Fantastiskt TITAN-kolfiberväxelburkoncept får zirkoniumlager, safiröverdrag

0 2


Vi har sett några galna modifieringar till bakväxlar innan, men de är mestadels arbeten av hantverkare och förmodligen inte avsedda för daglig användning. Och det finns gott om uppgraderingar av bågbearbetade legeringar eller kolburade remskivor från sådana som Kogel, CeramicSpeed, och även Muc-Off.

Men den här skönheten från Topcarbon tar tunnare till en ny nivå, med utseende som höjer växeln som helhet samtidigt som det också erbjuder verkliga prestationsfördelar.

Titan kolfiber bakväxelns remskiva med överdrivna kullager

De kallar det ett ”high-end kolfiberhjul” (och även “TITAN”) och det är kompatibelt med Shimano 9150/9100/8050/8000 bakväxlar. Den har ett övre hjul med 13 tänder och ett nedre hjul med 14 tänder. Men det är inga vanliga hjul.

Till att börja med är styrhjulet (överst) tillverkat av 3D-tryckt kolfiber. De säger att det inte bara är lättare än ett metallhjul, det ger också mycket mindre kedjebuller. Och eftersom de använder tryckt kol kontra gjuten, kan de producera mycket mer komplexa former.

Titan kolfiber bakväxelns remskiva med överdrivna kullager

Buren är gjord med NTPT-kol, som är ett varumärke som står för North Thin Ply Technology. I grund och botten är det ultratunna kolfiberlager pressade ihop under högt tryck för att skapa täta, men extremt lätta, block av fast kol. Dessa bearbetas sedan i form, och för TITAN är det en heckuva-form.

Titan kolfiber bakväxel remskiva bur med stora remskivelager

Den andra enastående egenskapen hos designen är de stora ringarna som stöder remskivorna. Det är inte bara för estetik, det erbjuder flera prestandafördelar.

Först säger de att det tillåter dem att använda ett överdimensionerat lager, som rullar smidigare och är styvare, och med mindre spel så att skiftning bör vara mer exakt. Och de använder premium SKF Zirconia Ceramic Bearings, med en extremt hög P5-precisionsklass. De rullar inte bara mycket smidigt utan de är självsmörjande, så du behöver inte oroa dig för fett.

Titan kolfiber bakväxel remskiva bur med stora remskivelager

Men vänta, det finns mer …

För att skydda de extremt höga lagren lägger de till safiröverdrag för lagren, så att du kan se de rörliga delarna inuti och samtidigt skydda dem även från högtrycksvattenspray.

Som sådan har lager- och reglerhjulet livstidsgaranti … och hur de byter ut det är lika unikt som designen. Om regulatorhjulet slits ut, skjut bara av det så slutar du ett nytt att glida på. Lagret förblir på plats, du skjuter bara det nya hjulet över det.

Påstådd vikt är 53 g, och för tillfället är det bara för de senaste 11-växlade Shimano-bakväxlarna. Word från Topcarbon är att de är till salu, men sålda och tillgängliga för förbeställning, men vi väntar på att höra tillbaka om priset och var vi ska beställa. Håll ögonen öppna …



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.