Hur Cyclocross Racer Austin Killips fungerar genom hormonell obalans för att bli snabbare

0 0


Varje idrottare känner till träningens högsta och låga nivå, men få av oss tänker mycket på de hormonella fluktuationerna som kan skapa dessa känslor. För cyklocrossracer Austin Killips har det varit avgörande att förstå hormonella obalanser och skapa goda vanor för att göra träningen hållbar. I processen har Austin uppnått stora förbättringar inom fitness och FTP och har lärt sig att bli en friskare idrottare totalt sett.


Dela din framgångshistoria och berätta hur TrainerRoad hjälpte dig att nå dina mål.


Austin Killips är en cykelmekaniker på heltid i en livlig butik i Chicago. Som de flesta åkare började hennes intresse för cykling olyckligt, med pendlar med fast växel som gradvis ledde till längre och längre åkattraktioner. Hennes cykelindustrijobb fördjupade henne i Chicagos livfulla cykelkrosskultur, och oundvikligen ledde en sak till en annan. Austin köpte en cyklocrosscykel och bestämde sig för att tävla; hon körde sina första tävlingar i början av 2019 och var knuten.

Att se hur hennes kropp förändrades under sitt första cykelår hjälpte också till att Austin kunde ta ytterligare ett viktigt steg. Austin visade hur mycket handlingsfrihet hon hade över sin egen kropp och Austin bestämde sig för att börja den fysiska processen för könsövergång.

Hormonell balans och träning

Träning och tävling stör naturligt och förändrar nivåerna av hormoner i en idrottares kropp, och överdrivande kan driva saker till en obekväm plats. I själva verket kan hormonella störningar vara en allvarlig följd av överträning, eftersom hormoner kraftigt påverkar humör, atletisk prestanda och allmänt välbefinnande. Som en transgender kvinna på hormonbehandling (HRT) har Austin kommit att förstå denna process exceptionellt bra, och hennes erfarenheter kan ge värdefull insikt för alla idrottare.

Toppar och dalar

Genom HRT påverkar Austin direkt sina hormoner för att upprätthålla hälsosamma nivåer inom UCI: s tillåtna intervall för transgender kvinnliga idrottare. Men hormoner och deras effekter är mycket personliga för alla och kan påverkas av en mängd olika faktorer. Träning, stress, medicinering, kroniska tillstånd och naturliga cykler som menstruation och pubertet kan alla orsaka att hormonbalansen varierar. På samma sätt är symtomen på hormonell obalans mycket varierande och beroende på vilka hormoner som störs.

För Austin efterliknar (och följer) hormonell obalans effekterna av överträning och trötthet.

“Det är en långsam krypning av något som känns av,” säger hon, “under kanske några veckor innan det slår riktigt hårt.” Då är det en period av utmattning, ett dimmigt huvudutrymme och känslomässig nöd. Under den här tiden “vill du inte gå på din cykel”, förklarar Austin, vilket i sig kan vara en upprörande insikt efter månader av hårt arbete.

Austin Killips tävlar cyclocross i Chicago.
Austin Killips tävlar cyclocross i Chicago. Fotokredit: @alli_bikes

Vila och egenvård

Beroende på orsaken kan lösningen på hormonella störningar ibland vara enkel. I Austins fall betyder det vanligtvis vila och egenvård. Medan cyklister tenderar att romantisera trötthet och förhärliga hårt arbete, i fall av överträning och hormonell obalans är svaret verkligen lätt. För Austin kräver detta mentalt att påminna sig själv att tid på cykeln inte gör henne mindre av en idrottsman – faktiskt, det underlättar större framsteg senare.

Det kräver också en ärlig bedömning av den kumulativa stress din kropp upplever. Arbets- och livskamp gör dig inte till en snabbare cyklist, men de belastar dig med trötthet som kan förvärra de störande och utmattande effekterna av hård träning. Ingen idrottare är en robot, och vi kan inte heller dela upp vår tid på ridning från vår tid på att hantera det verkliga livet.

Det handlar om att lära sig skillnaden mellan “Jag vill inte göra det här”Och”Jag kan inte göra det, det här är inte bra för mig. ”

För Austin börjar återhämtningen med att bedöma nivåerna av hennes HRT när saker kommer ur balans. Men som med träning efter alla fysiska bakslag eller sjukdomar betyder det också att ge sig själv tid. Efter ungefär två veckor av hård ridning bygger Austin långsamt tillbaka till en normal träningsbelastning, vilket ökar intensiteten när hennes ben och kropp tillåter och uppmärksammar hur hon känner. Träning är aldrig lätt, men kampen för ett hårt träningspass borde inte kännas ohälsosamt, och när det gör det är det ett bra tecken att slå tillbaka saker.

”Det handlar om att lära sig skillnaden mellan Jag vill inte göra det här och Jag kan inte göra det, det här är inte bra för mig, Säger Austin.

Återhämta sig från hormonell obalans / överträning

  1. Resten. Det gör dig inte mindre av en idrottsman – faktiskt kommer det att göra dig starkare senare.
  2. Självbedöm. Överväg eventuella mediciner eller externa faktorer som kan bidra och arbeta med din läkare för att avgöra om de behöver justeras.
  3. Börja långsamt. Bygg in i träningen stegvis och låt din kropp justeras gradvis.

Att bli en bättre idrottsman med TrainerRoad

Utöver hormoner har Austin också sett stora förbättringar av konditionen genom att upprätta hälsosamma träningsvanor. Hennes arbetsschema är krävande och lämnar inte mycket tid eller energi för stora volymer under sommarmånaderna. Hon använder TrainerRoad för att arbeta runt dessa begränsningar, välja planer för låg- och mellanvolym och lägga till extra uthållighetsturer när det är möjligt.

Austin är också ett stort fan av Sweet Spot-träning, både av fysiska och mentala skäl.

“Du tror inte att du kan göra det, men du klarar det på något sätt”, förklarar hon förvånad över att hennes ben alltid känner sig redo för nästa hårda ansträngning i slutet av nästa återhämtningsintervall. På detta sätt ger sweet spot-träningspass Austin förbättrad kondition, men ger henne också möjlighet att fortsätta på tävlingsdagen när hennes brinnande ben vill sluta.

Använda processmål för att förbättra

Processmål har också gjort stor skillnad i Austins träning, delvis inspirerad av lärdomar som lyssnat på TrainerRoad podcast. Små förändringar i livsstil och återhämtning kan ge stora belöningar, men de är lätta att förbise under tävlingssäsongens livliga rytm. Med 2020-avbokningar av händelser som sätter hennes cyklocrossplaner i väntan, förbundit sig Austin till en helhetssyn på träningen i år.

”Jag är fast övertygad om process och rutin. Jag tror att det är viktigt att utveckla scheman och vanor som har struktur från vecka till vecka. ” Säger Austin. “En fullsatt vecka känns hanterbar när den delas upp i små, uppnåbara mål.”

För 2020 inkluderade dessa mål näring, med tonvikt på att träna träningspass såväl som matberedning för att äta bättre på cykeln. De inkluderade också vila och återhämtning, med ett åtagande att få 8 timmars kvalitetssömn varje natt och en sömnspårningsklocka för att upprätthålla ansvarsskyldighet. Slutligen inkluderade de självvård: stretching och mobilitetsarbete, såväl som att hålla träningen rolig och trevlig för att hålla sig motiverad.

Till slut blev ett år utan racing ett år av förbättringar. Austins smarta sätt att träna och förstå hennes kropp gjorde henne till en friskare, mer motiverad idrottsman. Det är ett mål som vi alla bör sträva efter, för tävlingsdagen och därefter.


Berätta din historia. Framgång är inte alltid en tävlingsvinst. Det kan vara livsförändrande hälsoförbättringar, nå ett personligt mål eller mer.


Varför idrottare runt om i världen använder TrainerRoad för att bli snabbare

Över 9 000 recensioner i App Store. Ett genomsnitt av 4,9 stjärnor. Högsta betyg för någon cykelträningsapp. Över 16 miljoner pass genomförda och räknar. 100 olika träningsplaner och över 2000 olika träningspass som används för att automatiskt skapa en anpassad plan för dina mål och erfarenheter. Allt för att vi fokuserar på en sak: att hjälpa dig att bli snabbare.

Vill du ha ännu mer bevis? Kolla in över 1700 berättelser och FTP-förbättringar för hur TrainerRoad har hjälpt idrottare att bli snabbare och utforska allt vi har för att göra dig till en snabbare cyklist på TrainerRoad.com.

Kolla in TrainerRoad





Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.