Dangerholms mountainbikecykel Scott Scale Gravel-projektcykel

0 0


Den här Scott Scale Gravel-mashupen är vad som händer när vikten, mountainbiker och den omvända ultra-anpassade projektcykelbyggaren Dangerholm beslutar att han behöver en gruscykel. Övertygad om att en lätt, styv kolfibercykel skulle vara lika snabb och förmodligen mer kapabel än en vanlig gruscykel, gick han iväg för att göra sin magi … klädde tillbaka till det nakna kolet, gömde växlarna och bromsledningarna helt internt, eliminera alla icke-väsentliga saker och sedan fylla på det med ett iögonfallande, överdrivet målararbete …

Dangerholm mjuk gul Scott Scale Gravel projektcykel

Gustav Gullholm, aka Dangerholm, tog några “kreativa” designbeslut på den här senaste gruscykeln, med inspiration från det faktum att cykeltillverkare inte ens kan komma överens om vad en gruscykel är. Är grus en styv terrängcykel i stål med massiva 2,6 ″ däck för äventyrscykling, eller kanske en lätt aero-landsvägscykel med 35 mm däck inklämd för racing med blandad yta.

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, ridning
c. Dangerholm, alla foton av Andreas Timfält

Han tänkte att alla cyklar där en cyklist visade grus, så varför inte bygga en mountainbikerversion av grus med platta barer. För vilken mountainbiker har inte redan åkt massor av grusvägar på hardtail mountainbike, så kanske bara börja därifrån? Till slut medger han att det förmodligen är mer en grusorienterad mountainbike än en riktig gruscykel.

Kanske en ny Scott Addict Gravel kan vara hans nästa projekt ur det andra perspektivet …

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, DangerPubes
Fara pubar ursprung

Gustav säger att “gruscykeln” faktiskt började med SRAM XX1 vevsats och Garbaruk-kedjekransrester från ett tidigare projekt. Det projektet var den löjliga DangerPubes-cykeln före april, som slutade donera sin Scott Scale 910-ram och Trek 1120 med det direktmonterade gaffelstället.

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, avskalat till råkol

Därifrån gick det ner i det superintegrerade Dangerholm kaninhålet.

Dangerholm mellow yellow Scott Scale Gravel specialprojektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, före & efter
före efter

Utan behovet av en framväxel (eller direktmonterad Clif-stång) eller några kabeldragningsportar, började Gustav slipa tillbaka till kalt kol och stänga eventuella extra hål.

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, anpassad Syncros Fraser IC SL bar

Hela Syncros Fraser iC SL-stången och stammen fick också några nya hål och förstärkning (garantin ogiltig igen) för att få in dessa broms- och växellinjer, plus en anpassad AXS-kontrollbox. Och det får ett anpassat styrrör och specialbearbetat styrstopp så att ledningarna och slangarna inne håller sig säkra.

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, Trickstuff Piccola-broms

Piccola Carbon-bromsarna har justerbara banokopplingar som han arbetade med med Trickstuff för att vinkla bromsledningarna direkt i svärdet.

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, Zirbel Twister

Shifters är den lilla, anpassningsbara Zirbel Twister WE01-kontrollringen, med höger kontroll av växeln och vänster kontrollerar AXS-dropparen. Gustav säger att starka magneter som motstår vridningen och returnerar växeln ger en “mycket känslig känsla, och de är ärligt talat den bästa och mest ergonomiska växlarlösningen jag någonsin har provat för flatbars”.

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, Zirbel anpassad AXS trådlös

All trådlös AXS-kommunikation sker med ett anpassat kretskort inuti varje stångänd, med extra stora batterier för uppskattad 5-8 års körtid innan de behöver nås igen.

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, sadelstolpar
droppstolpe (vänster) eller superlätt kolstolpe (höger)

Eftersom Reverb AXS dropper toppad av en Berk-sadel är trådlös, har han också målat upp en superlätt Schmolke Carbon TLO-stolpe och matchande Tune Speedneedle Twenty20-sadel för att kasta gram när grusmanualer inte finns i körplanen.

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, drivlina

Drivetrain är en “enkel” Garbaruk 40T-kedjedrev på en XX1 vevsats med Kogel keramisk BB & Kogel-förspänningsjusterare, ihopkopplad med en Garbaruk 10-48T-kassett via en XX1-kedja och förskjutits med en XX1 AXS-växel med Kogel Kolossos överdimensionerade keramiska remskivor. Enkla grejer.

scott hyper spark faraholmholm drömbyggnad
Dangerholm Hyper Spark

Intressant nog förfinades mycket av de hemliga helt interna routingstrickarna här på Gustavs tidigare <10 kg Hyper Spark-byggnad. Men även om alla hans cyklar är avsedda att åka, är den helt integrerade XC-cykeln med full fjädring tillbaka i verkstaden och får en uppgraderad fjärrspärr och lägre cockpitinställning, och Dangerholm låter angelägen om att få tillbaka den på spåret "att se sommaren passera och en cykel som jag har tillbringat mer än två år på att bygga sitter bara otålig i ett hörn, haha! ”

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, blekna

Gustav säger att han blev upphetsad för färg genom den stela gaffel- och ramkombinationsövergången som gav en “mycket ren duk jämfört med stolpar och saker när man kör en upphängningsgaffel”.

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, Biturobo RS-hjul

Och sedan tog han det lite överst genom att måla de superlätta 6-ekrade kolfibercykeln framåt Biturbo RS-hjul för att matcha – troligen den enda personen som någonsin tänkt på att lägga till tjock, tung vit & gul färg för att täcka över det råa kolet i dessa 1250 g tyska XC-hjul.

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, främre rack

Byggd också som en vinterträningscykel där synlighet är nyckeln (Dangerholm är från Sverige), tänkte han att ett ljust soligt målarjobb skulle hjälpa honom att få igenom den mörkare halvan av året.

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, vinklad

Övergången från Mellow Yellow Metallic fram till Signal White utifrån är det som verkade som en enkel randig blekning som ”inte var så kul att maskera”!

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, tillbehör

Det sista på toppen är Continental SpeedKing RS halvglatta däck som inte gör slanglösa mycket bra, så de får Tubolito-rör inuti. Gustav kallar dem snabbt, men ”inte precis förtroendeinspirerande under hård kurvtagning eller bromsning”. Varför är de svarta utan logotyper? Kanske några prototyper? Nej, bara de orange Conti-logotyperna såg inte så trevliga ut med det vita och gula färgschemat.

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, byggsats

Komplett lista över Dangerholm Gravel-specifikationer:

Ram: anpassat kol Scott Scale 910, storlek Medium
Gaffel: carbon Trek 1120 med valfritt främre rack (max 7 kg belastning)
Headset: halvanpassad First / Syncros
Styret: anpassad routing / förstärkning Syncros Fraser iC SL 90x720mm
Greppar: Syncros Foam
Bromsar: anpassad banjo Trickstuff Piccola Carbon
Rotorer: Trickstuff Dächle UL 160mm / 180mm, Bike Ahead Composites THE FIXER centerlock adapters
Sadelstolpe och sadel: Schmolke Carbon TLO 400mm & Tune Speedneedle Twenty20
Droppstolpe och sadel: RockShox Reverb AXS 125mm & Berk Composites
Sadelstolpens klämma: BikeYoke Squeezy
Vevar: SRAM XX1 Eagle DUB
Bottenfäste: Kogel Ceramic, med maskinbearbetad legeringsförlastare
Kedjedrev: Garbaruk 40T
Kedja: SRAM XX1 Eagle
Kassett: Garbaruk 12-växlad 10-48T
Växlare: anpassad Zirbel Twister WE01 med anpassade interna AXS-kontroller
Bakväxel: SRAM XX1 AXS med Kogel Kolossos överdimensionerade keramiska remskivsystem
Pedaler: Xpedo M-Force 8Ti
Hjul: Bike Ahead Composites Biturbo RS
Genomaxlar: Synkron bak, Extralite fram
Däck: Continental SpeedKing RS 29 × 2.2 ″
Rör: Tubolito
Övrig: Scott Ransom ribbad kedjestagskydd klippt för att passa, plus målad att matcha Scott Cadence hjälm och Sport Shield solglasögon

Dangerholm mellow gul Scott Scale Gravel anpassad projektcykel, Gustav Gullholm drömcykelbyggare, foto av Andreas Timfalt, portait



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.