CADEX 36 skivhjul använder kolfiber ekrar för ett massivt styvt hjulsats

0 0


CADEX-hjul lade till ett 36 mm djupt alternativ till sin expanderande arsenal och rundade ut en avancerad hjullinje som kan gå tå till tå med de stora kanonerna. CADEX-märket kom från Giant Bicycles för att erbjuda avancerade hjul, sadlar och mer för prestationsorienterade förare. CADEX 36-skivan är rätt på pengarna för den prestationsinriktade – anländer med keramiska lager, kolfiber ekrar, en styv åktur och en rejäl $ 3 450 prislapp.

Vad är dem?

CADEX 36-skivhjulet är ett prestandadrivet lättviktshjul som är inriktat på att klättra och maximera det eftertraktade förhållandet mellan styvhet och vikt. 36 är nu det grundaste alternativet från CADEX, och varumärket har sitt nya hjul har en bättre styvhet / viktförhållande jämfört med konkurrenterna Zipp, Roval och Bontrager (mer om det).

CADEX omfattar helt den krokfria pärldesignen och bredare (än konventionella standarder) fälgbredd. Hela paketet levereras utan uppgradering kvar – uppgraderade nav med keramiska lager ingår.

CADEX 36 WheelSystem - krokfri fälgdesign

Fälgdetaljer

CADEX gick all-in med att minska vikten och bulka upp styvheten i sitt nya klättringshjulset. Fälgen är kol och krokfri, med en 22,4 invändig och 26 mm utvändig – något i mitten för moderna slanglösa hjul. Fälgarna är 21 håliga, 24 bakre, snörda till CADEX-nav med kol ekrar.

Krokfri kan vara ett polariserande ord i cykelgemenskapen – särskilt på vägarna. CADEX-hjulen är kompatibla med olika däcktillverkare (listad här), men det ser ut som ett Maxxis-tungt urval.

CADEX 36 WheelSystem - Effektivitet

Koluppläggningen för fälgen skärs med lasrar för en mycket exakt passform, vilket gör att CADEX kan fortsätta med färglösa fälgar för att minska vikten. Men oroa dig inte för dungar på en ömtålig “omålad” fälg – 36-fälgen genomgår en UV-skyddande behandling före byggprocessen för att ge skydd och livslängd.

I mitten av fälgbredden håller CADEX 36-skivan öppen för olika storlekar men tillverkaren hävdar att 25 mm däck är den söta platsen. Det finns ingen maxbredd specificerad, och eftersom Giant / CADEX noterade att några av dess idrottare skulle rulla CADEX 36-skivorna på grus – vi antar att 40 mm-specifikationen som anges på kompatibilitetsbladet kan vara max.

CADEX 36 WheelSystem - DBL och R1-C30 nav

Uppgraderat DT-schweiziskt nav

För nav på 36-skivan gick CADEX med ett hybridkeramiklager (en uppgradering över sina 45 och 65 hjul) och en uppdaterad freehub. Freehub-kroppen är baserad på DT-Swiss EXP-spärrsystemet. CADEX-versionen använder en 30T (vanligtvis en 36T) stjärnförare och erbjuder freehub-karosserier som passar Shimano-, SRAM XDR- och Campagnolo-vägkassetter.
CADEX hävdar att 30T-spärrsystemet (en solid mellanliggande vägförbindelse) minskar också navets totala drag.

CADEX 36 WheelSystem - Acceleration

Kol ekrar

En av de mer anmärkningsvärda och betydande viktminskande komponenterna i CADEX 36-byggnaden är ekrarna – kolfiber ekrar. CADEX hävdar att kolparet med legeringsändare är nästan 46% lättare än DT-Swiss Aerolite-ekrar, ett djärvt påstående och stor marginalförstärkning.

CADEX 36 Krav på skivstyvhet

Det är ingen misstag att CADEX kom ut för att göra CADEX 36 Disc till ett av de styvaste hjulsatserna på marknaden. Hjulsatsen kommer in på en påstådd 1 302 g som är mycket lätt – men inte den lättaste där ute.

CADEX 36 skivstyvhet vs Bontrager

Det största bekymret när CADEX skapade 36 Disc var styvhet och framdrivning som hjulsatsen erbjöd ryttaren. Även om aero-data saknas i CADEX vita ark – är styvheten till viktdata riklig.

För denna testning tar ingenjörerna på CADEX hjulet och monterar det som det skulle vara på cykeln. Utför sedan ett avböjningstest för att få ett statiskt styvhetsnummer. De mäter också trampning och styvhet – låser navet på plats och tar data från ekersvinden.

Är ett styvare hjul snabbare?

Varför är CADEX-hjulet styvare än konkurrenterna? Ett stycke kan vara kol ekrar, parat med ett system som värderade styvhet över alla andra variabler.

Korrelerar detta med ett snabbt hjul? Möjligen – jag gissar (vi har inte åkt på dessa hjul ännu) de är en tillgång på klättringsetapper och all vertikal körsträcka. Jag tror inte att styvhet skulle vara en funktion som ryttare kommer att leta efter på en kullerstensscen eller något i klassikerna. Jag frågar på samma sätt varför en ryttare skulle vilja ha ett så styvt hjul för ett gruslopp. Hjulets snabbhet beror mycket på den totala körkvaliteten, och för det kan vi inte tala ännu.

www.CADEX-cycling.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.