Helt nya MMR Kenta-prototyp XC-cykel tävlade på UCI WC

0 0


MMR återvände till en ny prototyp Kenta 29er XC-cykel i Nové Město och uppdaterade vad som ser ut som en mer kapabel version av deras längdcykel i fullupphängning som debuterade på samma världscupkurs för fyra år sedan. Den nya carbon XC-cykeln har en liknande upphängningsdesign som tidigare, men har justerats för vad vi misstänker är ett bredare utbud av racingstilar bland moderna tekniska XC-banor …

2021 MMR Kenta 29 kolfiberprototyp XC race mountainbike

2021 MMR Kenta 29-prototyp XC-racercykel, 100 mm fullfjädrad kolfiber terrängcykel, detalj
alla foton c. MMR FRT-team

World Cup XC MMR Kenta-prototyp verkar fortfarande hålla fast vid 100 mm fram- och bakre rörelse, vilket är vanligast på XCO-kretsen. Den använder också samma grundläggande enkel-pivot-bakfjäderslayout som den för närvarande tillgängliga Kenta, med en liten länk som hänger ner framför sittklustret för att driva en chock som hänger under toppröret.

Medan den övergripande layouten ser oförändrad ut, har slangformar och nästan varje ramfog omformats. Den nya cykeln får en tunnare topprör, speciellt urholkad runt det större fönsterutskärningen vid den övre stötdämparen.

Tekniska detaljer – Vad är nytt?

2021 MMR Kenta 29 prototyp XC racercykel, 100 mm fullfjädrad kolfibercykel, terrängcykel, vinklad

Den nya huvudrörskorsningen är också lättare övergripande eftersom den övergår till en omformad underrör. Det finns mer downtube offset uppåt för att förbättra spelrummet runt gaffelkronan, och igen mer offset vid bottenfästet, vilket ger plats för två fullstora vattenflaskor inuti huvud triangeln.

Cykeln använder återigen modulär intern kabeldragning, nu med portar på båda sidor om huvudröret. Men det ser ut som om någon uthållighetskompatibilitet för en framväxel är borta.

2021 MMR Kenta 29 prototyp XC racercykel, 100 mm fullfjädrad kolfibercykel, bakre ändeUtan framväxel att kämpa med, har denna nya 1x enda prototypram mer lagrade lager vid huvudtappen. MMR tillhandahåller fortfarande en minikedjestyrning, återigen monterad direkt på huvudtappen.

Uppifrån drivs chocken nu av en ny gjuten kolkoppling som minskar hävstångsingången jämfört med den tidigare versionen i linje med sittplatserna.

Även om det inte ser ut som en enorm redesign, ser dessa sittplatser lite tunnare ut, med mer plattning i midsektionen för att möjliggöra den nödvändiga flexen för att driva chocken utan en svängning nära bakaxeln.

2021 MMR Kenta 29 prototyp XC racercykel, 100 mm fullfjädrad kolfiber terrängcykel, enkel sväng

Återigen lägger en kedjebrygga till styvhet vid huvudtappen, medan sittstödarna är brofria för alla lite mer flexibla. Samma PressFit-bottenfäste överförs.

Däckavstånd på lagets cyklar ser ganska snäva ut (särskilt med tanke på de leriga förhållandena på Nove Mesto-banan i år), men MMR FRT-teamet tävlade med 2,3 ″ däck på 27 mm intern produktion Prototype World Cup SP kolfiberhjul.

2021 MMR Kenta 29 prototyp XC racercykel, 100 mm fullfjädrade kolfiber terrängcykelramar

Inuti den större utskärningen för det övre stötdämparen kan vi också se att MMR har tillhandahållit mycket renare, mer direkt kabeldragning för en chock-lockout. Det kommer sannolikt att vara lite knepigt att ställa upp, men den raka routingen från den dedikerade porten på toppen, drivsidan av headtube bör göra installationen tillräckligt enkel. Kanske om mekaniker har tur finns det en guide i full längd inuti?

På baksidan är det Boost 12 mm mellanaxelavstånd igen, med en ny bromsadapter i legeringsfäste som bultar till axeln och kedjestaget och tar bort bromskrafterna från den böjande sitsstödet.

MMR FRT: s Kenta-prototyptestning och installation

2021 MMR Kenta 29 prototyp XC racercykel, 100 mm fullfjädrad kolfibercykel, team MMR FRT-träning vid Nove Mesto World Cup, fjädringstest

MMR har inte kommenterat hur länge konsumenterna måste vänta på den renoverade Kenta XC-racercykeln. Men det verkar som att även MMR FRT-teamet är relativt nytt på cykeln. Några av laget tävlade till och med med den gamla cykeln vid Albstadt-VM för bara en vecka sedan.

Tillbaka i slutet av februari pratade de om sin arbetsträning för OS i Tokyo som körde på den gamla versionen av Kenta. Och nu vid andra omgången av UCI World Cup tillbringade de mitten av veckan med att samla in data och ringa i sina upphängningsuppsättningar med ShockWiz-enheter fastspända i båda ändarna av de helt nya cyklarna.

2021 MMR Kenta 29-prototyp XC-racercykel, 100 mm fullfjädrad kolfibercykel, team MMR FRT-träning vid Nove Mesto World Cup, finjustering

Vi är inte heller säkra på vilka förändringar som har gjorts i 29er-racercykelns geometri. Men vi vet att MMR FRT-teamet fortfarande är medlemmar i #slamthatstem-övertalningen.

Den nya prototypen Kenta har inte ett alltför högt huvudrör. Men det såg ut som om varje lagkörare körde utan det övre topplocket till deras integrerade headset, plus ett antal branta negativa stigstammar, och åtminstone en ryttare med styret vred upp och ner för att få greppet lite lägre.

2021 MMR Kenta 29 prototyp XC racercykel, 100 mm fullfjädrad kolfibercykel, komplett

I slutändan ser den nya prototypen ut som en lättare, mer förfinad version av den senaste kortresa MMR Kenta racercykel. När Kenta började som en längre 120 eller till och med 130 mm 4-bar maratoncykel verkar den sätta sig in som en lättare, förenklad terrängcykel.

2022 MMR Kenta 29 tillgänglighet?

2021 MMR Kenta 29-prototyp XC-racercykel, 100 mm fullfjädrad kolfibercykel, team MMR FRT-hoppning vid Nove Mesto World Cup

Brist på branschen har gjort prognoserna mycket svårare i år. Men vi förväntar oss fortfarande att den spanska bikemakern officiellt presenterar sin nya XC-cykel i slutet av sommaren, med konsumenternas tillgänglighet förhoppningsvis någon gång nästa vinter för att tävla i början av säsongen 2022.

MMRbikes.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.