Hur en medstudent lade till 80w till sin FTP med TrainerRoad

0 1


Cameron Seamons höjde sin FTP med 80 watt träning för Triple Bypass Century och extradistanslöpningshändelser med TrainerRoad, samtidigt som han var en upptagen läkarstudent. Han har tips för hur han klarar en 50-timmars arbetsvecka och använder träning med låg volym för långdistansuthållighetsevenemang.


Dela din framgångshistoria och berätta hur TrainerRoad hjälpte dig att nå dina mål.


Intresse för uthållighetssporter

Cameron var inte superaktiv som barn. Men när gymnasiet rullade runt spelade han fotboll och utvecklade en allmän ogillande för alla uthållighetsaktiviteter. Det var inte förrän hans tvååriga uppdrag i Chile från 2013 till 2015, när han började springa, att detta började förändras. När han började springa fick han idén att slutföra en IRONMAN triathlon.

År 2017 slutförde han en Half-IRONMAN. Med en triathlon under bältet, i kombination med sin svärfars cykelintresse, graviterade Cameron mot långcykling och började träna för Triple Bypass Century. Triple Bypass är en 110 mils resa som korsar tre bergspass och får över 10.000 fot höjd.

Tips för träning med ett upptaget schema

Som tredjeårs läkarstudent kan Camerons arbete och studieplan ta upp mellan femtio och sextio timmar av sin tid varje vecka. Med dessa åtaganden är det en utmaning att passa träning, men Cameron har några tips för träning med ett hektiskt schema.

Ha en hälsosam relation med utbildning

Cameron anser att det är viktigt att ställa fasta prioriteringar. För honom är hans fru och skola det viktigaste. Om träning kommer i vägen för dessa två saker, vet han att det är dags att skära ner det lite. Att hålla prioriteringar i perspektiv hjälper honom också att komma ihåg att han kommer att sakna vissa träningspass men att du inte behöver slå dig själv över det.

Vara rörlig

Konsekvens är nyckeln till framsteg, och att vara flexibel är sättet att komma dit. Det kommer att finnas tillfällen när du måste missa ett träningspass eller förkorta en träning. Camerons flexibilitet gör att han kan kompensera för missade träningspass när han kan. Som ett resultat har han satt ett mål att träffa alla sina träningspass när han kan, med mer tonvikt på de viktiga träningspassarna varje vecka.

Tidig morgon träning

Att gå på cykeln tidigt på morgonen är en utmaning, och Cameron har regelbundet varit tvungen att träna 04:30. De första två åren av medicinska skolan tränade Cameron tidigt på morgonen. Nu med kliniska rotationer som börjar tidigt måste han träna sent på kvällarna.

Han har på det hårda sättet lärt sig hur svårt det är att bränna nog på morgonen. Med lite experiment och hjälp från TrainerRoad Forum skapade Cameron en DIY-drinkmix för att hjälpa honom att få cirka 80 gram kolhydrater per timme. Det, i kombination med en energibar, hjälpte honom att få den näring som behövs för högintensiva ansträngningar.

Sömn

Sömn kan verka som en lyx för dem med hektiska scheman, men det är något som är nödvändigt för välbefinnande och prestanda. Just nu, under veckan, hamnar Cameron bara på 6-7 timmars sömn varje natt. När han har en sen natt att arbeta eller studera är hans lösning att anpassa sig och stöta nästa morgons träning till kvällen.

Utbildning för långdistanscykling och löpning

Cameron anmälde sig till TrainerRoad 2018, sommaren innan han började läkarutbildningen, för att förbereda sig för Triple Bypass Century. Han slutförde en mittvolymplan med Sweet Spot Base-faser, en Sustained Power Build-fas och Century Specialty-fasen. När Cameron började var hans FTP runt 192w, men nu är det 272w – en ökning med 80w!

Långdistanscykling

Cameron var lite chockad över ansträngningen som behövdes för intervallträning. Tidigare hade han bara gjort hjärtfrekvensbaserad träning och ritt för skojs skull utan struktur. Träningarna var svåra men genomförbara. I en kommentar om de framsteg han gjort med TrainerRoad sa Cameron: “Vinsterna är verkliga.”

På väg in i Triple Bypass kände Cameron sig förberedd från träningen och erfarenheten från Kokopelli Relay. På väg mot andra gången på dagen skadade han lite och betalade förmodligen för att börja för hårt. Men mest höll Cameron fast vid sin paceplan att åka på 67% av FTP. Hans två viktigaste avhämtningar från evenemanget var att lära sig att jämna takten och att veta att han kunde gå avståndet.

Ultra-Distance Trail Running

Cameron gillar att kasta in lite variation med sina aktiviteter. Det får honom att känna sig som en mer rundad idrottare med den extra fördelen att nya mål uppnås. Med detta i åtanke började Cameron spårlöpning efter Triple Bypass och älskade det. Snart tävlade han på 50 mil och 50 km och placerade tolfte och åttonde.

Att byta träning från cykling till löpning var inte så dåligt, förutom den ökade tröttheten i benen. Eftersom han tyckte mycket om TrainerRoad fortsatte Cameron med en träningsplan med låg volym. Han sparade de intensiva träningen för cykeln medan han gjorde ett par enkla körningar varje vecka. Camerons sa, “TrainerRoad gav mig intensiteten utan den hårda chocken av att springa.”

Vad kommer härnäst?

När Cameron har avslutat läkarutbildningen har han fortfarande ett uppehållstillstånd att slutföra. Medan han fortfarande är obesluten är han intresserad av fysisk medicin och rehabiliteringsbehandling. Han vill göra IRONMAN på full avstånd och planerar några solo-äventyr, som att åka på White Rim Trail.

Oavsett framtida händelser kan vara i horisonten, tror Cameron på vikten av att ha en passion för träning. Att testa olika händelser återupplivar hans passion för träning samtidigt som det ger möjligheter att lära sig mer om sig själv och världen. Han sa, “Jag älskar att använda min mänskliga kraft för att ta mig själv till vackra platser i världen, vilket driver mitt beslut för alla tävlingar jag väljer att anmäla mig till, oavsett om de cyklar, tävlar eller ultralöp.”

Berätta din historia. Framgång är inte alltid en tävlingsvinst. Det kan vara livsförändrande hälsoförbättringar, nå ett personligt mål eller mer.


För mer kunskap om cykelträning, lyssna på Ask a Cycling Coach – den enda podcast som är avsedd att göra dig till en snabbare cyklist. Nya avsnitt släpps varje vecka.


Varför idrottare runt om i världen använder TrainerRoad för att bli snabbare

Över 9 000 recensioner i App Store. Ett genomsnitt av 4,9 stjärnor. Högsta betyg för någon cykelträningsapp. Över 16 miljoner pass genomförda och räknar. 100 olika träningsplaner och över 2000 olika träningspass som används för att automatiskt skapa en anpassad plan för dina mål och erfarenheter. Allt för att vi fokuserar på en sak: att hjälpa dig att bli snabbare.

Vill du ha ännu mer bevis? Kolla in över 1700 berättelser och FTP-förbättringar för hur TrainerRoad har hjälpt idrottare att bli snabbare och utforska allt vi har för att göra dig till en snabbare cyklist på TrainerRoad.com.

Kolla in TrainerRoad





Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.