Carbon Air förbättrar luftgaffelfjädring med kokosnötter och sågspån

0 0


Carbon Air är en smutsig liten bit som lever inuti gaffelns luftkammare. Eller det gör det åtminstone när det släpps för konsumenterna och börjar visas i gafflar från tillverkare. Och även om du lägger till något i en luftkammare, lovar Carbon Air att förbättra gaffelns efterlevnad.

Vänta, va? Hur gör något som tar plats i luftkammaren förbättra efterlevnad?

Det handlar om adsorption.

Carbon Airs aktiva kol

Kol Luftaktiverat kol
Insatsens aktiva kol tillverkas av uppvärmningsmaterial som kol, kokosnötskal och sågspån.

Nej, det är inte ett stavfel. Carbon Air aktiveras vid adsorption (får inte förväxlas med absorption). Det är i grunden den process genom vilken en fast substans håller gasmolekyler som en tunn film. Carbon Air är aktivt kol, som i grunden är kol som värms upp för att bli mer adsorberande.

I detta fall använder Carbon Air kokosnötskal, sågspån och andra organiska material för att skapa den aktiva kolkomponenten.

Tänk på din luftfjäder som ett förseglat rör. Du tillför luft till röret för att sätta trycket på det. Luftens egenskaper inuti kammaren kan inte förändras; det enda sättet som kan hända är att ändra kammarens form.

Carbon Air gör just det. Carbon Air-insatsen har små porer med mycket hög yta. Materialet absorberar luftmolekyler till dess yta, som lagrar gasen (luften) som en film på den ytan.

Vad gör Carbon Air egentligen för dig?

progressionstabell
Diagrammen visar hur Carbon Air skapar en mer linjär fjädringskurva.

Enligt företaget bakom Carbon Air tillåter tekniken din luftfjäder att “bete sig mer linjärt och förbättra körprestanda inom ett mer kompakt paket.”

Låt oss börja med vad det innebär att bete sig mer linjärt.

När du komprimerar en luftgaffel tenderar den att vara stel längst upp i slaget. Ibland känns det som om du behöver “bryta igenom” gaffelns motstånd innan den blir kompatibel. Sedan, i mitten av slaget, tenderar gaffeln att känna sig lite stödjande men smidig. Sedan ramper den upp igen i styvhet mot slutet av stroke, vilket skapar den “botten ut” känslan.

I ett diagram skapar dessa tre faser en kurva. Enligt Carbon Air kan dess teknik platta ut den kurvan och därmed skapa mer efterlevnad eftersom din upphängning beter sig mer linjärt.

Varför är det viktigt?

hur adsorption fungerar
Denna grundläggande grafik visar hur adsorption fungerar.

Nästan alla gaffeltillverkare där ute lovar mer linjär prestanda i sina luftprodukter. Men det är svårt att uppnå på grund av egenskaperna hos gas – i det här fallet luften som pumpas in i gaffelns luftkammare.

Därför har många åkare bytt tillbaka till spolchocker. Medan spolchockar tenderar att vara mycket tyngre tenderar upphängningen att kännas mer konsekvent genom stroke och mer stödjande genom mellanslag.

Carbon Air säger att dess teknik löser detta problem genom att erbjuda fördelarna med luftgafflar – lättare vikt och avstämbarhet – med en mer linjär fjädringsprestanda. Med andra ord får du det bästa av två världar.

Det betyder också att du kommer att kunna justera din häng- och chockstyvhet oberoende av varandra. Aktivt kol har också en låg temperaturkänslighet, vilket innebär att det ska fungera konsekvent under alla förhållanden och oavsett hur snabbt eller hårt du rider.

Eftersom Carbon Air förmodligen sänker styvheten i din upphängning totalt sett, bör mindre vibrationer nå ditt styr. Du bör också få bättre stötdämpning, särskilt längst upp i stroke.

Muttrar och bultar

Fox Float med insatser
Denna Fox Float 36 visas med insatser i de positiva och negativa luftkamrarna.

Carbon Air-insatserna ser väldigt mycket ut som volymavstånd (kallas ibland tokens). De finns i konfigurationer för både gafflar och bakdämpare, och Carbon Air säger att det för närvarande arbetar med stora gaffeltillverkare “för att tillämpa tekniken på nästa generation cyklar.”

Ytterligare en snygg detalj: det är möjligt att använda insatserna i antingen de positiva eller negativa luftkamrarna så att du kan skräddarsy effekterna av Carbon Air-systemet efter eget tycke. Enligt företaget är “Stötdämpareinsatser utformade för att möjliggöra användning av större negativa kamrar utan den vanliga konsekvensen av begränsad stroke, orsakad av högre drifttryck. Carbon Air-skär är utformade för att uppta större delen av den tillgängliga volymen under den positiva våren, vilket gör att styvhet och progressivitet minskas. ”

Mountaincyklister är inte marsvin här heller. Carbon Airs teknik har redan använts med framgång i fordonsindustrin. Nuvarande generation Audi-bilar är utrustade med sådana skär.



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.