EXT e-Storia lovar avancerad spolchockprestanda speciellt för eMTB

0 0


Extreme Shox har släppt en eMTB-specifik spolchock. Mer än bara en överbyggd version av Storia V3 är EXT e-Storia konstruerad för att klara den extra vikt och krafter som är förknippade med eMTB, med ett antal nyckeluppgraderingar till chassit och dämpningssystem för att förbättra tillförlitligheten. Här är den tekniska uppdelningen.

EXT e-Storia

ext estoria emtb spolchock

Extreme Shox anser att det nuvarande erbjudandet av mountainbikechocker inte nödvändigtvis har robusthet och tillförlitlighet för att hantera extra vikt, hävstångsförhållanden och upphängningskurvor för eMTB. I hopp om att fylla detta gap på en marknad som känns som om den växer exponentiellt har de italienska Suspension-tillverkarna släppt den helt nya EXT e-Storia-spolchocken.

ext estoria emtb spolchock

Efter att ha utvecklat spjäll för motocross, bilar, fyrhjulingar och UTV, finns det ingen verklig fråga om teamet bakom nya e-Storia kan konstruera något som passar eMTB. EXT kunde helt enkelt ha överbyggt Storia V3 enduro-chocken med ett starkare chassi och hade gjort det. Det är dock ingen överraskning för oss att de har manipulerat nästan alla aspekter av denna chock, från chassikroppen, till friktionsytorna, till spjällkretsarna och själva huvudkolven.

ext estoria emtb spolchock

Med detta sagt är e-Storia naturligtvis baserad på mycket av samma teknik som vi ser på Storia V3, men med en förändrad spjällanatomi, uppgraderad speciellt för de påfrestningar som är involverade i den högre fordonsvikten på e-cyklar. EXT hävdar att den starkare stötdesignen kan hjälpa till att öka livslängden för cykelchassikomponenter, och öka anpassningsområdet för att rymma ett bredare utbud av cykel- och ryttartyper.

Så, vad är specifikt nytt och förbättrat?

ext estoria emtb stötdämpare

Förare som är bekanta med EXT kommer omedelbart att märka att piggybackens anatomi är annorlunda jämfört med Storia V3. Det är här några av de mest betydelsefulla uppgraderingarna av chocken ses, med förändringar i reservoarblåsan (som ersätter den inre flytande kolven sett vid traditionella stötar), och kompressions- och returdämpningskretsarna.

ext estoria piggyback reservoar
Den nya integrerade behållarhuvuddesignen förbättrar montering av öglor och fästen för ett större antal cyklar

Oavsett hur det ser ut är de viktigaste poängen för föraren:

  • Ökat avstämningsområde för returdämpningen
  • Ökad justering av inställningen av kompressionsdämpningen

Det som är viktigt att notera här är att EXT säger att ändringar kan göras på en av kretsarna utan att påverka den andra. De finns i fullständig isolering av varandra. Flödet genom ventilerna är en ny olja med högre viskositetsindex, avsedd att förbättra körkänsligheten från säsong till säsong.

Alla ventiler i spjället har turbulent flödesteknologi som sägs säkerställa jämn dämpning under olika temperaturer och under extrema användningsförhållanden.

ext estoria beläggning med låg friktionsaxel
EXT har minskat friktionen ytterligare med nya tätningar och en kromolyxel med låg friktionsbeläggning

Något som Storia V3 inte har som e-Storia gör är en negativ fjäder, något vi inte ser så ofta på spolchocker (läs om varför det är här). Vid luftchocker kan stora negativa fjädrar förbättra plysch från toppen av slaget. På grund av den jämförande bristen på friktion och friktion som ses på en spolchock är en negativ fjäder relativt sett inte så viktig. EXT säger dock att det undviker hård toppning och förbättrar cykelplattformens stabilitet.

ext e-storia emtb spolchock

Förutom den förbättrade styrkan hos stötdämparen har fjäderplattformen omarbetats för att rymma de styvare fjädrarna som körs på eMTB.

Andra förbättringar av den e-Storia eMTB-specifika chocken, detaljer som vi fortfarande väntar på, inkluderar följande:

  • Ny huvudkolvdesign med högt flöde för att förbättra känslighet och inställning
  • Ny backventil med låg tröghet för att kontrollera dämpning även vid riktigt hög frekvens
  • Ny externt justerbar HBC och effektivare design för att öka botten ut-skyddet

Priser och tillgänglighet

Metrisk 210mm x 55mm chock utan fjäder väger en påstådd 460g

EXT e-Storia-chocken för eMTB kommer att säljas till 879 € + moms och leverans kan förväntas från 2 juli. Det kommer som ett vanligt ögla eller Trunnion-mount. Fjädrar finns tillgängliga upp till 800 kg. Sfärisk lagerhårdvara är tillgänglig på begäran. Storleken är enligt följande:

Metrisk / trunnion:

ExtremeShox.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.