Granskning: 2022 Zipp 404 Firecrest är djupa flyghjul för alla, plus faktiska vikter

0 0


Den helt nya Zipp 404 Firecrest är lite av en överraskning genom att de känner sig på rätt sätt som ett mycket grundare hjul där det räknas. Ändå har de den djupa aero-form som vissa racers vill ha. Vilket betyder, så mycket som jag hatar att säga det, de slog ganska bra på den söta punkten mellan hastighet, vikt och komfort.

Låt mig inleda denna recension med en varning: Jag föredrar mycket grundare fälgar och lättare vikter. Jag tävlar inte, och de flesta 35-40 mm djupa hjul är idag mycket hala mot vinden medan de väger betydligt mindre än djupare “aero” -fälgar. Och personligen föredrar jag också estetiken med en ~ 30-35 mm djup kant.

2022 Zipp 404 Firecrest Aero Road Bike Wheel Review

Medan de nya 404 Firecrest-hjulen inte kan göra något åt se mindre djup, raderar de ganska alla mina andra klagomål om djupa aero-hjul. Med en vikt som konkurrerar med vad “klättringshjul” brukade väga för bara några år sedan och modernt breda, slanglösa fälgbäddar, är de förvånansvärt bra som allroundhjul nu …

Zipp 404 Firecrest faktiska vikter och bredder

2022 zipp 404 firecrest aero road bike hjul närbild tubeless carbon fälg detaljer

Den stora förändringen på den senaste modellen med 404 hjul är övergången till en bredare, rak sida (vilket betyder “krokfri”) fälgbädd som är optimerad för 700x25mm slanglösa däck. Om du inte är en större ryttare, med vilken Zipp betyder någon över ~ 190 kg (~ 86 kg), vid vilken tidpunkt de tror att du kommer att vara snabbare med ett 28 mm däck … antingen bara på baksidan eller både fram och bak som skalan tips högre. (Kontrollera deras däcktryck / storlekstabell i lanseringstäckningen).

2022 zipp 404 firecrest aero road bike hjul närbild tubeless krokfria pärldetaljer

En fin djup mittkanal gör att det blir lätt att montera däck och slanglös installation. Jag använder fortfarande Bontrager Flash TLR golvpump i stort sett varje installation, och den spikade den vid första försöket.

2022 zipp 404 firecrest aero road bike hjul närbild tubeless carbon fälg detaljer

Den andra stora förändringen är en mer avsmalnande fälgprofil. Där föregående 404 (och nuvarande 303) upprätthåller en mer rundad profil, kommer dessa till en något mer vinklad punkt … något.

2022 zipp 404 firecrest aero racercykel hjul närbild navdetaljer och interna delar 2022 zipp 404 firecrest aero racercykel hjul närbild navdetaljer och interna delar

Dessa hjul använder Zipps ZR1 DB (för “Disc Brake”) -nav, som har ett standard 6-spärrarrangemang med 33 spärrtänder. Pallarna är förskjutna så att de går ihop tre åt gången, vilket ger 66 poäng för en 5,45 ° rotation … vilket är snabbt för ett vägnav.

2022 zipp 404 firecrest aero road bike hjul närbild tubeless carbon fälg faktiska bredder mätt med bromsok

De nya 404-fälgarna mäter 23,04 mm invändigt (23 mm påstås, spot on) och 27,66 mm breda vid den bredaste punkten externt.

faktiska vikter 2022 zipp 404 eldfasta hjul

Faktiska vikter är 689 g fram / 816 g bak. Det är 1 505 g totalt med fälgtejp och ventilspindlar och en SRAM XDR-förarkropp. Påstådd vikt utan tejp och ventiler är 1450 g, vilket verkar vara rätt.

Schwalbe pro one tubeless road däck verklig vikt

Jag monterade Schwalbe Pro One rörlösa däck, som vägde 275 g respektive 280 g.

Zipp 404 Firecrest ride-recension

ridning för 2022 zipp 404 firecrest hjul recension
Hjulen hade en perfekt linje på 22+ km / h, även med lite skräp här och där.

TL; DR – Dessa hjul är fantastiska, och de har ändrat mig om djupare profilhjul. Varför? Eftersom de är så lätta och när de körs som avsedda med bredare slanglösa däck och lågt tryck är de:

  • Mycket bekväm över lång tid
  • Säker i hörnen
  • Snabbt överallt

ridning för 2022 zipp 404 firecrest hjul recension

Utrustad har jag rätt på Zipps högsta rekommenderade vikt för 25 mm däck, men eftersom mitt nuvarande lager av slanglösa, krokfria kompatibla däck (inte alla slanglösa däck är officiellt kompatibla med “rak sida / krokfri” … kolla deras instruktioner! är alla 28 mm breda, jag gick med det bredare däcket, Schwalbe Pro One för att vara exakt.

Vilket innebar att jag kunde köra riktigt, riktigt låga däcktryck. Zipps diagram rekommenderade 60psi fram, 63psi bak. Jag gick med 65psi runt, för jag är mentalt inte där än. Men 65psi kändes fantastiskt.

ridning för 2022 zipp 404 firecrest hjul recension

Den otroligt lätta vikten är det som gör att dessa hjul känns snabbt utanför porten. De klättrar och sprintar bättre än en 58 mm djup kant bör. Men det är det lägre däcktrycket och den snabba komforten som gör dem till dina nya favoriter.

Det är inte så att Zipp är den enda som tappar slanglösa, kör bredare däck och sänker däcktrycket. Det är där sakerna är på väg. Men de har lyckats skapa en familj av onda lätta, ultrasnabba hjul som maximerar fördelarna med allt detta och ger dem livstidsgaranti.

ridning för 2022 zipp 404 firecrest hjul recension

Det enda jag inte har upplevt med dem ännu är stark sidvind, så jag uppdaterar här när jag har fler mil på dem. Vi har också någon som testar de nya 454 NSW-hjulen, som är hårljusare (och mer än dubbelt så dyra) och använder Zipps sågtandsprofil för att hantera sidvind bättre.

Fram till dess skulle jag säga att dessa definitivt är värda att överväga om du vill ha en snabb, aero-hjulsats som är lätt nog för en dag i bergen.

Zipp.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.