Hur jag använde data för att bli en skrapgolfspelare

0 0


golftips
Skaffa vår gratis e-bok

Registrera dig för nyhetsbrevet och få vår kostnadsfria 30-sidiga e-bok om kursstrategi!

Detta är ett gästinlägg av Sean Denning från Par Machine

Efter att ha spelat spelet i mer än 20 år blev jag äntligen en scratch-golfare 2020! Mitt handikapp hade varit i de låga enkelsiffrorna i ungefär 15 av dessa år, men jag kunde aldrig tycka få det helt noll. En av de största förändringarna jag gjorde, och jag tror att en viktig faktor för min förbättring var att använda data för att göra en plan, spåra mina framsteg och göra justeringar av min praxis.

Jag vill inte ge intryck av att data är ensam ansvariga för att få mitt handikapp att repa. Jag arbetade också med en tränare på mitt sving och putt, och jag lägger en hel del ansträngningar på att förbättra mitt mentala spel. Men jag har gjort det tidigare. Jag har tagit lektioner och tränat mycket och fick fortfarande inte hela vägen till repor. Så småningom blev jag frustrerad och tänkte att jag kanske inte var tillräckligt talangfull.

Förra året var annorlunda. Här är hur data hjälpte mig att bli en golfspelare.

Ingen tid att förlora

Jag är gift, har två unga barn (ett född sommaren 2020!) Och jobbar heltid som byggnadsingenjör. Jag har inte ett överflöd av fritid för golf. Jag var faktiskt inte säker på att jag skulle spendera någon tid på golf.

Jag hade inte spelat bra 2019. Mitt handikapp kom över 4 och de få turneringarna jag lyckades spela hade inte gått bra. Jag bestämde mig för att jag inte ville fortsätta att ta mig tid från min familj för att spela medioker golf. Mina alternativ var att bli bättre eller sluta, och jag älskar golf för mycket för att sluta.

Så jag valde ett välbekant mål – något jag hade skrivit ner som ett mål under många tidigare säsonger men aldrig uppnått – skrapa golf. Jag gav mig själv 12 månader på mig att sänka mitt handikapp från 3,3 till 0,0 eller bättre. Jag visste att jag skulle behöva en plan för att använda min begränsade tid effektivt.

Traditionell statistik

Jag började i september 2019 med att granska min statistik från den säsongen: greener i reglering, fairways hit och putts per hål. Jag kunde få en anständig uppfattning om mina svagheter genom att jämföra siffror med tidigare säsonger och genomsnitt för scratch- och pro-golfare.

Min grundläggande statistik från 2019 och de första tio omgångarna 2020 vs. scratch och pro golfare:

skrapa golf
Min grundläggande statistik från 2019 och de tio första omgångarna 2020 vs. scratch och pro golfare

Alla delar av mitt spel behövde arbete. Jag slog 44% av greenerna, 44% av fairways, hade en krypteringshastighet på 30% (procentandel av sparade efter att ha missat en green) och behövde nästan 32 putts per omgång. Jag visste att träffa greener i reglering har en stark korrelation att göra, och jag var ganska säker på att mitt korta spel höll mig tillbaka.

Jag gjorde två delmål för säsongen 2020: träffa 60% av greenerna i regleringen och spara par 50% av tiden när jag missade greenen. Dessa siffror skulle ungefär matcha GIR- och förvrängningshastigheter för genomsnittliga skrapgolfare. Jag var inte så bekymrad över att slå fairways, och jag trodde att min put-statistik skulle fungera om jag förbättrade min chipping.

Beväpnad med en grundläggande förståelse för vad jag behövde arbeta med kom jag igång.

Lågsäsongsarbete och en långsam start på säsongen 2020

Reader’s Digest-versionen av min lågsäsong skulle gå ungefär så här.

  • Oktober: Jag använde handikapptestet från Dave Pelz Kortbibel att bestämma vad jag behövde arbeta mest med i greenen och bedöma mina framsteg. Jag tillbringade mellan fem och tio timmar per vecka på att öva på 15-50 yardkilar och bunkerskott.
  • November: Ytterligare två veckor med kort spelövning. Jag läste också Övningshandboken av Adam Young som förberedelse för arbete på min gunga.
  • December-januari: Fem lektioner plus fem träningspass på GOLFTEC, som mestadels arbetar med att öka min höftrotation genom slag men också täcker putsning och ett par andra saker.
  • Februari-mars: Fortsatt arbete med gungbyten med en inomhus simulator två eller tre gånger per vecka. Jag läste också Ultimate Mental Game Training System för Golf av David MacKenzie.
  • April till mitten av maj: COVID-19 bakgårdspraxis! Jag arbetade mer med gungbyten (köpte en matta och nät), tillbringade lite tid på Adam Youngs strejkplan, och gjorde lite chipping runt min bakgård, allt uppgår till cirka fem timmar per vecka.

Av ett överflöd av försiktighet under början av COVID-19-pandemin spelade jag inte min första omgång förrän den 20 maj. I slutet av juni hade jag fått tio omgångar. Jag gjorde några framsteg med att slå bollen (GIR och FIR var upp till 50% respektive 51%), men jag verkade ha gjort nästan ingen förbättring på min korta spelet (krypterade med 33%), och mina genomsnittliga putts per omgång hade stigit till drygt 32. Mitt handikapp hade gått upp till 3,8, och jag var lite orolig.

Strokes fick analys

Jag ville försäkra mig om att jag gjorde absolut allt jag kunde för att uppnå mitt mål om en skraphandikapp. Jag undrade om jag kanske saknade något genom att inte använda stroke fått analys.

Den allmänna idén om analysen av slag som erhållits är detta: istället för att bedöma prestanda genom att spåra sammanfattningsstatistik som kanske eller inte kan korrelera till poäng, spåra position / avstånd från hålet för varje skott och beräkna om golfaren fick eller förlorade slag vid varje skott jämfört med önskad jämförelsegrupp. Det är då möjligt att beräkna hur många slag som vunnits eller förlorats under en omgång till jämförelsegruppen inom områden som körning, infartsskott och putsning.

En databas över golfspelarens prestanda från olika avstånd och lögner (tee, fairway, grov, etc.) krävs för att göra dessa beräkningar. Det finns olika produkter och appar tillgängliga för att göra det.

Relaterade artiklar: Shot Scope V3 erbjuder nu slaganvänd analys samt DECADE-appen

Jag bestämde mig för att försöka Golfmetri av Mark Broadie och var imponerad av den detaljerade produktionen. Det gav mig sammanfattningar av slag som vunnits / förlorats till en genomsnittlig skrapgolfspelare på körningar, tillvägagångssätt, korta spel och putter, samt detaljerade uppdelningar i varje kategori.

Golfmetriska resultat från mina första tio (18-håls) omgångar 2020

Nu kunde jag se exakt hur mycket jag behövde förbättra i varje område för att spela scratch golf. Jag tappade slag inom dessa områden:

  • Körning: 1,2 slag per omgång
  • Kortlek: 1,0 slag per omgång (0,75 från vad jag vanligtvis skulle betrakta som “kortspel” inom 60 yards plus ytterligare ett kvarts skott mellan 60 och 100 yards)
  • Att sätta: 1,25 slag per omgång (inuti sex fot var något bättre än scratch, men jag tappade över 1,4 slag per omgång från utsidan av sex fot)

Jag gjorde några viktiga slutsatser från dessa siffror. Även om min krypteringsgrad på 33% var långt under genomsnittet för 52% för en skrapgolfspelare, visade Golfmetrics att jag bara tappade tre fjärdedelar av ett skott per omgång på korta skott inom 60 yards. Och de 51% av greenerna som jag träffade i regleringen var långt under mitt 60% -mål, men mitt tillvägagångssätt var faktiskt lite bättre än scratch. Jag kunde lätt ha spenderat resten av min övningstid på mitt korta spel och strykjärn och förmodligen kommit långt ifrån att uppnå ett rephandikap. Jag behövde tänka om min praxis.

Övervakning av framsteg och planeringspraxis

Jag insåg att jag behövde mer träning. Två sessioner per vecka skulle inte minska det när jag behövde förbättra så många områden med bara tre och en halv månader till. Så under de sista två veckorna i juni började jag sätta in fyra övningar varje vecka (bara cirka 45 minuter vardera) ovanpå att spela 27 hål.

Jag tillbringade de här övningarna med att fokusera på de områden där stroke fick analys visade att jag tappade flest slag.

  • Drives: David MacKenzies “Narrowing Fairway Drill”
  • Sätter utanför sex fot
    • Arbetade med att förbättra tempot i min stroke baserat på feedback från en GOLFTEC-lektion
    • Hastighetsreglering från David MacKenzies Practice Drills eBook
  • Kortlek 20-60 yards
    • Jag fick bekvämt att göra kvarts- och halvsvängningar med var och en av mina kilar och veta mina avstånd för dem
    • Spelade 18 “hål” upp och ner med 20-30 yardskott runt träningsplaner

I mitten av juli kunde jag säga att de här övningarna hade en betydande positiv inverkan på mitt spel. En jämförelse av mina slag fick analys från de sex omgångarna jag spelade i juli visade drastiska förbättringar i de områden jag arbetade med.

Jämförelse av slag som erhållits före och efter början fokuserad övning på problemområden

Trots att mitt handikapp inte återspeglade det ännu, visade mina poäng och slag som jag fick analysen att jag hade börjat spela som en scratch-golfare. Efter en kort uppsägning från golf för vår nya bebis (tack och lov kunde jag också ta några veckor från jobbet) fortsatte jag att träna och jag fortsatte spela bra. Det tog inte lång tid för min nya spelförmåga att dyka upp i mitt handikapp.

Min förbättring av handikapp från 3,3 till +0,2

Mitt handikapp sjönk stadigt från juli till oktober, äntligen bröt 0,0 med en poäng på 71 den 17 oktober! Jag hade missat min tidsfrist på 12 månader med ungefär två veckor, men vädret hölls precis tillräckligt länge för att jag skulle korsa mållinjen. Jag var äntligen en scratch golfare!

Takeaways

  1. Att använda data hjälpte mig att bli bättre snabbare. Mitt handikapp sjönk från 3,3 till +0,2 på en säsong. Med hjälp av data för att identifiera mina svagheter, planera min träning och spåra mina framsteg kunde jag se hur min ansträngning hade en verklig effekt på min prestation redan innan det återspeglades i mitt handikapp. Tidigare hade jag kanske blivit frustrerad och gett upp för att jag antog att jag saknade talang för att vara en skrapgolfspelare; Jag kunde se exakt var jag förbättrade mig och vad jag annars behövde göra.
  2. Jag tyckte att slaganvända analyser var mycket mer användbara än traditionell statistik. Basdata som greener i reglering, fairways hit och putts per omgång gav en allmän uppfattning om min förmåga men var inte särskilt bra på att identifiera exakt hur man kunde förbättra. Trots att min krypteringshastighet var låg, visade slaganalys att mitt korta spel på 60 yards bara kostade mig tre fjärdedelar av ett slag per omgång mot en genomsnittlig scratch-golfare. Jag slog också färre greener i regleringen än en scratch-golfare, men mitt tillvägagångsspel fick faktiskt en bråkdel av ett slag mot scratch. Att inse att jag satte mig utanför sex fot och körde var och en kostade mig över ett slag per omgång tillät mig att spendera min begränsade träningstid där det skulle ha störst effekt.

Nu arbetar jag för att bli ännu bättre än att börja, och du kan satsa att jag använder data för att göra det.

Om författaren

Sean Denning är byggnadsingenjör med en fru, två små barn, ett heltidsjobb och en brinnande önskan att bli bättre på golf. Följ hans planer och analytiska tillvägagångssätt för att använda sin begränsade tid för att spela scratch (och bättre) golf på parmachine.com




Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.