Första åkturen: Schwalbe G-One R grusdäck

0 0


G-One-grusdäckuppsättningen växte bara med en och lade till ett dedikerat tävlingsdäck till flerytans sortiment. Nya G-One R lovar gott om svänggrepp under de flesta förhållanden och en supermjuk körning. Allt i ett lätt, slanglöst paket.

Det är naturligtvis vad nästan varje däck lovar. Frågan är om G-One R kan leverera. Med tanke på dess härstamning börjar G-One R från bra lager. G-One Allround har blivit en favorit bland grusentusiaster för sitt snabbvalsande slitbanor och grepp. Så att bygga upp den kunskapen hoppas Schwalbe att vädja mer till racers som de som flockade till Obundet grus i Emporia, Kansas den senaste helgen.

Och det är precis där jag skriver från. Det verkar inte finnas något bättre ställe att testa ett grusdäck än hemmet för det största grusloppet där ute. Flint Hills erbjuder en blandning av skarpa stenar, lösa hörn och stora spår. Om vädergudarna känner för att ha lite kul kan lera vara på menyn. (Men det var inte under mitt besök, lyckligtvis för mig!)

G-One R rundown

G-One R sidoväggSchwalbe kastar en hel del smart lingo i beskrivningen för G-One R. Det finns Super Race-slaktkroppen, Boomerang-profilen, V-Guard, Turn-up-konstruktion … dessa däck garanterar en dedikerad ordbok.

Men för att förenkla består G-One R-sidoväggen av tre delar. V-Guard körs precis under slitbanan och lägger till punkteringsskydd. Tätningsläppen – som är integrerad i däcket – lovar enkel montering. Och Turn-up-konstruktionen minskar materialavfallet.

Turn-up-konstruktionen innebär i princip att det finns tre lager av material som utgör sidoväggen och två lager som placeras under slitbanan. Schwalbe säger att denna konstruktion också förbättrar stötskyddet, men ändå möjliggör låg rullmotstånd och en smidig körning.

Addix Race-föreningen kombinerar naturligtvis alla element du vill ha för din tävlingsrigg: lågt rullmotstånd, ökat grepp och ‘souplesse’ eller något som gör ett däck bekvämt och gripande.

Obundet grus

Slitbanan i sig har vad Schwalbe kallar en Boomerang-profil. Det är tillräckligt enkelt att identifiera det med ett blick: klackarna ser ut som små boomerangs. Schwalbe säger att detta kombinerar de bästa elementen med lågt rullmotstånd med klättring.

Utöver det har G-One R-däcken vinklade sidoklack som förbättrar kurvtagningen. De har också något av en boomerangform som är avsedd att skära igenom det översta jordlagret för att ta tag i de gripande grejerna nedan.

Jag satte upp mina testdäck rörlösa, och medan jag var tvungen att brottas för att få dem på mina Hunt 42 Limitless Gravel Disc-hjul var processen ganska enkel och okomplicerad.

Schwalbe säger att 700c x 40mm G-One R (testad) väger cirka 480 gram.

Rider på G-One R-däcken vid obundet grus

G-One R slitbananPå trottoaren känns G-One R-däcken väldigt mycket som andra i G-One-serien. Det är bara bra; det betyder att rullmotståndet är lågt, åtminstone subjektivt. Du kommer inte hitta dig själv att bekämpa vibrationer från däckets klackar som slår mot trottoaren. G-One R-klackarna har gott om grepp (mer om det på ett ögonblick), men ändå är mittmönstret tillräckligt tätt placerat för att ge dig en smidig körning när du behöver det.

Men ingen vill ha dessa däck bara för trottoaren, eller hur? Det handlar om grusprestanda – och den ‘souplesse’ Schwalbe älskar att prata om.

Innan jag cyklade på däcken pratade jag med Amity Rockwell, tidigare obundet grusmästare. Hon hade just uppgraderat till de nya däcken från hennes favorit G-One Allrounds, och hon var snabb med att nämna att det finns något i det souplessa påståendet. Faktum är att höljena är strukturerade men ändå förlåtande, vilket återigen är en subjektiv kritik. Mycket av efterlevnaden som vi alla söker från våra cyklar lever i däckval och däcktryck, så även att märka en så mjuk men stödjande körkvalitet är lovande.

Efter att ha kört dem själv i Flint Hills i östra Kansas kan jag bekräfta att dessa däck levererar på smidighet och stöd. Men om du skulle fråga mig om de är märkbart smidigare än G-One Allrounds, skulle jag vara svårt att säga. Det räcker med att säga att i mina ögon känns de två däcken ganska lika i det avseendet, vilket jag anser vara bra.

G-One R-profil

G-One R-däcken är otroligt snabba rullar. Den centrala slitbanan låter dig zooma över hårda ryggsäckar, trottoarer och till och med lösa och hårda förhållanden. Bara detta gör G-One R-däcken till ett utmärkt tävlingsdäck. Det är ganska otroligt att se att mittbanan rensar sig från smuts och lera i realtid och lämnar en slät yta för snabb rullning.

Cornering tar dock lite omsorg. Hörnklackarna är lågprofilerade och hakar snyggt på släta ytor. Men när det finns ett lager löst grus över hårdpack, kämpar G-One R-däcken för att skära igenom det översta lagret och hitta grepp under. Hörnning på klibbig smuts, i lätt lera (som jag fick testa hemma i Colorado), och även i torra förhållanden utan att lösa saker på toppen var dock inte ett stort problem.

Ändå, om du är ute efter ett däck med massor av svänggrepp, är det bättre med något med ett större hörnmönster; Jag gillar WTB: s Ventures för stort svänggrepp.

Det sista ordet

G-One R närbildG-One R-däcken är lätta, snabba och smidiga, så de lever i stor utsträckning på Schwalbes löften. Jag väger cirka 185 pund och körde däcken på 35 psi, så jag testade definitivt också hållbarheten. De verkar stå emot en hel del straff, men jag kommer att uppdatera dig om det förändras ju längre jag rider på dem.

Om du är ute efter ett supersnabbt rullande däck och inte har något emot att ägna lite extra uppmärksamhet åt kurvtagning i kattkull och löst alltför hårda förhållanden, är det svårt att slå G-One R-däcken. Men om du gillar mer säkerhet när du lutar dig i hörnen under alla förhållanden, kanske dessa inte är rätt däck för dig.

sidovägg



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.