Den nya Kali Grit-hjälmen ger nästa generations skydd för väg, grusförare

0 0


Det har gått en minut sedan Kali har släppt en ny hjälm, men Grit ändrar det med ett funktionsförpackat lock för väg- och grusförare. Laddar i stort sett varje säkerhetsteknik som Kali har i en enda hjälm, den täcker passform, form och funktion … så länge du gillar svart.

kali grit road och gruscykelhjälm visas bakifrån

Grit ser tillräckligt normalt ut, men några viktiga funktioner skiljer det från andra märken. Först är deras Supervent, som använder en hårdare plastkåpa på de större ventilerna. Detta låter dem använda större hål för mer ventilation samtidigt som de fördelar slagkrafter över ett större område och sprider dem bättre innan de når ditt huvud.

kali grit road och gruscykelhjälm visas från sidan

Inuti är deras Conehead Nano Core, som debuterade på MacDuff-hjälmen. Det är ett kol-nanorörskum som kan hantera flera slag. Det är också lättare än EPS och erbjuder bättre låghastighets stötskydd. Bra, eller hur? Ja, men det gillar inte att vara på hjälmens ytterkant, eftersom den lätt kan spricka under skjuvkrafter.

Deras lösning är att smörja in i det vanliga EPS-skummet och skapa ett skal med flera densiteter som är både lättare och säkrare.

Enligt Kali-grundaren Brad Waldron är det bästa sättet att förbättra hjälmens säkerhet att få skumtätheten lägre.

kali grit road och gruscykelhjälm visas från framsidan från sidan

Varför? Eftersom hårdare skum, som de som krävs för att klara aktuell säkerhetstestning, överför mer av krafterna till ditt huvud. Så, med hjälp av Nano Core inuti, låt dem minska den totala skumdensiteten för bättre låghastighets stötskydd.

Det finns mer än bara vikt och skydd. Nano Core, i kombination med Supervent-förstärkningarna, gör det också möjligt för dem att använda större ventiler utan måste öka skumdensiteten för att stödja de större hålen.

Vad sägs om rotationsskydd?

kali grit road och gruscykelhjälm inre stoppning

I stället för att använda MIPS har Kali alltid kommit med sina egna lösningar. Det senaste är en LDL (low-density later) av intern vaddering som heter Rheon, som tjänar två syften. Först deformeras den i flera riktningar, vilket ger minskning av rotations- och glidkraft.

För det andra börjar den komprimera omedelbart, vid noll G. Typisk cykelhjälm EPS börjar inte komprimera förrän cirka 30-50 G beroende på fasthet. Nano Core sitter mitt i dem, någonstans runt 10-15 G.

Det betyder att innan de flesta hjälmar ens börjar komprimera skummet överförs 30-50 G kraft till ditt huvud. Kalis multi-material-lösningar med flera densiteter minskar det ganska mycket.

Det är också värt att nämna att de använder en ny EPS från Japan som är super mörk svart, som ser fantastisk ut.

kali grit road och gruscykelhjälm visas bakifrån och uppifrån

Slutligen använder den en intern rullbur för att hålla ihop allt i en stor krasch och ett helt informat skal. Den sista funktionen innebär att även EPS-skummet på hjälmens botten är täckt, så om du tappar det eller om det slås runt i din väska blir skummet inte flisat eller bucklat.

Kali Grit får sitt nya Frequency Fit System, med urtavla och vertikal justering, och erbjuder tre lägen för maximal komfort och passform. Fasta korsningar för remmen hindrar dem från att bli vridna eller justeras fel mellan åkattraktionerna.

Detaljhandeln är $ 200, tillgänglig nu. Endast i svart.

KaliProtectives.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.