Formula Selva XL 180mm dubbelkrona enduro gaffel prototyp

0 0


Detta är inte en DH-gaffel och Freeride är inte död, eftersom italienska upphängningsspecialister Formula tar tillbaka dubbelkronan med en ny 180mm Formula Selva XL enduro gaffelprototyp som är lättare än någon lika lång enkelkrona enduro gaffel. (Vi har till och med hängt den i vår skala för att vara säker!) Och med den lätta dubbla kronan kommer en unik styvhet som möjliggör otroligt smidig upphängning. Så nej är kanske dags att ompröva en gaffel med dubbla kronor!

Formula Selva XL 180mm dubbelkrona enduro & freeride gaffel prototyp

Formula Selva XL FR prototyp 180 mm gaffel snygg, lätt enduro freeride dubbelkronad MTB gaffel, Mountain Bike Connection - Rupert Fowler, Andalo hörn
rida bilder av Rupert Fowler, c. Mountain Bike-anslutning

Det var inte så länge sedan att en 180 mm gaffel med dubbla kronor säkert skulle ha kallats DH, men det är helt inte fallet med denna fortfarande officiellt namnlösa, extra långa Formula Selva enduro gaffel.

Formula Selva XL FR prototyp 180 mm gaffel snygg, lätt enduro freeride dubbelkronad MTB gaffel, Mountain Bike Connection - Rupert Fowler, detalj

Det hemliga knepet är att den nya 29er-bara 180mm Selva XL FR delar samma sänkor vid den vanliga Selva enduro gaffeln, och med den samma 35mm diameter stolpar. Även om det kan tyckas litet för den här långa resan och full-gas tyngdkörning, de riktigt stora (säg 38mm) stag av konkurrenternas 180mm enduro gafflar kommer att kunna ta de stora tyngdkrafterna och överföra dem till en enda krona och in i styraren.

De stora suspensionsföretagen (tänk: RockShox & Fox) var tvungen att gå för de massiva stolparna för att upprätthålla styrprecision och styvhet fram och bak vad det behövde vara för att hantera allt brantare och mer teknisk höghastighetsridning. Men att göra det kan faktiskt ha resulterat i ett alltför styvt chassi där interna inte kunde klara lika bra med den oundvikliga flex som alltid kommer att hända på de största träffarna.

Så istället tog Formula sin beprövade 35 mm Selva-plattform och gav den en XL-boost i styvhet inte med större stöd, utan med en superlätt andra krona. Tanken är inte att konkurrera med DH-gafflar – Formula har redan Nero där. Men istället för att få den kompromisslösa smidigheten hos en gaffel som är mycket styv, men inte för stel – skalad bakåt för stora mountain enduro racing eller freeride. Plus, möjligheten att faktiskt trampa den här saken uppåt när du behöver tack vare samma Selva-lockout.

Om du tittar på en hel DH-gaffel kommer du att sluta med 200 mm resa (10% mer än du ser här) och vikter på minst 2,56 kg (RockShox BoXXer, hävdade) till 2,62 kg (Formula Nero R, påstått ) till 2,82 kg (Fox 40, hävdade) för den lättaste, toppspecifika luftgaffeln. Det var inte målet alls.

Tekniska detaljer och verklig prototypvikt

Formula ville bygga en dubbel krona 180 mm Selva som var lättare än någon enda krona 180 mm enduro gaffel. Och det är vad de gjorde här.

Denna prototyp Selva XL / EN / FR (?) Vägde bara 2,3 kg på vår skala, redo att åka med en oskuren styrning och designad för de tyngsta enduro- och freeride-cyklarna och eMTB. Och Formula säger att deras produktionsversion kommer att vara under 2,270 kg.

Jämför det med en påstådd Zeb-lägsta vikt på 2,28 kg med sina 38 mm stöd eller Fox 38, även om Fox hävdar lättare vikter, den lättaste vi har sett med olja i den och en genomaxel har vägt 2,3 kg. Och det är vår förståelse att 38 mm, enkronade 180 mm gafflar som är certifierade för användning av e-cyklar är ännu tyngre.

Formula säger att deras lättaste 180 mm dubbla krona Selva XL enkelt kan hantera eMTB också.

Så hur är det så lätt?

Invändiga 35mm stolpar är en bra utgångspunkt för att hålla ner vikten. Genom att bara lägga till den andra kronan elimineras utskjutande krafter vid styrningen vilket gör allt styvare även med tunnare väggar.

Och sedan gick Formula till stan och bearbetade extra gram ur kronorna. När man tittade på de något långsammare hastigheterna för enduro, freeride eller till och med cykelparkridning vs. World Cup Downhill, insåg de att de kunde få en mycket mindre lägre krona med bara en lägre profilbultklämma för varje ben.

Och sedan bearbetas toppkronan ytterligare, med ett direktmonterat spindelgränssnitt för problemfri montering och säkerhet.

Från och med delad Selva-sänkning fortsätter Formulas koncept för modularitet, men innebär också att du får mer välbekant Selva-gaffelresor med enduro-beprövade internaler. Faktum är att insidan av gaffeln är praktiskt taget densamma som Selva S.

Den har samma luftvolym, samma justerbara och avstämbara spjäll i höger ben, och samma lockout för de tider du måste trampa uppför. (Jag trampade den här Selva XL-utrustade Propain Spindrift upp på skidområdets tillfartsväg efter att ha missat den senaste höjningen, och det var inte så smärtsamt.)

Utan de fristående krafterna hos en enda krona är stapelhöjden på den nedre kronan faktiskt mycket mindre än den vanliga Selva. Det betyder att du faktiskt kan få ungefär 10 mm extra resa med samma axel-till-krona. Så du kan troligtvis uppgradera din nuvarande 170mm (enkelkrona) cykel till 180mm (dubbelkrona) resa utan att ändra geometrin.

I slutändan ger den dubbla kronan mer justerbarhet, så att du till och med kan finjustera axel-till-krona lite för att få den perfekta inställningen för din ridstil och terräng.

Detta är helt klart fortfarande en prototyp, så du kommer inte att kunna köpa en direkt. Men som sagt, det finns egentligen ingen ny teknik i gaffeln, så det är i princip redo att gå. Vi har cyklat den här veckan i Dolomiterna på en Propain Spindrift AL freeride-cykel, och våra första intryck känns som en allvarlig superhjälte i cykelparken.

Priser och tillgänglighet?

Formula Selva XL FR prototyp 180 mm gaffel snygg, lätt enduro freeride dubbelkronad MTB gaffel, Mountain Bike Connection - Rupert Fowler, Big Hero front

När det kommer till marknaden lovade Formula en officiell offentlig produktlansering senare i år. Och sa att gafflarna kommer att vara redo för konsumenter att åka i början av 2022 som OEM på cyklar och eftermarknad. Propainen (som vi kommer att granska under nästa vecka eller så) kommer sannolikt att lägga till ett spec-alternativ när det är officiellt senare i år. När det gäller hur mycket det i slutändan kommer att kosta var Formula också vagt men försäkrade oss om att det kommer att bli billigare än en topp 38 eller Zeb.

Från våra första intryck – en lättare, styvare, smidigare och mer prisvärd 180 mm 29er enduro till freeride gaffel verkar ungefär som en no-brainer. Nu måste vi bara vänta några månader tills det blir officiellt (och ett riktigt namn.)

RideFormula.com





Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.