Exklusiv recension: Rover PSIcle trådlös däcktrycksmätare

0 0


Uppstartteknologiföretaget Rovers lätta trådlösa PSIcle-däcktryckssensorer låter dig spåra exakt hur mycket luft som finns i dina däck med din telefon till en nästan otrolig noggrannhet. Vi har sett ett växande antal däcktrycksövervakningssystem nyligen och var nyfiken på att testa några. Till skillnad från många andra alternativ går PSIcle helt enkelt in i nästan alla rör eller rörlösa ventiler och behöver inget batteri eftersom det drivs av din telefons NFC-anslutning …

Rover PSIcle lätta NFC-däcktrycksensorer (TPMS)

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt rörlöst kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, tryckkontroll

Med prestandafördelarna med uppringning i perfekt däcktryck väl etablerad nu – maximering på och off-road-grepp, samtidigt som rullmotståndet minimeras och lägenheten minskar – när du väl har räknat ut vad som är din perfekta inställning, är tricket att hålla det. Oavsett vilket däck / rör / slanglöst system du använder verkar lufttrycket inuti ditt däck alltid minska något med tiden. Även om det är enkelt att hantera med en golvpump innan din resa, tar dessa små Rover PSIcle-sensorer helt enkelt gissningen ur ekvationen.

Luta din NFC-utrustade smartphone mot sensorn på ventilen och den visar det exakta trycket i ditt däck, ner till den hundra PSI.

Hur fungerar de?

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, i handen

Rover PSIcle är i huvudsak bara en legeringsventilförlängare med en liten utskärning som ansluter sin MEMS-tryckgivare till luftvolymen inuti ditt däck. Det är exakt samma teknik som finns i ditt bildäck TPMS-sensorer, din smartphone, smartwatch eller GPS: s inbyggda barometer, och det är samma teknik i ett Quarq TyreWiz- eller Tubolito PSENS-smartrör. Tricket är att Rover gjorde den mer kompakt och energieffektiv och kompatibel med båda rören OCH rörlösa!

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt slangfritt kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, installera

Precis som PSENS (som som en start, erkänner Rover, var ett bra proof-of-concept för att lugna potentiella köpare), PSIcle drivs av Near Field Communication – så inga batterier krävs. Placera bara din NFC-utrustade Android- eller iOS-smartphone precis bredvid sensorn på ventilen, och voila omedelbara och exakta däcktryckavläsningar!

Tekniska detaljer

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, LP

PSIcle finns i två varianter Lågtryck (LP) för terräng med 0-40psi-räckvidd och nästan obegriplig +/- 0,06psi-noggrannhet, eller högtryck (HP) för on- och off-road-användning 0-400psi fortfarande med +/- 0.7psi noggrannhet.

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, 5 g faktisk vikt

Våra prototypprover använder ett 3D-tryckt hölje över den inbäddade elektronik- och legeringsförlängningen. Med en sensordiameter på 21 mm och ~ 7 mm tjock är hela installationen bara 13 mm tjock inklusive ventilförlängningskroppen. Produktion PSIcle-sensorer får ett gjutet EPDM-gummihölje som kan lägga till en extra millimeter i varje riktning för att säkra och skydda sensorn ovanpå den maskinbearbetade aluminiumventilförlängningen. Vikt förväntas ligga på bara 5 g styck, 10 g för paret.

Patentsökt & IP67 vattentät PSIcle-design och elektronik är alla kompletta (som vi har testat det nedan). Nu väntar Rover på framgångsrik crowdfunding innan de bygger ut produktionskretsarna, slutformen och börjar produktionen i Kina och Taiwan.

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt rörlöst kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, prov
förproduktionsprovpar

Rover förklarar att de har utformat PSIcle för minst 5 års livslängd på vägen. Off-road ridning livslängd bör vara densamma som upprepade chocker är inte bekymmer. Det verkar mer som om direkta stötar från stenar, pinnar och andra spårrester kan bryta sensorn precis som om de skulle skada ett hjul. Med gjutet EPDM-gummi över aluminiumförlängningarna förväntar sig Rover liknande hållbarhet som bilens Schraeder-ventil.

Vem är Rover Development och vad vet de?

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, Rover-team
c. Rover engineering team

Rover är en liten start, ny för cykelindustrin. Men deras team kommer med mer än sex decennier kombinerad erfarenhet av att designa, utveckla och tillverka medicintekniska produkter och industrisensorer med liknande teknik. De är också aktiva cyklister, men handlar mer om att åka för skojs skull än att göra stegvisa racingprestationsvinster. Grundande ingenjör Chris Larsen beskrev sin användning av PSIcle mer som en bekvämlighet än en prestationsbooster …

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, Rover-team
c. Rover engineering team

Korrekt tryck gör mina åkattraktioner enklare, och den snabba kontrollen jag får med sensorn får mig snabbare ut genom dörren … Jag upptäcker att jag inte riktigt kan se skillnaden mellan 85 och 110 psi genom att nypa mina däck, så om jag ville ha en bekväm och effektiv körning skulle jag koppla in min pump för att kontrollera trycket. Då tömmer pumpen däcket lite, så då måste jag sätta tillbaka några pumpar. Med hjälp av PSIcle-sensorn sparar jag bara så få sekunder varje dag, men det får mig bara in i körningen så mycket snabbare.

Exklusiv (P) recension: spårning av däcktryck på alla vägar och MTB med PSIcle

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, trailside

Vi fick en exklusiv chans att testa några förproduktionsprototyp PSIcle-däcktrycksensorer för att få en känsla för hur lätt de är att installera, använda och bli beroende av. Och som helhet har vår förhandsvisning varit nästan helt positiv och problemfri.

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, noggrannhet

Det största vi märkte var hur överraskande noggrann rapporteringen var från PSIcle-däcktryckssensorn, vilket gjorde att vi kunde se små tryckförluster som du aldrig kunde kvantifiera utan något liknande.

Rover PSIcle däcktrycksensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, MTB-tryckfall

Att se ett enduro-däcktryck sjunker från 18,80 till 18,54 till 18,42psi under tre dagar verkade mycket, tills vi insåg att ingen manometer vi använder kunde registrera en 0,38psi-förändring utan att förlora så mycket eller mer luft, och du kunde definitivt inte ‘ känner helt enkelt skillnaden.

(Observera: För att få maximal precision behöver din telefon också sin egen inbyggda barometertrycksensor. Annars kan noggrannheten i värsta fall komma ner till +/- 1psi när du ändrar höjd eller väderförskjutningar. Vi har dock inte sett någon betydande inverkan ännu.)

Rover PSIcle-däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, vägtrycksfall

Vi märkte faktiskt större luftförlustskillnad under en liknande tidsram på en äldre, lätt missbrukad aluminiumfälg och all-road-däckinstallation. Där var förändringen fortfarande inte möjlig att känna av, men ger oss nu ett bättre sätt att hålla ett öga på tryckfallet. Med tanke på att luftförlusten så tydligt var jag lite orolig för att det skulle kunna orsaka läckage vid själva ventilen.

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, feljusterad

Min enda verkliga oro i installationen var att korrekt justera PSIcle-däcktryckssensorn i plan med hjulet så det var inte som ett mikrosegel i vinden varje gång hjulet snurrar. Rover berättade för oss att tätningstypen på förlängningen möjliggör tillräcklig flexibilitet för att lossa ventilen upp till 1/4 varv om helt åtdragning inte justerar den perfekt utan att tappa luft. Jag var inte så bekväm med det, men figuren kunde lägga till teflontejp i förlängningstrådarna om det behövdes för att ringa in det mer exakt.

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt rörlöst kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, justerad

Till slut, på både våra väg- och bergslanglösa inställningar, är de slanglösa ventilerna runda inuti fälgen, så vi kunde dra åt PSIcle på den slanglösa ventilen och sedan rotera för att justera den perfekt. Problem löst, men det hjälper inte dem som använder PSIcle med innerrör.

Rover har inte riktigt tittat på de aerodynamiska dragkonsekvenserna av deras PSIcle, och noterade bara att det säkert kommer att vara mindre än mer skrymmande lösningar som TyreWiz. Men om du justerar det ordentligt misstänker vi att det skulle ha försumbar inverkan

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, pump upp

Min enda riktiga långsiktiga oro är effekterna av torrt latextätningsmedel i ventilförlängningen. Rover försäkrar oss om att den interna sensorn under testningen fungerar även när den täcks av latex, men rekommenderar ändå att inte tillsätta tätningsmedel genom ventilen. Hittills har vi inte sett någon förlust av känslighet i någon av de rörlösa inställningarna (med Stan’s), men vi har bara testat i några veckor hittills.

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt rörlöst kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, stenig testning

Vår sista takeaway hittills är bara att kunna kontrollera däcktrycket exakt innan en åktur är stor. För teknisk mountainbike är det fantastiskt att kunna få denna noggrannhetsnivå, och jag antar att det kommer att vara lika användbart för grus, cyklocross eller fettcykling. På vägen har det bara varit användbart att spåra regelbunden luftförlust, antingen med lätta slanglösa däck eller latexrör.

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, trailside

Vid något som $ 25 och 5 g per hjul kunde vi se dessa som ett bra verktyg på någon av våra cyklar. Inga batterier och förmågan att överföra den från en cykel eller ett däck till nästa är bara grädde.

PSIcle-däcktrycksmonitorer: Kickstarter-priser och förväntad tillgänglighet

Rover öppnade sina Kickstarter crowdfunding kampanj idag med de första Earlybird 100 par PSIcles tillgängliga för $ 52.

Rover PSIcle däcktryckssensor, lätt trådlöst batterifritt rörlöst kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS
förproduktionsprov

Efter den crowdfunding kostar ett par $ 56 nu till slutet av juni. Rover erbjuder dem individuellt, i LP- eller HP-par, eller en uppsättning med fyra – båda låg-LP- och hög-HP-versionerna tillsammans.

Rover PSIcle däcktrycksensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst kompatibelt NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, prototyp

Men agera snabbt för att börja spåra ditt däcktryck snart, eftersom dessa Earlybird-apparater förväntas leverera i september, med de återstående sensorerna som anländer i november 2021. Efter att crowdfund-supportrar fått sina PSIcles kommer Rover att erbjuda dem direkt från sin egen webbplats och eventuellt också via Amazon. Global sjöfart kan ta upp till $ 16 mer, vilket är en anledning till att Rover hoppas kunna förfina distributionen under sommaren.

Rover PSIcle däcktrycksensor, lätt trådlöst batterifritt slanglöst NFC-däcktrycksövervakningssystem, cykel TPMS, ridning

RoverDev.us



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.