Fabriksrundtur: Hur ENVE gör egna skräddarsydda kolfibercyklar i huset

0 0


Det finns definitivt några saker som ENVE inte låter oss ta bilder av. Men vår fabriksresa video- avslöjar mycket mer om processen de använder för att göra sina nya anpassade kolfibervägar och terrängcyklar.

Titta, så får du en bra känsla av hur de har tagit sin kolfiberkompetens finslipad från så många år och gjort avancerade fälgar i huset i Ogden, UT, och använt det för att göra en riktigt mördare ram.

Vad som stod ut för oss är hur de kan skapa avancerade flygformer och ändå göra full anpassad storlek. Det här är inte så enkelt som det verkar, och det är inte vanligt. Ja, det finns många fantastiska anpassade handgjorda rambyggare där ute, men få använder aerodynamiska eller andra komplexa former.

Utmaningen ligger i att kunna skapa dessa former och fortfarande erbjuda ett brett utbud av ramstorlekar, än mindre ett nästan oändligt antal storlekar som passar alla åkare. ENVE har tänkt på det och hade resurser för att få det att hända. Nedan följer några utvalda bilder från turnén för att komplettera videon …

Hur ENVE-cyklar tillverkas

enve anpassad kolfibercykelram under final över wrap

Så här ser en rå, färdig ENVE-cykelram ut före färg eller hårdvara. Det har limmats och förpackats, och det har botats och torkats. Men det tar mycket att komma till denna punkt.

Ur kundens perspektiv börjar det med att ge dem dina passforms- och geometrinummer. För ENVE börjar det med att göra rören. Ja, de gör rören innan de har dina data …

enve anpassade karbon cykel ram upplägg på fabriken

Och det beror på att alla rör är gjorda längre eller längre än nödvändigt. De har 2, kanske 3, formar för varje korsning på cykeln, vilket får dem i rätt bollpark för vinklarna.

Ovan är en huvudrörstopp (upp och ner) lindad runt deras egen “mjuka form” (som vi inte fick fotografera). Denna metod ger dem något som de kan tvinga in i komplexa former som är tillräckligt fasta för att linda kolskikt runt, men ändå tas bort efter produktion. Det är smart och det kan återanvändas, men vi kan inte berätta vad det är.

kolformar för enve skräddarsydda cyklar

Dessa är de enskilda rörformarna som används för att forma kärnorna som de lindar kol runt.

Anledningen till att de bara kan göra några olika delar till valfri storlek är att när de längre än nödvändiga rören är gjorda, skär de helt enkelt av det extra. Om du behöver ett kort sitsrör och huvudrör, kommer de att klippa av mer. Högre, längre cyklister skulle ha mindre rör bort. Då är allt sammanfogat, förpackat och botat i en sista ram.

enve anpassade kolfibercykelram färgval och målade cyklar hängande på väggen

Därifrån går det vidare till efterbehandling och måla. Ovan är ett par cyklar färdiga i färg och väntar på att flyttas till montering. Bakom dem på väggen finns kundbyggnader som väntar på färg, med anteckningar till målaren om vilka färger som ska användas.

enve skräddarsydd kolfibercykel ramfärg monter

Innan färgen går cyklar in i detta förseglade rum för slutlig slipning och touchups för att jämna ut saker. Sedan är de in i färgbåsen …

enve skräddarsydd kolfibercykel ramfärg monter

Varje cykel börjar med en blank klarlack för att förbereda den för den slutliga färgen. Därefter applicerar de en av 38 färger i en av fyra mallar. Du kan också välja glans eller matt för varje färg i mallarna. Vilket innebär i grunden 10 000+ kombinationer. Eller så kan du gå helt anpassad, så här:

specialmålat exempel på enve racercykel för Chris King

Dessa cyklar var på läktaren under vårt besök. Den mörkare i bakgrunden är för en anställd, den mellersta för en kund, och den här gröna är för …

specialmålat exempel på enve racercykel för Chris King

Kolla in videon för några närmare detaljer om den. Vår gissning är att vi snart kommer att se det som en promocykel från Chris King.

jämförelse av enve-distanscyklar för distanscyklar och topplock

Cyklarna säljs som ett “chassi” inklusive toppmatta, gaffel, genomgående axlar och deras kompletta styre och spindel i ett stycke. Det betyder att du får ange den exakta bredd och stamlängd du vill ha, och sedan skärs, limmas och formas till en enhet i ett stycke.

Kablar och slangar och ledningar går internt genom stången, in i stammen och sedan in i huvudröret genom överdimensionerade distanser och / eller topplock. Ingenting är synligt från utsidan, så det är ett otroligt rent utseende.

Lägg till hjul så är det ett “rullande chassi”, eller så kan du specificera drivlinan och beställa den som en komplett cykel.

specialmålat exempel på enve racercykel och ett styrstångskombination

Den här är en anställds cykel med anpassad färg och ett bra exempel på hur detaljerade de kan få.

närbilddetaljer av färdig enve carbon-cykel från vår fabriksresa

Den här vita cykeln är en annan anställds cykel som tillhör den allt snabbare än oss Neil Shirley. Spelar inte ens någon roll att vitt är bokstavligen den tyngsta färgen du kan välja, det finns fortfarande inget sätt vi någonsin kommer att fånga honom.

närbilddetaljer av färdig enve carbon-cykel från vår fabriksresa

ENVE Custom Road har en väldigt aerodynamisk framkant, med platt handtag, timglashuvudrör och en gaffelkrona som smälter in i huvud- och underrören för jämnare luftflöde. Opartiskhet åt sidan, det är underbart.

närbilddetaljer av färdig enve carbon-cykel från vår fabriksresa
Det här är de cyklar du letar efter.

Styret möjliggör de renaste stångtejp som vi någonsin har sett. Neil säger att han börjar i mitten, mitt emot den upphöjda sektionen i mitten och sedan sveper utåt mot dropparna.

ENVE: s styr använder en avsmalnande, rundad konisk ände med en gummibås som klappar över tejpen, vilket möjliggör en sådan omslag.

närbilddetaljer av färdig enve carbon-cykel från vår fabriksresa

Resten av cykeln ser ganska normal ut genom BB-korsningen, sittröret och stag.

närbilddetaljer av färdig enve carbon-cykel från vår fabriksresa

närbilddetaljer av färdig enve carbon-cykel från vår fabriksresa

närbild detaljer av färdiga enve carbon roadcykel från vår fabriksresa

Den kompletta cykeln inkluderar den här präglade Selle Italia-sadeln i kolfiberstång med ENVE-logotypen på näsan.

närbilddetaljer av färdig enve carbon-cykel från vår fabriksresa

De flesta av de faktiska uppläggnings- och produktionsmetoderna för kolfiber är desamma som används för att tillverka sina hjul. Kolla in vår fototurné från invigningen av deras nya huvudkontor för att se fler bilder av den processen och fälgarna. Få all information om den nya cykeln i vår lanseringstäckning.

ENVE.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.