First Ride Review: Revel Wheels lägger till RW23 grushjulsats

0 0


Revel Bikes har haft astronomisk popularitet sedan lanseringen för bara några få år sedan. Det är självklart att alla produkter som den lanserar, nu när det har blivit en hetvara i mountainbikevärlden, bör granskas intensivt för att säkerställa att den lever upp till det snabbt växande rykte. Det är med det kritiska ögat som jag testade RW23-grushjulen, den andra uppsättningen hjul jag har testat från Revels hjulmärke.

De första hjulen jag testade var Revel’s RW30 mountainbikehjul, som du kan läsa om här. Jag tyckte att dessa bågar var imponerande, och Revel’s tack på återvinning av sina kolbitar spelar snyggt in i den berättelsen: Det är tydligt att Revel tänker framåt och stämmer överens med önskan att cykla för att komma ikapp med sitt miljövänliga rykte som, ja har inte precis varit välförtjänt.

Revel RW23 hjul

RW23-hjulen erbjuder i den meningen många av samma fördelar som RW30-hjulen. Dessa ringar är också återvinningsbara. Revel säger att de aldrig behöver se en deponi när hjulen når slutet på sina liv. Och de är gjorda med Revels FusionFiber-konstruktion, som du kan läsa om här.

Revel säger att hjulen har en uppställning som optimerar “en tyst och smidig körning.” Och slutligen kommer RW23-hjulen med livstidsgaranti på fälgarna. Så det verkar som att Revel till stor del har översatt sin mountainbikehjulsprodukt till ett grusutbud, vilket är mycket vettigt med tanke på den explosiva tillväxten av grus. (Det får mig också att undra om kanske Revel har en gruscykel på gång …)

RW23-byggnad och detaljer

Revel RW23 hjul
Fälgarna är helt återvinningsbara.

RW23-hjulen har en 23 mm intern fälgbredd och en 29 mm yttre fälgbredd och 24 mm fälgdjup. Den inre fälgbredden är ganska standard idag på grushjul – men kanske är det lite på den magra sidan för där vi kommer att se grusfälgar gå inom en snar framtid – men den senare är definitivt en lägre fälgprofil än jag är van vid .

Det är inte dåligt. Grushjul tenderar att vara överbyggda, med stora fälgprofiler för aerodynamik och till och med lerautsläpp. Men för de allra flesta åkare och ryttare är detta överdrivet. RW23-hjulen verkar byggda för vardaglig ridning och vardagliga förare. De är jämförbara i specifikationer med Enves populära G23-hjul, även om Revels hjul kommer cirka 550 dollar billigare. Men Enve-hjulen är också nästan 200 gram lättare.

Ännu viktigare är att fälgbredden gör att du kan dra nytta av de mest populära grusdäckstorlekarna, som i allmänhet ligger i intervallet 40-45 mm. Revel noterade inte en minimal eller maximal däckbreddskompatibilitet.

RW23-installation

RW23 hjul med RaddlersJag hade inga problem med att få WTB Raddler-däck monterade på RW23-fälgarna. Men jag tyckte att däcken var platta varje gång jag åkte på cykeln. Det bakre däcket gick till och med tomt medan det var på cykelstället på väg till trailhead.

Det berodde till stor del på ett dåligt fälgtapejobb. Jag skulle inte fästa detta helt och hållet på Revel, men jag tror att vi måste ha ett bättre system för att täta upp våra slanglösa hjul samtidigt som vi fortfarande håller vikten på ett minimum.

Jag tejpade igen fälgarna själv, och de tätade snyggt och höll luft utan problem efter det.

Rider på RW23-hjulen

Industri Nio fackla navInnan jag berättar vad jag tyckte om RW23-hjulen på grusen är det viktigt att notera vilka hjul jag just tagit av mig innan jag testade Revels nyaste bågar. Jag hade tillbringat de tidigare åkattraktionerna på Hunt’s 42 Limitless grushjul, som är mycket bredare (25 mm inre och 36 mm externa) och djupare (42 mm) än Revel’s.

Så naturligtvis slogs jag omedelbart av skillnaden i köregenskaper. Där Hunt-hjulen kändes styva och stabila i allt jag kastade på det, kändes Revel-hjulen lite mer livliga och kunde byta linje super snabbt. Båda hjuluppsättningarna är utformade för att gå snabbt på grusbanor; vilken hjulsats som är bäst beror till stor del på vilken racerbana du tänker brottas med.

RW23-hjulen har en mycket lägre fälgprofil än Hunts. Jag föredrar dessa hjul på öppen terräng när vinden blåser. Jag skulle annars prata om dem som ett bra val för en klättringstung bana, men de är egentligen inte så mycket lättare än Hunt-hjulen, som bara kommer 28 gram tyngre.

Men RW23-hjulen har definitivt mer ger dem, vilket leder till en mycket smidig körning. Faktum är att om din främsta fråga när du handlar hjul är en bekväm åktur som hjälper till att tysta lite prat, är det svårt att göra bättre än RW23s. Tänk på fördelen med sådana egenskaper under säg 200 miles av Flint Hills grus i Kansas.

RW23 Wheels hörn ganska bra och känns som att de stöder däcksidoväggarna mer än jag förväntade mig. Det är anmärkningsvärt med tanke på bredden på Hunt-hjulen som jag hade åkt tidigare. De verkade stödja WTB Raddler-däcken bra, så att jag kunde dra full nytta av de aggressiva kurvorna på däcket.

Ursprunglig dom

Revel RW23 hjulDen största utmärkelsen för mig var den smidiga känslan av dessa hjul. Jag kände mig tvingad att byta linjer snabbt – snurra runt hinder, växla snävare än normalt, kasta cykeln lite – så jag antar att du kan kalla dessa hjul lekfulla, förutsatt att du har monterat dem på en lika smidig cykel.

Och naturligtvis går Industry Nine Torch-naven snabbt i kontakt. Om du inte bryr dig om lite bin-surrande ljud är Torch-nav inte bra.

I slutändan gör fördelarna med RW23-hjulen – bekväm och smidig körkänsla, livstidsgaranti och förmågan att återvinna dem i slutet av sin livslängd – att de blir en fantastisk inträde på en trångt hjulmarknad. Medan jag skulle älska att se dessa hjul kommer i lättare och billigare, har Revel verkligen gjort ett hjulsats som kan tävla på banan.

Snabba specifikationer

Vrid hjul på skalan

  • 1 975 dollar för 1/1 nav; 2200 dollar för fackelnav
  • Annonserad vikt: 1585 g för 1/1, 1520 g för fackla (inkluderar ventilspindlar och tejp)
  • Faktisk vikt: 1 540 g
  • Fälgvikt: 400 g (annonserad)
  • 24H och 28H endast tillgänglig fälg
  • Kompletta hjulsatser finns med 24H, Centerlock, Torch eller 1/1 Hubs, HG eller XD freehubs

revelbikes.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.