen 24 eller 28 timmars byggnader. Det ger alternativ för Shimano HG eller SRAM XDR freehub-karosserier och 12 × 100 eller 15 × 100 framaxelstandarder med 12×142 mm bak.

Vid denna tidpunkt delades hjulen mellan ALGR och ALGR Ultimate BERD-beteckningarna. ALGR använder Sapim Race ekrarna och säljer för $ 699 per set. ALGR Ultimate BERD-hjulen får ett urval av svarta eller vita BERD-ekrar och säljs för $ 1 199,00.

Vill du bara köpa fälgen? Det är också ett alternativ, med individuella fälgar till $ 99.

Bestäm på linjen att du verkligen vill ha en uppsättning kolfiberhjul? Om det är inom två år erbjuder Atomik sitt Carbon Upgrade-program vilket betyder Atomik kommer att bygga om hjulet med de befintliga naven med nya ekrar och nipplar plus all arbetskraft och returfrakt – utan kostnad för kunden vid köp av kolfälgar.

Vad väger de?

Atomik ALGR-grushjul i aluminium med BERD-ekrarnas faktiska vikt

BERD-ekrar är i sig lättare än stål ekrar, så det ger ett anständigt lätt hjulsats med en bred aluminiumfälg. 700c 28h-hjulsatsen som visas ovan med slanglöst tejp och ventiler väger 688 g fram och 833 g bak (1521 g för set).

Fälgvikter hävdas vid 420g för 650b och 440g för 700c, och kompletta hjulsatsvikter tillhandahålls på 1.609 / 1.659g för 650b / 700c ALGR-hjul med Sapim-ekrar och 1.405g / 1.465 gram för AGLR Ultimate BERD-hjul (utan tejp eller ventiler).

Atomik ALGR-grushjul i aluminium med BERD-ekrar som kör

På en extremt trångt hjulmarknad är det inte ofta ett företag kan erbjuda något som är riktigt unikt. För att inte tala om bra priser, samtidigt som du levererar den utlovade prestationen. Men det är precis vad Atomik verkar ha här med ALGR Ultimates. För ultimat komfort på alla terräng, kanske du vill ge dem ett skott.

atomikcarbon.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.