Blubrake skapar elektronisk ABS för e-cyklar, förstör de galna lastcyklarna

0 4


Det är ganska obestridligt att säga att ju större och snabbare ett fordon är desto bättre bromsar det. Eftersom dagens elektriska cyklar är mycket tyngre och snabbare än cyklar någonsin har varit, så är det ingen överraskning att det italienska företaget Blubrake har skapat ett ABS-system för e-cyklar.

Blubrake grundades 2015 och specialiserar sig på bromssystem för lätta elektriska fordon (LEV). De kan nu göra anspråk på världens första låsningsfria bromssystem utformat för elektriska lastcyklar. Företaget arbetar redan med flera framstående e-cykelmärken, och konsumenterna kan förvänta sig att deras nya ABS-system visas på lagercyklar inom några månader.

Blubrake ABS-system

Blubrake e-cykel ABS-system, framhjul

Blubrake ABS-systemet är avsett att köras på framhjulen på e-cyklar, särskilt e-lastcyklar, för att hjälpa föraren att behålla kontrollen om cykeln är tom eller laddad. Ulastade e-lastcyklar kan vara lätta på framhjulet och glida lätt under plötslig inbromsning, och det finns lite utrymme för sådana fel på trånga stadsgator.

Som namnet antyder förhindrar det låsningsfria bromssystemet framhjulet från att låsa upp och glida. Ett hjul som inte glider upprätthåller viss grad av bromsning och styrning, vilket potentiellt sparar förare från olyckor eller kollisioner.

Blubrake e-cykel ABS-system, förare på grov väg

Förutom att minska slirningen vid hård bromsning använder Blubrakes ABS-system artificiell intelligens för att förbättra bromsningen i områden med låg dragkraftsytor (t.ex. kullerstens- eller grusvägar) och i våta eller snöiga väderförhållanden.

Medan vi människor ofta tror att vi vet bäst, kan detta system definitivt vara till nytta i plötsliga situationer där förare tenderar att få panik och pressa sina bromsar för allt de är värda. ABS-systemet bör åtminstone förkorta stoppavstånden och möjligen till och med möjliggöra en undvikande manöver.

Hur det fungerar:

Blubrake e-cykel ABS-system, Phonic-hjul och ställdon

Det finns tre viktiga element i Blubrake ABS-systemet; sensorerna (framhjulssensor (er) och rammonterade accelerometrar), en styrenhet och ett ställdon.

När du rider mäter en hjulhastighetssensor ständigt framhjulets hastighet och skickar data till en elektronisk styrenhet (det som ser ut som en andra, mindre bromsskiva är faktiskt “Phonic Wheel”, vilket är vad hjulhastighetssensorn mäter från).

Accelerometrar kopplade till cykelramen skickar också sina data, och styrenheten uppskattar cykelns dynamik och upptäcker potentiellt farliga situationer. Om systemet känner av ett bromsproblem säger styrenheten till ett ställdon att gå in och finjustera flödet av hydraulvätska till dina frambromsar. Bromseffekten kan ökas eller reduceras elektroniskt vid behov.

Blubrake e-cykel ABS-system, HMI-displayenhet
* Här är ett exempel på en snyggt integrerad Blubrake-displayenhet.

Systemet innehåller också en HMI-display som visar ett grönt ljus när bromssystemet fungerar korrekt, eller ett gult ljus om systemet startar eller inaktiveras på grund av ett fel. Om ABS-systemet är inaktiverat fungerar dina bromsar helt enkelt som de normalt skulle.

Blubrake e-cykel ABS-system, elektronik i ram

Blubrakes ABS-system lägger inte till för mycket bulk på en cykel – Fram är de enda tilläggen Phonic Wheel, en liten hastighetssensorenhet och den kompakta displayenheten på styret (om det inte är integrerat någonstans). Blubrake har hållit styrenheten liten och format ställdonet till en cylinder så att tillverkarna enkelt kan gömma dem i ramarna.

* Video c. Radelbande.de

Jag undrade om detta bromssystem skulle pulsa snabbt som ABS-system för bilar och efter att ha sett Radelbandes informativa video på Blubrakes webbplats fick jag svaret. Några minuter in säger testköraren att han känner att det pulsar genom bromshandtaget när systemet sparkar in. Bortsett från det pulserande nämner han att bromsningen känns ganska lik en icke-ABS-utrustad cykel.

Blubrake e-cykel ABS-system, två förare
* Foton c. Blubrake

Blubrake säger att de hoppas bli säkerhetsstandarden för e-lastcyklar, så de har säkerställt att deras ABS-system är nästan universellt. Blubrake ABS är kompatibel med de flesta hydrauliska skivbromsar på marknaden och kan anslutas till de flesta elcykelsystem.

En intressant sak att notera är att medan Blubrakes pressmaterial fokuserar på e-lastcyklar, har vissa märken de har samarbetat med (inklusive Bulls, Stromer, Crescent, Bianchi och Trefecta) också lagt systemet på e-pendlare och eMTB.

För närvarande erbjuds Blubrake ABS-system bara till tillverkare, så om du hoppades kunna lägga till det på din e-cykel måste du vänta och se om de utvecklar ett eftermarknadssats.

blubrake.it



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.