Granskning: CushCore Pro-insatser tillåter galen låga däcktryck för mer grepp, mindre trötthet

0 0


Överlägset är de dyraste däckinsatserna på marknaden CushCore Pro, som kostar ett öga på $ 149 per set. Det är många dollar för lite punkteringsskydd, eller hur? Men det är poängen, dessa däckinsatser erbjuder mycket mer än bara anti-nypa platt skydd …

Listan över påstådda fördelar (publicerad på CushCore-webbplatsen) är omfattande; mjukare åktur, mer kontroll, minskad förarutmattning, snabbare kurvtagning, mer grepp, ingen däckrullning, förbättrad fjädring, snabbare rullning och naturligtvis fälgskydd och förhindrande av däck.

cushcore pro recension Jessie-May Morgan
Foto av Finlay Anderson

Antalet utmärkelser associerade med CushCore är helt uppriktigt häpnadsväckande, särskilt i Downhill-banan. Varumärket och deras idrottare har gjort anspråk på 7 Downhill-världsmästartitlar och 20 World Cup Downhill-vinster. Det verkar som om Reece Wilsons i denna värld fortsätter med produkten; åtminstone håller det dem inte tillbaka.

Det är bra och bra, men kan något som lägger till 263 g per hjul ha prestandafördelar för oss bara dödliga? Min erfarenhet under en treveckorsperiod skulle föreslå att den kan. Det är därför jag tror att CushCore är en av de bästa uppgraderingarna du någonsin kommer att göra på din cykel.

Granskning: CushCore Pro-däckinsatser

cushcore pro recension test med maxxis assegaidäck
Foto av Finlay Anderson

Några av de ovan nämnda fördelarna med CushCore, med undantag av “ingen däckrulle” och fälg- och punkteringsskyddsprodukter, kan i stor utsträckning uppnås genom att tappa däcktrycket lite. Jag hänvisar främst till den ökade dragkraften, minskad förarutmattning och smidigare körning.

cushcore pro 27.5" däckinsats på nukeproof legering fälg enduro installation

Frågan är naturligtvis att du, genom att tappa ditt däcktryck, riskerar ett antal oönskade konsekvenser; nypa plattor, gängade och / eller spruckna fälgar, däckrulle, däckburp och ibland att riva däcket helt från fälgen. Poängen här är att du med CushCore Pro kan köra obscent lågt däcktryck utan att riskera ovanstående.

CushCore marknadsför sin produkt med ett ton både internt laboratorietestning och förvärvat oberoende experimentella bevis som stöder deras påståenden. I dessa testscenarier, oavsett om vi testade rullmotstånd, stötskydd eller vibrationer, placerades ett standard slanglöst däck mot samma slanglösa däck som kör en CushCore Pro-insats; avgörande, båda däcken körde exakt samma tryck.

cushcore xc däckinsats klippt ut profildäck
En avskärning av en CushCore XC-insats inklämd mellan ett däck och fälg (från SeaOtter 2019)

Så CushCore kan leverera alla dessa fantastiska prestandafördelar utan att tappa däcktrycket. Företaget använder inte “reducerat däcktryck” som försäljningsargument, men kanske borde det. Jag skulle hävda, och jag vet att många andra också skulle göra det, att dessa fördelar förbättras kraftigt med minskat däcktryck.

Låt oss ta ett steg tillbaka och titta på de tekniska specifikationerna för CushCore Pro-däckinsatserna innan vi går in i min upplevelse.

CushCore Pro: specifikationerna och installationen

cushcore pro på nukesäker horisontfälg
En CushCore Pro-däckinsats placerad på en 30 mm fälg på innerbredden (Nukeproof Horizon V2)

CushCore Pro-däckinsatser marknadsförs i Trail-, Enduro- och Downhill-applikationer, rekommenderas för fälgar med en invändig bredd på 22-35 mm och däckbredder på 2,1 ″ till 2,6 ″. Vi mätte den inre fälgkanaldelen på insatsen med 22 mm bredd, så att de passar till fälgar som är smalare än det är osannolikt.

cushcore pro mtb däckinsats minskar armpumpens trötthet

CushCore Pro Tekniska specifikationer
Bredd 57mm
Djup 22,5 mm
Fälgkanalens bredd 23mm
Vikt (27,5 ″, inga ventiler) 257g
Tätningskanaler 4 (två på varje sida)

De består av ett slutet cellskum, så absorbera inte däcktätningsmedel. Du ser att det finns två kanaler på vardera sidan av insatsen, utformade för att låta tätningsmedel flyta fritt.

cushcore pro tätningsmedel flödeskanaler däckinsats skum med sluten cell

Varning: Jag installerade inte CushCore Pro-insatserna själv. Jag har en handskada från, antar du, kraschar min mountainbike. För att undvika att ledbanden förvärrades litade jag på Norco Factory Mechanic Lewis Kirkwood för att installera däckskären för mig. Tack vare tätningskanalerna var 30 ml allt som krävdes för att placera däcken.

Tappar däcktrycket med CushCore Pro

cushcore pro recension på nukeproof hjulsats maxxis däck
Foto av Finlay Anderson

Jag körde CushCore Pro fram och bak på ett 27,5 ″ Nukeproof Horizon V2 Alloy Wheelset med ett Maxxis Minion DHR II Double Down-däck på baksidan och ett Maxxis Assegai EXO + på framsidan. Så utan däckinsatser kör jag vanligtvis runt 20 PSI i mitt bakdäck och 18 PSI fram. Jag är 60 kg blötblöt, så jag kommer undan med löptryck som är långt under vad däcktillverkarna rekommenderar ändå.

Jag hörde mycket hype om CushCore innan jag testade det själv. Min tränare kör en uppsättning på sin enduro-cykel, kör 12 PSI bak och bara 8 PSI i framdäcket. Medan han är en shredder är han inte en Pro. Lewis Buchanan å andra sidan är; han har kört bara 9 PSI fram och bak och det gjorde honom snabbare på några av hans lokala spår; kolla in den videon här.

Jag avviker. Poängen jag försöker göra är att många åkare som provar det säger att du bör tappa däcktrycket avsevärt för att få ut mesta möjliga av insatserna. Så jag gick vidare och tappade en massa luft och började med 12 PSI fram och bak; ett tryck jag inte skulle drömma om att köra på en standard slanglös installation av rädsla för däckrullning och burp, etc.

cushcore pro recension ridning steniga spår 12 psi
Foto av Finlay Anderson

På väg till en lokal stenig bana på en mycket brant sluttning fick jag min första åktur på CushCore Pro-skär. Jag åkte försiktigt först, med vetskapen om att jag bara hade 12 PSI i varje däck. Det första jag märkte var … ja, ingenting. Med CushCore Pro kände jag verkligen inga negativa effekter av att jag tappade mitt däcktryck med 40%.

På dessa korta, långsamma, branta spår kunde jag inte få mycket känsla för vad CushCore gjorde. Cykeln kändes verkligen mycket sammansatt, körningen bekväm och dragkraften mycket bra; allt jag kan förvänta mig av att köra mjukare däck. Det var inte förrän jag tog de längre, snabbare enduro- och nedförsbackebanorna i dalen att de stora fördelarna med CushCore blev uppenbara.

cushcore pro däckinsatser minskar armpumpen och minskar vibrationer
Foto av Finlay Anderson

På en 4-5 minuters lokal tävlingsbana blev jag bedövad över hur mycket fräschare jag kände mig i slutet av en fullständig, platt utkörning. Minskningen av trötthet jag upplevde att köra CushCore Pro var något otrolig. Jag stod längst ner på den lokala nedförsbackebanan och tänkte “var är den armpumpen jag brukar ha?”, Och “varför känns mina fyrhjulingar bra?”, Och “VAD HAR PÅ?”. När jag tittar ner ser jag inga tecken på däckens burp; inget tätningsmedel läcker ut i sidorna och fälgarna fortfarande glatt i takt. Jag är glad.

cushcore pro kurvtag
Med CushCore Pro hade jag inga problem med att med säkerhet sätta däcket på kanten vid 12 psi – Foto av Finlay Anderson

Dragkraften förbättrades märkbart också, särskilt på avvikande linjer genom lerjordet. Jag befann mig att slå nya linjer med förtroende och lugn. För att vara rättvis kan det också bero på att du känner dig mindre trött, snarare än att ha något att göra med dragkraft. Hur som helst var känslan av självförtroende där och greppet saknade verkligen inte.

cushcore pro testar 12 psi
Foto av Finlay Anderson

Under grova delar av banan tog CushCore verkligen sin vikt och tog kanten av större träffar och uppmuntrade mig att krossa genom steniga sektioner i vetskapen om att jag:

  1. Riskerade inte en nypa platt
  2. Skulle kunna hantera stötar utan att bli studsade från raden

Och det leder mig till en annan punkt; CushCore verkar dämpa däckets återhämtning också. I situationer där jag normalt skulle förvänta mig att bli kastad, som när du klämmer på kanten på en tjock sten, märkte jag att jag kunde hålla den avsedda linjen med lugn.

Återgår till en standard slanglös installation

Du vet aldrig vad du har förrän det är borta, eller hur? Medan jag först kände trötthetsreducerande effekterna av CushCore Pro akut, när jag körde mer på installationen, försvann den “wow” -effekten när jag blev van vid min nya, bekvämare och mer komponerade installation.

cushcore pro recension går kallt kalkon
Foto av Finlay Anderson

Jag fick chock när jag bytte ut framhjulet för en standard slanglös installation (ingen insats). Efter en 4-5 minuters körning längs en av dalens mer utmanande enduro-spår fann jag att armpump, ömma triceps och allmän trötthet hade gjort en aggressiv och ovälkommen comeback.

Ansvarsfriskrivningen här är att, medan jag behöll samma bakhjul (förutom att öka trycket tillbaka till ~ 18 PSI), bytte jag ut framhjulet mot ett DT SWISS-legeringshjul som kör ett Vee Tire Attack HPL-däck, och jag ökade tryck till ~ 17 PSI. Så jag kan jämföra äpplen med apelsiner här. Men, baserat på min körupplevelse, är jag benägen att ackreditera trötthet med bristen på CushCore Pro och det mycket låga däcktrycket jag kunde köra med det.

Förstörde jag mina fälgar vid 12 PSI?

cushcore pro recension nukeproof horizon v2 lättmetallfälgar
Foto av Finlay Anderson

Jag är glad att rapportera att mina Nukeproof Horizon V2 Alloy fälgar fortfarande är i bra skick. Efter att ha tagit bort CushCore Pro från bakhjulet och inspekterat skummet räknade jag inte mindre än 22 bucklor som indikerade var fälgen hade bottnat på skummet; 16 av dessa bucklor var synliga på båda sidor av skummet. Utan insatsen skulle flera av dessa säkert ha resulterat i nypa lägenheter.

cuschore pro däckinsats granskar bucklor efter användning vid 12psi

Varför råder inte CushCore kunder att tappa däcktrycket?

Verkligheten är att CushCore säger att du kan släppa vissa men de håller sig borta från att be folk att släppa ett ton tryck. Du kan också se varför. De flesta däcktillverkare rekommenderar inte att du kör något under 25 PSI, vilket är ganska orealistiskt för våta klimat.

Om CushCore skulle råda förare att tappa däcktrycket med de 40% som jag gjorde, skulle de öppna sig för fläck om folk gick av och slutade skada deras komponenter. I verkligheten varierar mängden du kanske eller inte vill sänka ditt däcktryck med från person till person, beroende på deras vikt, cykeltyp, körstil och terräng.

CushCore tenderar att rekommendera förare att börja med att släppa bara ett par PSI, men utforska vad som fungerar för dem specifikt.

Kan jag rekommendera CushCore Pro?

Förbehållslöst. För mig har CushCore varit en av de bästa uppgraderingarna jag gjort i min enduro-cykelinstallation … någonsin. Den största vädjan till mig, särskilt som en racer, är den massivt minskade tröttheten jag upplever på långa, grova nedfarter. Går du snabbt längre? Ja tack!

Ja, det finns en inte obetydlig viktstraff, men jag är ganska glad att trampa de extra ~ 500g uppför backen för fördelarna med dragkraft, grepp och trötthet på vägen ner.

Priser och tillgänglighet

Ett par CushCore Pro-däckinsatser ger dig tillbaka $ 149. Med de pengarna får du också två CushCore slanglösa specifika ventiler. de har hål som leder tätningsmedel och luftar i sidled ut ur ventilen snarare än vertikalt ner på själva insatsen.

cushcore tubeless ventiler däcksats specifika
CushCore däckinsatsspecifika rörlösa ventiler väger 6 g vardera

CushCore erbjuder även skär för mindre och större fälgbredder. PLUS-versionen är utformad för 32mm-45mm invändiga fälgbredder, medan Gravel.CX-versionen är för 19-26mm bredder. Det finns också en mycket lättare version för XC; den passar däckbredden 1,8 till 2,4 tum och den inre fälgbredden 22 till 32 mm.

CushCore.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.