Bianchi får nytt Lif-e med e-Omnia ebike-linje på väg mot USA

0 0


“En ny vision.” Det är ett djärvt uttalande för alla märken att göra, än mindre den äldsta cykeltillverkaren i världen. Nu 136 år gammal var Bianchi där innan pneumatiska däck var en sak. De producerade också motorcyklar i årtionden, och till och med bilar under Autobianchi-märket som var ett joint venture mellan Bianchi, Pirelli och Fiat.

När du tänker på deras historia med motoriserade fordon utöver cyklar, kanske Bianchis nya vision inte är så radikal trots allt. Medan Bianchis nya VD Pat Hus säger att varumärket aldrig kommer att överge road racing för att hedra namn som Fausto Coppi och Marco Pantani, omfattar företaget en grundläggande förändring i filosofin. Fokuserad på e-cyklar. Ja, e-cyklar.

Bianchi VD Pat Hus
Bianchi VD Pat Hus var på plats för att sätta Bianchis framtid

Bianchi bakom sportbilar och racerbilar

Marconi Automotive Museum

Använda bil och motorcykelögon godis av Marconi Automotive Museum som bakgrund meddelade Bianchi att de skulle koncentrera sina ansträngningar på vad de kallar Bianchi lif-e (uttalas “livlig”). För närvarande är Bianchi-produktlinjen cirka 90% väg- och 10% e-cykel. Men i framtiden förväntar de sig att dessa siffror kommer att svänga till 60% e-cykel och 40% väg. Och medan cyklar gillar deras futuristiska utseende, gav 13 200 $ e-SUV inspiration för den nya linjen, säger Hus att det inte är där Bianchi ska.

Bianchi kom inte in på eBike-utrymmet med en alltför stor produkt, den är innovativ, den är annorlunda, den har en titt på den, den har en berättelse för den, jag är så nöjd med vad vi gjorde. ” Sa Pat Hus, “Det pågår en ny vision här idag, och du kommer att börja få en känsla av den idag, med nytt ledarskap i Italien och USA.” ”Introduktion Bianchi LIF-e, inspiration och innovation för att leverera en ny elektrisk mobilitets- och livsstilskollektion. ”

I stället är fokus på hållbar rörlighet. De vill bygga e-cyklar som får folk att röra sig, med mer tillgängliga prislappar och smarta design och funktioner som gör livet på en cykel roligare och mer praktiskt. Det är vad e-Omnia-linjen handlar om.

Gravity Ramar av gjutet aluminium

Bianchi e-cykel ute

Dessa designmål är uppenbara i ramarna för e-Omnia. Börjar med en Gravity Cast legeringsram, påpekar Bianchi att denna tillverkningsteknik inte är den bästa för att skapa ultralätta ramar. Men det är utmärkt för att skapa fullfjädrade e-cykelramar där gram inte är lika angeläget. De gjutna ramarna gör att Bianchi kan bygga komplexa ramdelar som huvudröret som inkluderar en integrerad strålkastare samtidigt som den skapar en spännande design. De enskilda ramstyckena är fortfarande svetsade ihop, men de individuellt gjutna bitarna ger cykeln ett tydligt utseende utan att använda kol.

Bianchi integrerat bakre rack

Integrerat bakre rack på e-cykel

Många av e-Omnia-modellerna innehåller också integrerade bakre ställ som är svetsade som en del av ramen. Det gör dem lättare, starkare och ogenomträngliga för att skramla eller lossna. Bianchi säger att de också har samarbetat med Atran Velo för att skapa en serie tillbehör för e-Omnia-linjen inklusive väskor och barnstolar. Dessutom inkluderar cyklarna låsbatterier med Abus-låskärnor och nycklar plus ytterligare Abus-eftermarknadslås som kan läggas till (och nycklas lika) för tillbehör.

ebike med integrerade lampor integrerade bakljus

Och de integrerade lamporna? De är inte bara för utseende. Inte bara ger de 360 ​​° synlighet, utan bakljuset sägs vara synligt upp till 500m (1640 ft) och fronten till 100m (328 ft). Vad händer om e-cykelbatteriet dör? De tänkte också på det – lamporna fortsätter att fungera i två timmar efter att pedalassistenten slutar fungera på grund av ett urladdat batteri.

Bosch e-cykelkomponenter

Bosch CX line ebike motor

När det gäller att driva dessa e-cyklar får Bianchi en assistans från Bosch. Alla modeller har ett kraftigt 85Nm vridmoment från 250w Line CX-motorerna. På väggående modeller på väg till USA är den assisterade topphastigheten begränsad till 28 km / h och assistansen ges endast om du trampar (ingen gas).

Bosch PowerTube integrerat batteri

Bianchi har utnyttjat Gravity Cast-ramarna till fullo för att integrera Bosch PowerTube-batterier. Alla modeller inkluderar alternativ för ett 500w eller 625w Powertube-batteri, och utvalda modeller får också möjlighet till ett dubbelt batteri för ännu längre räckvidd.

Vilka Bianchi-elcyklar kommer att finnas tillgängliga i USA?

Bianchi e-cyklar i USA

Bianchi presenterade först e-Omnia-linjen i Europa eftersom e-cyklar fortfarande är mer accepterade där borta. På grund av detta kommer USA att se ett mindre urval av e-Omnia-sortimentet (det är värt att notera att Bianchi kommer att fortsätta erbjuda befintliga modeller som T-Tronik e-MTB och Aria e-Road-cyklar för nu). Det betyder bara tre e-Omnia-modeller för nu, men mycket mer kommer från ljudet av det. “Detta är början på ett skifte för Bianchi.” Förvänta dig inte att Celeste ska gå någonstans.

C Typ

Bianchi C typ ebike amerikansk modell

Designad som en fullfjädrad stadspendlare, erbjuds C Type endast som en Gravity-gjuten aluminiumram med en genomgående design. Cykeln innehåller integrerade lampor, stänkskärmar, ett bakre rack, kåpa och ett medföljande kickstand som gör den redo att gå, direkt ur lådan.

Bianchi C Typ geometri diagram

Erbjuds i tre ramstorlekar, kompletta cyklar inkluderar ett enda alternativ med en 1 × 10 Shimano Deore drivlina, Schwalbe Marathon E-Plus 29 x 2,15 ″ däck och 625Wh batteri för $ 5700 *.

T-typ

Bianchi T typ oss modell

T-typen är en liknande cykel som C-Type, men med några ytterligare alternativ. Det inkluderar en Gravity gjuten ram i både en “herr” och en “dam” steg-genom design. Den ramkonstruktionen inkluderar integrerade fendrar, bakre rack, lampor och kickstand.

integrerad Bosch-skärm i T-typ

T-typmodeller får en speciell justerbar skaft som är utformad för att integrera Bosch-skärmen. Du hittar också förbättringar i specifikationen, inklusive en upphängningsstolpe och Shimano 1 × 12 drivlina. Däcken är lite bredare på den här modellen med Schwalbe SuperMoto 29 x 2,4 ″ på Boost-distanshjul. T-typmodeller har också möjlighet att köra BluBrake ABS-systemet, men det erbjuds inte i USA

Bianchi T Typ man geometri Bianchi T-typ LAdy-geometri

Återigen erbjuds i tre storlekar för varje ramkonstruktion, kompletta cyklar i USA kommer att utrustas med 625Wh batteri och kostar 6000 dollar *.

FX-typ

Bianchi FX Skriv oss-modellen

Slutligen kan FX-typen se ut som en e-MTB, men dess syfte är bredare än så. Liknar e-SUV, men med en bredare överklagande är FX Type en cykel som är avsedd att trampa genom staden så mycket som det är på spåren. Tack vare funktioner som integrerad belysning och stänkskärmar kommer ryttare att ses och vara bekväma på väg till spåren, men den legitima Fox-upphängningen och MTB-komponenterna klarar utmaningen när spåren blir grova.

Bianchi FX Typgeometri

FX Type är byggd med en 150 mm rörelse, Gravity gjuten aluminiumram och kör en 160 mm Fox Float Rhythm 29 ″ gaffel med en Float DPS Performance bakre chock. Den ensamma amerikanska modellen ser en Shimano 1 × 12 drivlina, Kenda Hellkat 29 x 2,6 ″ däck, en Velomann dropperstolpe och Shimano fyra kolv hydrauliska skivbromsar med 203 mm rotorer för gott om stoppkraft. Utrustad med 625Wh PowerTube-batteriet, är FX-typen till ett pris av 7 500 $ *.

* Priserna är ungefärliga och specifikationerna kan komma att ändras. Förvänta dig att cyklar börjar anlända till USA i slutet av juli / början av augusti.

bianchi.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.