Från Triathlet till Time Trial Age Group National Champion

0 1


När Egert Purre bestämde sig för att tävla i Estlands tidsmästerskap 2020, trodde han inte att han hade en chans att vinna. I bästa fall hoppades han att tjäna tredje i sin åldersgrupp, och helst skulle han hamna i topp fem. Hans prestation på tävlingsdagen berättade en annan historia. Egert lämnade allt han hade på banan och slutade med den snabbaste tiden i sin åldersgrupp.


Dela din framgångshistoria och berätta hur TrainerRoad hjälpte dig att nå dina mål.


I augusti 2020 ställde triatlet Egert Purra upp i Estlands Nationella mästerskap i tid för sin femte tidsförsök någonsin. Med det hårda arbetet och träningen som redan gjorts fokuserade Egert sin energi på att paca och åka smidigt. Hans hårda arbete, flitighet och fokus gav alla resultat och Egert vann tidsförsöket med några sekunder.

Egert kanske hade överraskat sig lite med sitt resultat, men hans avslutningstid var inte alls en olycka. Innan evenemanget hade Egert slutfört en fullständig bas-, bygg-, specialträningsprogression och förbättrat sin funktionella tröskelstyrka med över nittio watt. Han tränade flitigt i en aero-position, ringde sin cykelposition och skärpte sina pacefärdigheter. Denna vinnare i tidskurs berodde på mycket hårt arbete, konsekvens och försök och fel. Och allt började med en triathlonspecifik träningsplan.

Utbildningsplanen

Medan Egert har tidtest på sin tävlingskalender förblir hans träning strukturerad kring hans primära disciplin – triathlon. Med en bakgrund i löpning fick Egert sin start i cykling med triatlon. Han fortsätter att göra triathlon till sin prioritet med en träningsplan strukturerad kring sin prioriterade triathlon i slutet av säsongen.

Egert började göra tidsförsök för att bedöma sin cykelfitness under triathlonsäsongen och öva tävlingar i flygläget oftare. Även om det finns några viktiga skillnader mellan triathlonträning och tidsprövningsträning, tillåter de grundläggande likheterna mellan de två disciplinerna Egert att köra tävlingar tillsammans med sin triathlonträning och racing framgångsrikt.

Inför Estlands nationella mästerskap i tidsslut slutförde Egert sin träningsplan för triathlon med en lågvolym halvdistans triathlonbas, byggnad och specialplaner. Egert hade lite extra tid att träna, så han upprepade ytterligare en bas- och byggfas efter sin första bas- och byggfas. Egert var ungefär halvvägs klar med sin specialiseringsutbildningsfas när medborgare kom runt, med en FTP på 324.

Utbildning Takeaways

Sedan han började träna med TrainerRoad 2019 har Egert höjt sin FTP med över 90 watt. Hans första FTP-test bedömde att hans FTP var 237, och nu är hans personliga bästa FTP 329. Framstegen har dock inte alltid varit linjär. Bakom siffrorna och framstegen har det varit massor av upp- och nedgångar under vägen. Bland ett överflöd av träningslektioner är Egert den mest slagkraftiga.

Bränsle med kolhydrater

Det var en tid då Egert experimenterade med en ketodiet. När han tog bort kolhydrater från ekvationen fann han att det hade en negativ inverkan på hans träning. Att återinföra massor av kolhydrater i hans kost löste bristen och hjälpte Egert att komma igenom sina intervallträningspass och intensitet mycket lättare.

Köp en fläkt

När Egert investerade i en trevlig fläkt märkte han genast en förbättring under sina träningspass inomhus. Det verkar kanske inte så mycket, men som Egert konstaterar att investera i en bra fläkt har en enorm inverkan på din kylning inomhus.

Bedöm din FTP

När Egert först började träna med TrainerRoad hade han en gedigen grundläggande kondition från att rida utomhus och göra lite struktur inomhus. För sin första träning hoppade han över sitt FTP-test och bestämde sig för att stöta upp sin FTP. Han fann snart att hans träning var för svårt. Sedan dess tar Egert alltid ett ramptest i början av varje nytt block för att skräddarsy sin träning efter hans kondition.

Justering för tidsförsök

Tillsammans med dessa solida träningspass lärde sig Egert några viktiga skillnader mellan racing triathlon och tidsförsök. Framför allt var den ställning han hade ridit under triathlonlopp inte en UCI-rättslig ställning för tidsförsök.

Egerts cykel är UCI-laglig, men den position som han åker på för sina tävlingar är inte. I allmänhet är denna position optimerad för triatlon, och han föredrar att ha armarna högre än UCI: s rättsliga ställning. Den här positionen vidgar Egerts höftvinkel under triatlonlopp, vilket till slut gör det möjligt för honom att vara lite bekvämare under dessa händelser.

För att anpassa sig måste han sänka armarna och flytta tillbaka sadeln proportionellt. De justeringar som gjorts för tidsförsök gör att cykla lite mer besvärligt, men det verkar vara den enda stora nackdelen. Egert fortsätter att träna i den position som är optimerad för triathlon och justerar sedan sin passform för tidsförsök. Vanligtvis kommer han att tillbringa några åkattraktioner innan en tidsförsök omjustera passformen och öva med den utomhus.

Egerts Race Setup

  • BMC Time Machine
  • Giro Aerohead Aero hjälm
  • Biorace Speed ​​Suit
  • Castelli Skoöverdrag

Inte din genomsnittliga TT-kurs

Med en uppringd inställning och den solida träningsplanen var banförberedelse och pacing de två sista pusselbitarna. Denna kurs var dock inte din genomsnittliga TT-kurs, vilket gjorde ingen av dessa uppgifter enkla. Motsatt en ganska gradvis och konsekvent terräng som vanligtvis görs av de flesta TT-enheter, hade denna kurs flera skarpa svängar och delar av uppriven, smal väg.

Banan började i en brant sluttning, följt av en rondell och sedan en skarp vänstersväng. Därifrån fortsatte banan till ett antal skarpa svängar, som sedan fortsatte till sträckor med grov vägyta och smala körfält. Egert säger att vändpunkten var på ett så smalt avsnitt att du nästan var tvungen att stanna för att vända dig själv.

För att förbereda sig för den här banans oregelbundenhet, körde Egert banan i flygläget på sin TT-cykel. Förkörning gav honom en känsla för några av de hårdare delarna av banan, och det hjälpte honom att formulera en takt- och tävlingsplan. Banan var fortfarande utmanande, men nu kunde Egert förutse hur det skulle kännas på tävlingsdagen.

Pacing med kraft och kadens

När det gällde tempo och utförande bestämde Egert sig för att fokusera på processen genom att spika sin kraft och kadens medan han körde genom den ojämna terrängen så jämn som möjligt. För att uppnå detta mål fokuserade han på att hålla sin kraft inom en viss gräns samtidigt som han behöll sitt kadensmål på 100 rpm. När han kom till en grov sektion, lossade han händerna på flygstängerna för att minska styvheten och siktade på att trampa kraftigt genom sektionen.

Egert var också dagens första idrottare som startade på banan. Med undantag för en kursmarskalk var Egert tvungen att rida helt inuti sig själv och själv utan någon framför sig. Även om han ungefär visste hur snabbt han skulle behöva åka för att klara sig bra på den här banan, fokuserade han inte på hastighet eller försökte hålla en viss hastighet. I stället fortsatte han att fokusera på sina processmål.

I efterhand kände han att den här strategin fungerade bra för honom. Han tänkte inte över hastigheten eller de andra konkurrenterna omkring honom. Istället var han helt fokuserad på hur snabbt och smidigt han kunde åka, vilket kan ha varit tillräckligt för att tjäna honom den tid han hade över sina konkurrenter.

Egerts Racing Mindset

Även om Egert inte förväntade sig att vinna, hindrade det honom inte från att lämna allt där ute och tävla så hårt. Som Egert påpekade vet du aldrig vad som kommer att hända med dig eller dina andra konkurrenter. Någon du kanske tror är snabbare än du kan ha en dålig dag. Eller kanske kanske de inte ens är snabbare än du alls. Lägg på det hårda arbetet och förberedelserna, så kan du rida bort från dina konkurrenter helt.


Berätta din historia. Framgång är inte alltid en tävlingsvinst. Det kan vara livsförändrande hälsoförbättringar, nå ett personligt mål eller mer.


Varför idrottare runt om i världen använder TrainerRoad för att bli snabbare

Över 9 000 recensioner i App Store. Ett genomsnitt av 4,9 stjärnor. Högsta betyg för någon cykelträningsapp. Över 16 miljoner pass genomförda och räknar. 100 olika träningsplaner och över 2000 olika träningspass som används för att automatiskt skapa en anpassad plan för dina mål och erfarenheter. Allt för att vi fokuserar på en sak: att hjälpa dig att bli snabbare.

Vill du ha ännu mer bevis? Kolla in över 1700 berättelser och FTP-förbättringar för hur TrainerRoad har hjälpt idrottare att bli snabbare och utforska allt vi har för att göra dig till en snabbare cyklist på TrainerRoad.com.

Kolla in TrainerRoad





Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.