Bikes of the Bunch: Ritte ‘Player One’ ess

0 2


Vår senaste Bikes of the Bunch kommer från VeloClub-medlem Kasper Voogt. Här delar Voogt sin passion för det relativt unga cykelföretaget Ritte och tar oss ner i det kreativa kaninhålet han följde för att komma fram till sin engångscykel. Ta en dryck och njut av resan.


För ungefär fem år sedan fann jag ett intresse för cyklar. Mitt intresse drivs av en önskan att äga en cykel som var unik. Som det visar sig är detta i sig inte alls unikt i vårt samhälle. Du ser många av dessa cyklar i Melbourne. Du kan knappt hitta exakt samma cykel två gånger. Alla dessa cyklar ser du där människor gjorde sina egna saker, sitt eget lilla designprojekt. Byt ut delar, klistra in ramen, måla gaffeln. Varje person jag har träffat i vårt samhälle har en historia bakom sin cykel och varför den är unik för dem.

Till exempel cyklarna från min kollega VeloClub vänner jag hade nöjet att träffa och åka tillsammans med förra året VC Summit i Thailand: John’s Prova, Joel’s Firefly och Caley’s Mosaic. Du kan göra något själv. Spola framåt fem år fram till nu, det här gjorde jag.

VANVÖRDNAD

Tillbaka 2015 när jag surfar sent på nätet på internet kom jag över en artikel publicerad på WIRED med titeln: “Fantastiska Ritte Van Vlaanderen Cyklar Född Från Irreverence”. Fångad av bakgrundshistorien skapad av Spencer Canon baserat på belgisk cyklist Henri “Ritte” Vanlerberghe, liksom Ritte Bosbergs belgiskinspirerade blick, att alltför bekant känsla hade lagt sig: Hjärtat hade bestämt sig, hjärnan hade ännu inte ge efter.

Att titta på samma foton och läsa samma texter under en tillräckligt lång tid fick mig att inse att alla nya onlinesökningar inte skulle resultera i något som skulle kunna vara bättre. Med det sagt, det var en viss hård konkurrens från Bianchi som vaktade mig med sin fantastiska traditionella färg. Striden stod mellan den italienska turkosen och den belgiska blått tills jag kom över detta UCI-meddelande:

”Som ni vet strävar UCI efter att bevara sportens tradition. Ibland betyder det att vi måste hålla tillbaka vissa framsteg som anses vara farliga eller otraditionella. Det har kommit till vår uppmärksamhet att en ny cykeltillverkare som heter Ritte har släppt en cykel som bryter mot andan av rättvis konkurrens. Det heter Bosberg. Vi har beslutat att förbjuda denna cykel från ytterligare professionell konkurrens baserat på det faktum att den kan ge oskäliga estetiska fördelar framför cyklarna.

”Ryttare i pelotonet kan distraheras av Bosbergs stiliga design, slående färg och erotiska geometri. Vi tror också att den här cykeln kan få sin ryttare att känna sig starkare och mer självsäker, vilket inte är mindre än psykologisk doping. Om inte Ritte går med på att göra Bosberg mindre snygg, har vi inget val att också lägga den på listan över förbjudna ämnen. ”

Tja, WHOOPSIE

Så 2015 fattades det verkställande beslutet. Genom en amerikansk distributör behandlade jag mig själv på en 2013 Ritte Vlaanderen i traditionell belgisk blå. Efterföljaren till den stiliga, slående och erotiska 2010 Ritte Bosberg. Och jag tänkte bygga allt själv. För hur svårt kan det vara?

En live-avboxning av min Ritte Vlaanderen-ramuppsättning på Skype med min bror som ensam åskådare 2015. Detta följdes snart av binge-watching “Hur man bygger en cykel?” videor på YouTube.

Inlärningskurvan var brant, lite ojämn och med massor av vändningar. Jag gjorde många krångliga misstag. Till exempel baserades beslutet på ramstorleken på medelvärdet av resultaten från flera online-cyklar. Därefter följdes av en oavsiktlig och felaktig mätning av platsen där den integrerade stolpen måste klippas. Kort sagt, jag klippte den för kort. Något om att mäta från “botten” istället för “mitt” på bottenfästet.

För varje problem finns det förmodligen en lösning. Sätt bara in en distans inuti sätestopparen och hoppas att sätestoppklämman håller fast vad som finns tillgängligt på sadelstolpen. Under åren förblev detta ett ihållande problem när jag gick igenom två sittplatser på grund av sprickor.

Samtidigt tog min Ritte Vlaanderen mig till många nya platser och jag träffade många nya människor. Det avslöjade cyklingens enorma potential som ett sätt att ansluta till mig själv, liksom andra. Och det fortsätter att lösa ett ihållande personligt problem med att hantera mina psykiska utmaningar, något så många av oss har gemensamt i vårt samhälle.

Pilgrimsfärden från min hemstad i Nederländerna till Belgien sommaren 2019 passade mina sista åkattraktioner med min Ritte Vlaanderen på kullerstensvägarna i Flandern. Efter det sträckte jag mig till Ritte för att uppgradera till en Ritte Ace.

Uppgraderingen var en möjlighet att förverkliga mitt förnyade intresse för varumärket efter att ha lärt mig historien om Henri “Ritte” Vanlerberghe vid Tour of Flanders Center.

Klättra på den ökända Muur of Geraardsbergen på en pilgrimsfärd till Belgien och rida på min Ritte Vlaanderen på de kullerstensgatorna som presenterades i Tour of Flanders redan 2019.

FRÅN STUDIER TILL SKETCHING

Återvändande från pilgrimsfärden sträckte jag mig till Elijah Grundel i Ritte och delade en idé för en färgdesign som jag arbetade med i duschen. En färgdesign som fångade och firade ett decennium av utbudet av Ritte-cyklar. Jag ville fira arvet som Spencer Canon lämnade när han gick för att arbeta inom bilindustrin – en ganska smidig karriärförändring med tanke på designen av Ritte Ace var inspirerad av hans restaurerade Lotus Esprit.

Så under 2019 fattades ytterligare ett verkställande beslut. Jag behandlade mig själv med ett 2015 Ritte Ace i vitt. En tom duk för att få denna idé till liv. Mitt eget lilla designprojekt.

På en av mina turer tillbaka i Melbourne stannade jag vid MAAP-butiken för en kopp kaffe. Intressant, båda märkena hade en gång samarbetade. Och i butiken stod en bok som täckte en kort historia om Ritte. En snabb resurs att studera grundligt. Visste du till exempel att Ritte Bosbergs färgdesign var inspirerad av BMC: s Astana-teamcykel, som använde både en härlig ljusblå och icke-traditionell färgplacering?

Några fler sena surfningar på internet följde, särskilt på web.archive.org, vilket gjorde att jag kunde studera ögonblicksbilder av Ritte-relaterade webbplatser som inte längre var på internet. Det visade sig vara en ganska användbar resurs för att gräva vidare genom historien om detta relativt unga varumärke inom cykelindustrin.

För det första skulle lackdesignidén baseras på basdesignen från 2010 Ritte Bosberg. I synnerhet insidan och utsidan av kedjestagarna och sätesstagen, sitsröret och en del av toppröret. Lägg märke till de matchande flaskburarna? Jag kommer till dem om en minut!

2010 Ritte Bosberg.

Det övre röret skulle inkludera omslaget som ses på 2012 Ritte 1919 TT topprör, blandat med den övre delen av 2013 Ritte Vlaanderen.

För övergången från toppröret till huvudröret bestämde jag mig för att införliva pixeldesignerna av den engångs Rotype Player One-prototypen och den engångs Ritte Vlaanderen för Mavics 125-årsjubileum.

Dessa pixeldesigner var ett vanligt tema i utbudet av Ritte-cyklar som kulminerade i 2013 8-bitars cykelsats med ett passande Pac-Man-tema:

”Pac-Man är i huvudsak den gula tröjan på en ensam brytning, oavbruten förföljd av en mångfärgad peloton. Precis när han ska rullas in, trampar vår maillot jaune-hjälte ner på ett pulserande kraftpiller som lämnas vid vägkanten av sin vaktmästare som har lovat att det kommer att göra honom “stark som en tjur”. Nu uppfriskad av denna nya injektion av moral fortsätter den artificiellt drivna och uppenbarligen glödande huvudpersonen att attackera pelotonet och äta allt i hans väg. Nu när tävlingen har slukats och vägen har rensats är han fri att avsluta scenen solo. ”

2013 Ritte 8-bitars cykelsats.

Jag bestämde mig för att utöka detta pixeltema genom att dölja Pac-Man-karaktärerna på gaffelns insida. En sida dekorerades med Blinky (röd) och Clyde (gul) mot en svart bakgrund som representerade färgerna på den belgiska flaggan och med Ghost integrerad i den belgiska blått. På andra sidan satt en 8-bitars körsbär.

Pac-Man-karaktärerna på gaffelns insida.

På flera av deras cyklar skulle modellnamnet döljas på insidan av kedjestängerna. I en liknande 8-bitars typsnitt antog jag namnet på prototypen “Player One” från Ritte – en hänvisning till en bok med samma namn om en ung man som använder sin uttömmande kunskap om popkulturen på 80-talet för att rädda världen.

Förutom Spencer Canons arbete skulle flera av Rittes engångsmodeller designas och målas av PoseurSports Alex Ostroy, en extraordinär cykelkännare och kreativ medarbetare för Ritte. PoseurSports varumärkeslogotypfel var pricken över i på min “Player One” -logotyp.

En Ritte Ace gömde sig bakom de stora pojkarna på PoseurSports utställning “Somebody’s Always Faster Than You” i Rapha i New York redan 2017.

Huvudröret skulle dekoreras med ett anpassat märke som delar likheter med den som ses på 2010 Ritte Muur, 2011 Ritte Cipressa och 2011 Ritte Sallsberg. Det vill säga varumärket i dess varumärkes typsnitt ovanpå logotypen för Flandern lejon.

2010 Ritte Muur.

Det finns denna insiktsfulla föreläsning av komiker John Cleese om kreativitet. I huvudsak att hitta en tid och plats att leka med en idé för det enda syftet med njutning. Förvånansvärt gjorde skisserna på papper inte så mycket eftersom de flesta av mina idéer tänktes i duschen och funderade över alla dessa bilder jag hade sett.

Även om någon gång speltiden måste vara över. Nästa steg var att sätta in skisserna i något mer seriöst och exakt, som en målare skulle kunna arbeta med.

FRÅN PIXEL TILL MÅLNING

Jag trådade en genomskinlig fiskelinje genom ramuppsättningen och hängde upp den från taket i mitt rum. Mot en vit vägg var det ganska enkelt att isolera ramuppsättningen i Photoshop för att börja översätta mina skisser på papper till pixlar på skärmen. Nästa steg var att överföra denna digitala design i Photoshop till vektorfiler i Illustrator så att målaren kan skriva ut maskeringstejp för lager i olika färger. Och eftersom jag inte hade några färdigheter i Illustrator, gick jag på ännu en kraschkurs genom att binge-titta på YouTube-videor.

Skapandet av …

Även om jag inte hade tillgång till en verklig Bosberg för att exakt mäta bredden på de röd-svart-gula-svarta remsorna på sittstöd, sitsrör och topprör för att hålla sig till de ursprungliga förhållandena analyserade jag flera högupplösta bilder av Bosberg för att ta fram en noggrann pixel-till-millimeter-omvandling. Eftersom ramstorleken var en okänd variabel i dessa bilder kunde jag inte använda ramgeometri-måtten för att bestämma denna konvertering.

Avståndet mellan bidonburfästena är dock en sak som olika ramstorlekar har gemensamt. Så för varje bild kunde jag konvertera pixlarna till millimeter av dessa remsor. Och en provstorlek på sex bilder var tillräcklig för att göra jobbet inom en acceptabel nivå av noggrannhet. Aritmetik och kalkylarkompetens krävdes.

Skapandet av …

Senare lärde jag mig att dessa vektorfiler är avgörande för att överföra den digitala designen till utskrift av målningsmasker till mina exakta mått. Nu fungerar allt detta bra på en tvådimensionell bild på en skärm där de asymmetriska formerna och lutningarna på ramuppsättningen är utom synhåll.

Och det är här handelsexperter med namnet Ian Michelson från The Lost Workshop och Steve Gardner från Velocraft (tidigare känd som Bikes av Steve) går in. Ian finjusterade vektorfilerna för att skriva ut målningsmask som perfekt följde ramuppsättningens konturer till den punkt där Ian till och med förbättrade min ursprungliga design. Och Steve färgmatchade den sanna belgiska blått från min Ritte Vlaanderen Steve genom att mäta en liten sektion på insidan av gaffeln som inte hade påverkats av någon missfärgning orsakad av solen.

Bortsett från att dessa sanna experter hjälpte till att förverkliga mina idéer längre än jag hade förväntat mig, var det som förvånade mig mest att se den halvmatta finishen som den slutliga färgdesignen lindades in när jag hämtade den i färgbutiken. Det här är svårt att beskriva … lita på mig!

Före och efter.

BYGGT ATT RIDA

För denna byggnad tänkte jag inte göra några misstag som det som hade hänt tidigare. Detta innebar att det var klokt att överlämna ramuppsättningen och alla komponenter till min lokala cykelbutik Saint Cloud i Melbourne. Ange experterna med namnen på Sime Doran och Nick Mahoney som gick utöver byggnaden. Från att dölja gruppuppsättningens elektroniska delar i cockpiten till att sätta in några av de mest intressanta formarna i ramuppsättningens exponerade hål. Och de följde alla mina personliga mått som de hade registrerat från en ordentlig cykelpassning som jag tidigare hade gjort med Ken Ballhause på Adaptive HP.

När det gäller mina beslut om komponenterna tog jag en ganska okonventionell väg för vissa i vårt samhälle. Dessa beslut togs för att lugna min starka önskan att skapa något av enhet och enhetlighet. Varje komponent kopplad till varandra genom någon form av konceptuell relation. Jag ska förklara.

För det första valde jag för gruppset Shimano’s Dura Ace av den enda anledningen att den delade termen “Ace” för att passa med Ritte Ace. Och Di2, för … har du hört ljudet av framväxeln? Det är som att nivåera upp i ett klassiskt 8-bitars arkadspel! Nu beslutade man om Shimanos gruppset att det inte fanns något annat alternativ än att välja Shimanos PRO-komponenter (styr, spindel, sadel och sadelstolp … och cykelställ) för att komplettera och slutföra en ren konstruktion som om varje del kom från samma japanska föräldrar boet som jag skulle adoptera, hålla bröderna och systrarna tillsammans.

När det gäller hjulsatsen skulle soundtracket tillhandahållas av Rittes långvariga medarbetare HiFi. Som någon på sociala medier påpekade att se ett foto av byggnaden: “Full West Coast frame and wheel combo!” För din egen räkning räckte Ritte ut till Joshua Liberles på HiFi och förde bandet igen.

När det gäller däcken kom jag en gång över detta gritty fotogalleri av den belgiska våffelturen. Ett belgiskt inspirerat lopp som hölls i USA och sponsrades av IRC-däck. Och på mina resor genom Japan hade jag stött på detta japanska varumärke som skulle komplettera det japanska ursprunget till resten av de valda delarna.

Kom ihåg de matchande flaskburarna på Ritte Bosberg 2010? Tja, i åratal var jag på jakt efter dessa engångs-originella Ritte-kolfiber, tills jag äntligen kom över ett begagnat par på eBay bara några veckor innan cykeln byggdes.

Slutligen hämtades bartapen lokalt från folket i Burgh. Deras pixeltema-tejp slutförde byggnaden.

Och hur fungerar detta konglomerat av delar på vägen, undrar du? För att citera en Ritte-annons från arkiven:

”Det här är bara en cykel, inte en biljett till dina drömmar. Det är inte en romantisk dikt som förevigats i svartvitt fotografi. Det märker inte om du lider adligt genom vind och regn eller bryr dig om din resa är tillräckligt episk. Men det hoppar framåt när du trycker på pedalerna. Det dyker och snider och sprintar, det ger tillbaka precis vad du lägger in. Och det kan naturligtvis också få dig att känna dig riktigt jävla fantastisk. ”

Henri “Ritte” Vanlerberghe och hans Ritte “Player One” Ace 1919.

GALLERI

SPECIFIKATIONER

Ramuppsättning: Ritte Ace
Headset: FSA Carbon Integrated
Hjulsats: HiFi EP Anti-Flutter 38 mm Carbon Clinchers
Flaskburar: Ritte Carbon
Bottenfäste: Praxis PF30 68 mm
Gruppuppsättning: Shimano Dura Ace 9150 Di2 med 50-34T kedjedrev, 11-30T kassett och 165 mm vevarmar
Pedaler: Shimano Dura Ace PD-R9100 SPD-SL
Däck: IRC Roadlite 25 mm
Rör: Schwalbe SV15 60 mm Presta-ventil
Sadel: PRO Stealth Rostfritt 142 mm
Sadelstolpe: Ritte Carbon
Sadelstolpklämma: PRO Performance 34,9 mm
Stam: PRO Vibe Alloy 100 mm med Shimano Di2 Integration
Styr: PRO Vibe Alloy 400 mm med Shimano Di2 Integration
Styrtejp: Burgh Pixel Stealth
Måla av: Velocraft i Melbourne, Australien
Byggt av: Saint Cloud i Melbourne, Australien

Redaktörens anmärkning

CyclingTips tekniska redaktör Dave Rome här. Kvaliteten och detaljerna i denna Bikes of the Bunch-funktion känns lite som märkesinnehåll (betalt). Jag kan försäkra er att Kasper Voogt, som arbetar heltid som affärskonsult inom transportoptimering, bara är en konstnärligt begåvad fan av varumärket.

Jag nämner detta eftersom jag har åkt och testat nya Ritte Phantom under de senaste månaderna (ok, det är längre än så, sorry Ritte!). Tillfälligt kommer översynen av denna nya stålcykel att släppas snart.





Source link

Leave A Reply

Your email address will not be published.