Canyon Speedmax CFR TT är helt ny, UCI-tidsförsök godkänd

0 0


Canyon-cyklister kan nu köra en helt ny, snabbare UCI-godkänd testcykel med tillägget av Speedmax CFR TT Disc till 2021-serien. Introducerad i en enda triathlonversion just förra hösten, har den senaste Speedmax-testcykeln i kolfiber minskat ramens bälte, tagit bort extra lagringsutrymme och strukit ut cockpitjusteringarna som behövs för att blidka UCI så att roadies kan tävla säsongens viktigaste TT-etapper. av den kommande Grand Tours på den nya cykeln. Integrera SRAM Red AXS och de senaste, fullt justerbara Zipp aero-barerna, till och med ett Zipp-skivhjul, detta lovar att vara en supersnabb TT-byggnad …

2021 Canyon Speedmax CFR TT Disc, UCI-godkänd för tidsförsök

2021 Canyon Speedmax CFR TT-skiva, kolfiberförberedd UCI-godkänd testcykel, teaser

Den största förändringen jämfört med triathlon Speedmax CFR är avlägsnandet av några av de djupa banorna som förbinder ett ramrör till det andra för att passa in i UCI: s lätt flexibla 3: 1-regler.

2021 Canyon Speedmax CFR TT Disc, kolfiberförberedd UCI-godkänd tidscykel, ingen integrerad lagring
TT (vänster) vs. triathlon (höger)

Med det kommer avlägsnandet av integrerade förvaringsfack – det övre röret stängs nu helt enkelt av och banan ovanför bottenfästet mellan ned- och sätesrör är helt borta.

TT (vänster) vs. triathlon (höger)

I en mer subtil förändring har den lilla fenan på baksidan av tri-gaffelkronan huggits av eftersom de djupa gaffelbladen ligger kvar i 3: 1-profilen, liksom övergången i formen på underröret.

2021 Canyon Speedmax CFR TT-skiva, kolfiberförberedd UCI-godkänd testcykel, ny cockpit

En annan stor hemlighet för det nya UCI-godkännandet verkar vara ett nytt 39 cm brett Canyon aero-basfält med en kompletterande legeringsstam för att enkelt integreras med den nya ramens tappade topprörsdesign. Canyon utvecklade specifikt den nya 40 mm droppkol HB0058 TT Basebar Drop CF-stången och 65 mm lång V19 direktmonterad aluminiumspindel för att uppfylla UCI-passform och positionskrav och använder mer konventionella modulära stag för aero-förlängningarna.

2021 Canyon Speedmax CFR TT-skiva, kolfiberförberedd UCI-godkänd testcykel, ny cockpit

Konstruerade för att låta dig ringa i perfekt läge, kan enskilda ryttare mixa och matcha olika stigare, distanser och armstöd i kombination med de senaste Zipp Vukashift aero-förlängningarna som stoppar in alla SRAM AXS trådlösa elektronik inuti så att du inte också behöver en extra blip box för att kontrollera allt.

Kolfiberstången och stammen har helt intern kabeldragning för elektronisk växling och hydraulisk bromsning, medan legeringsavståndsstackarna får halvintern dirigering för fjärreglage.

UCI-godkännande för tävlingslopp, men endast i begränsad omfattning

2021 Canyon Speedmax CFR TT-skiva, kolfiberförberedd UCI-godkänd tidscykel, geometri

Den senaste Canyon Speedmax CFR TT-tidsspårcykeln fick officiellt UCI-godkännande i mitten av maj, men endast för CFR-skivramens uppsättning på toppnivå och endast för de tre mellersta ramstorlekarna S, M & L. hjul XS gick inte igenom godkännandeprocessen, men troligen prioriterade Canyon godkännande av de storlekar som deras herrproffslag behövde inför de kommande Grand Tours och de omplanerade sommar-OS.

Förare utanför dessa storlekar, eller som inte har råd med den astronomiska prislappen på denna TT-cykel, måste fortfarande hålla sig till den tidigare generationen Speedmax med fälgbromsar, vilket var det sista som fick UCI-godkännande hela vägen tillbaka 2016.

Speedmax CFR TT Disc – Tekniska detaljer

2021 Canyon Speedmax CFR TT Disc, kolfiberklart UCI-godkänd tidscykel, ramuppsättning

Som vi såg när den integrerade triathlonversionen debuterade tillbaka i november, delar denna TT-version samma allmänna CFR-ram och gaffeldesign och teknik. En del av deras CFR Canyon Factory Racing-serie, säger Canyon att den nya Speedmax i toppklass har sin högsta kolfiberblandning, inklusive “extremt sällsynta Toray M40X-kolfibrer”. Designad i CFD med Swiss Side, testad sedan i vindtunneln, Canyon kallar det sin snabbaste cykel någonsin.

Canyon Speedmax CFR TT-skiva får helt intern kabeldragning, 12 mm genomgående axlar, plattmonterade skivbromsar och en rak 1 1/8 ″ styrning, med en påstådd medelvikt på 1030 g. Observera att Speedmax CFR TT-skivan inte inkluderar

2021 Canyon Speedmax CFR TT Disc – UCI-godkänd prissättning och tillgänglighet

2021 Canyon Speedmax CFR TT-skiva, kolfiberförberedd UCI-godkänd testcykel, ridning

Den nya UCI-godkända versionen av Speedmax Disc är inte billig. Endast en komplett cykelkonstruktion har officiellt tillkännagivits hittills – Canyon Speedmax CFR TT Disc 9999 €. Med det höga klisterpriset kommer dock en exklusiv halo-nivåbyggnad.

2021 Canyon Speedmax CFR TT-skiva får ett djupt kol Zipp 808 Firecrest framhjul ihop med kolfiberskivan Super-9 bak och 25 / 28mm Continental GP 5000-däck. Hjulen är båda nu slanglösa färdiga, men de angivna däcken är inte.

2021 Canyon Speedmax CFR TT Disc, kolfiberförberedd UCI-godkänd tidscykel, SRAM Red AXS 1x12sp drivlina Quarq power meter CeramicSpeed ​​OSPW

Den har också en SRAM Red AXS trådlös drivlina i översta hyllan ihopkopplad med Zipp Vukashift-förlängningarna, inklusive växlingsknappar på både förlängningarna och basstången. 1 × 12-installationen kopplar ihop en 50T aero enkel kedjedrev med integrerad Quarq-effektmätare, en uppsättning röda vevarmar, en tätt placerad 10-28-kassett och en röd AXS-bakväxel med en CeramicSpeed ​​OSPW-bur (som kan passa en 10 -36 kassett).

2021 Canyon Speedmax CFR TT-skiva, kolfiberförberedd UCI-godkänd testcykel, komplett
2021 Canyon Speedmax CFR TT-skiva

Den kompletta tidscykeln har en påstådd vikt på 8,62 kg (19,0 lb) och kommer att finnas tillgänglig i Europa först med början i juli 2021.

Canyon.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.