Granskning: Roval Terra CL grushjulsats ger prestandavärde

0 0


Roval har nu ett hjul för varje disciplin och ryttarbudget, från toppnivå med keramiska lager till nybörjarkol. De senaste utgåvorna av Roval Terra-gruslinjen är Terra CL och C-kolfiberhjulen. Båda delar egenskaperna hos flaggskeppet Terra CLX grushjul, men till en mycket mer välsmakande prispunkt …

Roval Terra CL kolfiberhjulset

Roval Terra C Wheels Pair

Vad är det?

Terra CL är arbetshästens grusracerhjulsats från Roval; 104g tyngre och cirka 1100 $ billigare än flaggskeppet Terra CLX.

Vi har sett samma riktning från Roval nyligen och konfigurerat sina Control Carbon mountainbikehjul på samma sätt. Med samma fälg från toppnivåerbjudandet, specificerar du en pålitlig DT-350-hubset och låter den rulla. Formeln fungerade mycket bra för Control-linjen – vi hoppas att samma sak gäller Terra.

Grusfälg detaljer i kol

Roval erbjuder två olika fälgformer för Terra-linjen; den klassiska CLX-stilen med en 25 mm invändig bredd och Terra EVO som ger en 30 mm invändig bredd. Den nya Terra CL är baserad kring den tidigare, smalare 25 mm inre breddkanten, med en 32 mm djup profil.

Roval hävdar att 25mm fälgen utmärker sig med däck som sträcker sig från 28mm till 47mm, och vi brukar vara överens. 25 mm bredd ballong inte grus däck upp till en udda form, men gör det möjligt för ett voluminöst däck att utmärka. Fälgens totala bredd är 30 mm utanför, vilket möjliggör en nötkrokad pärla som tål alla slags gropar och grusmissbruk.

Hjulen kommer förberedda med slanglösa ventiler installerade, tappade och redo för åtgärder. Formen är inte vad jag kallar ”aero”.

Roval Terra CL Hjulfälg

Men det är en snygg kontur … en fälgform som kan ta några stenar som sparkar upp i en nedstigning, och du behöver inte stanna för att kontrollera om du har knäckt den. Dessutom döljer den matta kolbehandlingen skrapor och dungar väldigt snyggt.

DT Swiss 350 navdetaljer

Precis som Control Carbon-byggnaden, gick Roval med en DT Swiss 350 rak dragnav för Terra CL. Navet behöver ingen introduktion – vem som helst som kör en DT 350 kan intyga att den bombsäkra, utmärkta åkturen de erbjuder.

Det enda straffet de har är en liten vikt över DT 240. Navet använder samma stjärnspärrsystem som DT Swiss är kända för, och Terra CL levereras med en 36T – rätt blandning av engagemang och tandlivslängd. Centerlock-rotorfästningen är en fin touch – jag är en centerlock-fläkt.

Specialiserade Control Carbon 29 ersättnings ekrar

Kolfälgen är snörad till naven med hjälp av DT-Swiss Competition ekrar och legeringsnipplar. Roval är snäll nog att skicka en påse ekrar, bröstvårtor och fälgdekaler (om du kör rör) med varje hjulsats. Jag tyckte att detta var mycket tankeväckande; det känns som att de vill att du ska komma tillbaka på din cykel (hjul) så fort som möjligt om ett problem skulle uppstå – tänka framåt.

Roval Terra CL Faktiska vikter:

På våra skalor kom Terra CLs i en 754g bak och 653g fram, inklusive fälgtape och ventilkärnor. Inte långt bort från den 1400 g vikt, som vanligtvis inte inkluderar den färdiga slanglösa installationen.

Roval Terra CL specifikationer

  • Fälg: Terra CXL Carbon Rim 25mm invändigt, 32 mm djup, slanglöst färdigt
  • Nav: DT Swiss 350, CenterLock, DT 36T Star, Thru Axle
  • Ekrar: DT-schweizisk tävling
  • Storlek: 700c – 28mm-47mm rekommenderad däckbredd
  • Vikt: 1407 gram * faktiskt
  • Pris: Hjulsats- $ 1400
  • Tillgänglig nu

Praktisk:

Installation och montering av däck till Terra CLs gick så smidigt som det kunde vara. Jag bestämde mig för att trycka på maxbredden och gick med några 47 mm Vittoria Terrano Dry-däck. Jag var tvungen att dra åt ventilen till fälgen lite, men efter det satt däcken snabbt med en konventionell golvpump och lite tätningsmedel – inget läckage över natten.

Den inre bredden på 25 mm spelar fint med 47mm-däcket och slitbanan snedvrids inte alls; stöder också däcket tillräckligt.

Åkturen:

Roval Terra C Wheels detaljer komplett cykel installerad

Mina första åkattraktioner på Terras var på min stålgrusrigg och ordentliga grusvägar. Jag ville se om jag kunde känna skillnaden mellan mina “väg” -hjul som jag kom från och dessa grus som nu är på cykeln.

De tidigare hjulen hade också ett 47mm däck men med en mycket smalare 21mm invändig bredd. Jag märkte att jag kunde köra lägre tryck utan sidoväggssprutning med Terras, ett stort plus, särskilt för däck med ett smidigt hölje.

Jag accelererade med Terra CLs, jag kände fälgens lätthet, särskilt från mitt tyngre tidigare hjulsats. Huvuddelen av den extra vikten på 104 g från Terra CL till CLX ligger i navet och ekrarna – CLX väljer DT-Aerolite över tävlingar. Jag kan inte föreställa mig att det är en överväldigande annan åkupplevelse.

På långa rullande grusavsnitt håller Terra CLs en fin snurrning, och 36T-stjärnspärren är precis tillräckligt engagemang om du behöver spärra över stenar. Dessutom, om du träffar nämnda sten – fälgen är förlåtande, och detsamma gäller för mål. Grus kan snabbt förvandla nya hjul till grophjul, och den matta ytan på Terra CLs är ett intelligent drag.

Jag tror inte att det finns en speciell beläggning eller finish på dem, men de kan säkert ta en ding.

Hjulsatsens övergripande utseende är lite överväldigande, men det dämpade utseendet ger det möjligheten att enkelt pryda alla cyklar. Det vita på naven ger en fin färg på en annars svart-på-kol-palett.

Även om beskrivningen tydligt anger grus – gör dessa hjul också en mördare cyklo-cross-installation. Den 25 mm breda interna passar bra med ett 33 mm däck och tar det till en fyllig (men inte UCI-laglig) 35 mm. Plus, den förlåtande naturen hos layupen passar bra med ojämna gräsgrenar och frysta spår.

Det enda avsnittet där Terra CL hamnar lite kort är rakt uppåt. Jag monterade upp några 28 mm däck (minsta för Terra) och gick på vägen på min Allez. På stigningarna gick Terra CLs bra; de är lätta och snurrar snabbt – solida. Men de kände sig lite tråkiga på den öppna vägen och motvinden – som att rida på ett klättringshjul i en kritik. De skulle bibehålla hastigheten men inte alls lika bra som de inte så mycket djupare Roval C38 som vi för närvarande testar.

Slutsats

Roval Terra CLs är massor av hjul för pengarna och mångsidiga för den breda däcksmängden. Jag kan se att det här hjulet blir populärare i grusen och snabbt går över folkmassan. Byggnaden är robust, fälgen är mångsidig för alla applikationer på 30 mm + däck och priset är solidt. 1400 dollar för en uppsättning hjul är fortfarande en stor bit av förändring, men efter att ha spenderat tid på Terra CLs är jag överens om att de är värda pengarna. Om du befinner dig på staketet erbjuder Roval en ganska söt kolgaranti, inklusive en ”det händer” kraschgaranti under de första två åren till den ursprungliga ägaren.

Om du letar efter något lite mer kostnadseffektivt – skulle jag kolla in Terra C för $ 1000. Men om du lägger dem sida vid sida får du en hel del hjuluppgraderingar för $ 400, för att inte tala om att du sparar cirka 200 gram i vikt.

Rovalcomponents.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.