Hur man minskar armpumpen // Del 2: Nio produkter för vibrationsdämpning för MTB

0 0


Välkommen tillbaka till Bikerumors offensiv på varje mountainbikers värsta fiende; den fruktade armpumpen. Förra veckan täckte vi vad armpump egentligen är och detaljerade enkla, billiga men ändå mycket effektiva sätt att minska armpumpen genom att få din bromsinställning uppringd.

Vi hoppas att ni har experimenterat med spakvinkel, räckvidd och bettpunkt eller övervägt att ändra storlek på era rotorer för mer kraftfull och effektiv bromsning. Bromsinställning kan mycket väl verka orelaterad till armpumpen men lita på mig – gör det här så är du väl på väg att minska armpumpen och gå snabbare längre som ett resultat. Vinnare.

Feature Image av Innes Graham – Enduro World Series

MTB Arm Pump: Kasta pengar på problemet

Den här veckan löser vi problemet med dina surt förvärvade pengar. Här är en lista med nio komponenter som hävdar att de kan minska din armpump, minska förarens trötthet eller åtminstone erbjuda en viss grad av vibrationsdämpning.

Hur är vibrationer och armpump relaterade? Vi pratade med Dr Lewis Kirkwood, en idrottsforskare som tillbringade fyra år på att studera ämnet. Han kan också cykla ganska bra, så vet vad han pratar om. Om du vill geek på det, kolla in intervjun.

Några av nedanstående produkter är mycket dyrare än andra. Som sagt, alla är värda att överväga om det betyder att rida smärtfritt!

RevGrips

Påstående: Reducerad armpump

Rev Grips beskriver deras produkt som upphängningsgrepp för mountainbike. Andra har ifrågasatt beskrivningen och beskrivit den mer som “aktiv dämpning” eller “energiabsorberande”. Vi kommer att försöka att inte hänga för mycket på faktureringen men på något sätt, hävdar Rev Grips att minska armpumpen.

revgrips upphängningsgrepp minskar armpumpens flytande hylsa

Utgångspunkten för handtagen är att grepphylsan (den bit du håller fast vid) faktiskt hänger bort från stångens yta. Det är det döda utrymmet mellan grepphylsans undersida och stången som sägs isolera vibrationer från stången, vilket förhindrar att de når ryttarens händer.

Hylsan är upphängd från utombordaren och den inre änden av greppet med justerbara stötdämpande skär.

Rev Grips hävdar att deras upphängningsgrepp erbjuder förbättrad kontroll för ryttare eftersom de gör det lättare för dig att hålla fast i baren. Bikerumors Zach bekräftade detta med sin recension av grepparna.

rev grepp fjädring elastomerer

”Det som slog mig mest om grepparna är hur mycket de uppmuntrar en lätt beröring av barerna. Detta minskar i sin tur handutmattning när du kör på Rev Grips, men det verkar också översättas till andra grepp. ”

”Efter att ha kört dem under en tid fann jag mig själv att köra lättare på andra grepp och ha mindre handtrötthet över hela linjen. Av den anledningen gillar jag dem mycket och även om jag för närvarande inte kör dem på någon av mina cyklar känner jag att jag fortfarande skördar fördelarna. ” – Zach Overholt.

Rev Grips erbjuds till två prispunkter. Det mer budgetvänliga greppsystemet “Race Series”. Det är de tyngre “nakna benen” i det stötdämpande systemet, som erbjuds med mediummjuka elastomerer för $ 59,95. Fyra alternativ finns tillgängliga; en 31 mm, en 31 mm halvvaffel, en 32,5 mm och en 34 mm ytterdiameter.

Den överlägsna kompromissen Pro Level Rev Grips är helt justerbara från ultra mjuk till ultra fast. De levereras komplett med stångändar i aluminium, inställningssats, monteringsverktyg, lättare klämmor och ditt val av färgade grepp och klämmor. Dessa ger dig 89,95 dollar tillbaka.

Fasst Co Flexx Enduro- och DH-barer

enduro mtb bar flex compliance reducerad armpump fasst co
Foto av Enduro World Series / Innes Graham Photography

Påstående: Reducerad armpump

Här är en annan armpumpreducerande produkt som vi har testat; Fasst Company Flexx Enduro Bar. Och vi kan gärna säga att det fungerar! Men det var verkligen inte utan komplikationer … kolla in vår långsiktiga recension här.

fasst flexx enduro bar blå mjuk elastomer kompression rebound vibrationsdämpande bar

Flexx MTB-styret är en utveckling av Fasst Cos motocrossstänger, själva utvecklade för att minska armpumpen för motocrossföraren. Konceptet är ganska enkelt. Som med Rev Grips använder Fasst elastomerteknik inuti en sväng för varje sida av stången. Således erbjuder stången viss upphängning, vars längd beror på vilken bredd du skär stången till.

fasst co flexx endro styret för mtb kol grepp område legering klämma titan bolt system

Varje pivot innehåller en kompressionselastomer och en reboundelastomer. Båda är justerbara, med mjuka, medelstora, hårda och fasta alternativ tillgängliga.

Vi märkte några hanteringsproblem när vi använde mjuka och medelstora elastomerer, så vi bestämde oss för de hårda elastomererna. Med dessa komprometterades inte hanteringen men vi märkte ändå kraftigt reducerad armpump och i allmänhet en mycket bekvämare körkänsla från baren.

bikerumor recension fasst flexx enduro styret för mtb långvariga intryck

Fasst Flexx Enduro Bar är inte billig till $ 424,99. Det är verkligen inte lätt heller och väger 450 g. Som sagt, en billigare aluminiumversion har anlänt med en prislapp på $ 324,99. Fasst erbjuder Flexx Enduro Bar i två versioner; en 8 ° baksvep och en 12 ° baksvep. 820 mm breda DH- och E-Bike-versioner finns också.

OneUp Components Ovalised Carbon Bar

oneup kol styret mtb

Påstående: Reducerad armpump

Nästa är ett annat styr, det här sättet billigare och lättare. OneUp Components ovaliserade kolstång är en annan produkt som hävdar att den kan minska armpumpen.

Dess vibrationsdämpande egenskaper kommer från dess förmåga att böjas. Designen är mycket enklare och utan tvekan mer raffinerad än Fasst Cos erbjudande, men du kan inte ställa in flex på något sätt.

oneup-komponenter edc-stam och ovaliserat kolfiber mountainbike-styr

220 g kolstång är ovaliserad mellan spindelklämregionen och kontrollmonteringsregionen. Det är den ovala formen här som gör att stången kan böjas i en riktning (mot marken) men förblir superstyv i sidled för styrprecision.

oneup-komponenter ovaliserat kolhandtag

Vi testade den här baren och gick bra bra med den. Det erbjöd en fin, kompatibel körkänsla och en viss minskning av armpumpen jämfört med vår tidigare 31,8 mm klämma aluminiumstång. Kolla in recensionen här.

Spank Vibrocore Bars

spank spike vibrocore styr vibrationsdämpning

Påstående: Reducerad armpump

Spank Industries tar en helt annan inställning till styrkomforten. Istället för att gå längs vägen för att införa flex för vibrationsdämpning väljer Spank att hålla styret styvt i alla riktningar. Istället fyller de barens hålighet med ett proprietärt vibrationsdämpande skum.

vibrationsdämpande styret mountainbike spank vibrocore testdata tillgängliga vitbok publicerad

Tanken är att förhindra resonansfrekvensen hos de flesta legeringsstänger från att vibrera i det vanliga 12-25Hz-området som leder till armpump, och så småningom orsakar allvarligare skador på muskler och bindväv med fortsatt exponering. Så Vibrocore förskjuter vibrationen till ett högre, mindre skadligt frekvensområde som resulterar i mindre trötthet.

Vi har inte haft nöjet att testa den här tekniken än. Prova den beprövade World Spike 800 DH-baren för 79,99 dollar.

RaceFace NEXT SL Carbon Bar

Race Face Next SL kolfiberstyr

Påstående: Minskad armutmattning

Race Face haven introducerade nyligen NEXT SL-kolstången riktad mot XC-racers. Som sådan är den 740 mm bred med en klämyta med en diameter på 35 mm. Det är kol och det böjer sig faktiskt. Konceptet är ungefär detsamma som för OneUp Oval Bar, men RaceFace har använt en asymmetrisk koluppläggning för att uppnå flex i det nedåtgående planet men styvhet i det främre akterplanet.

Race Face Next SL kolfiberstyret visas på en mountainbike
Next SL-styret i kol säljs för 179,99 dollar

NEXT SL tar ett mindre aggressivt och lättare tillvägagångssätt för att minska armutmattning än de andra styren vi diskuterar här. Även om det kanske inte gör någon större skillnad för 180 mm enduro-cykeluppsättningar, säger Race Face att det borde ge mer märkbara fördelar för XC-racers som kör kortare, fastare upphängningsuppsättningar.

CushCore Pro däckinsatser

cushcore pro mtb-däckinsats minskar tröttheten i armpumpens förare

Påstående: Minskad ryttartrötthet

Här är en annan produkt som vi har testat; CushCore Pro-däckinsatser. Dessa kommer att lägga till cirka 257 g till varje 27,5 ″ hjul och ge dig tillbaka 149,99 USD för paret. Är vikten och kontanter värda det? Varje dag i veckan.

cushcore pro däckinsatser minskar armpumpen och minskar vibrationer
Foto av Finlay Anderson

Men de är bara för punkteringsskydd! Fel. Dessa däckinsatser är det och en mycket mer. Det tätt passande skumfodret med slutna celler med hög densitet gör att du kan köra minskat däcktryck för bättre grepp och komfort utan att offra sidoväggens stabilitet. Det finns naturligtvis en gräns för det. Detta beror på hur tung du är och hur snabbt spåren du kör. Men på mina mjuka, våta, långsamma hemleder i Skottland har jag kunnat minska mitt däcktryck från 18-20 PSI till bara 12 PSI (fram och bak).

cushcore pro mtb däckinsats minskar armpumpen

Det är troligt att förmågan att köra löjligt låga tryck utan rädsla för nypa punkteringar som gör en CushCore Pro-svängande cykel så bekväm att åka. Dock är själva skummet faktiskt utformat för att absorbera vibrationer. Här är påståenden från CushCore:

  • Förbättrar fjädringsprestanda med 16%
  • Minskar slagkraften från stora träffar med 50%
  • Förbättrar sidoväggsstabiliteten med 35%
  • CushCore ger en 12% mjukare åktur
  • Minskar rullmotståndet med 3%
cushcore pro däckinsats granskning
Foto av Finlay Anderson

Inte bara minskade CushCore Pro-däckinsatserna min armpump och övergripande trötthet, de förbättrade också min hantering av cykeln därför. De tillät mig också att köra en fastare upphängningsinställning på DH-spåren vid Llangollen (One Giant Leap) som översattes till en snabbare rullande cykel utan att känna mig slagen i slutet av varje körning. Fullständig recension på vägen.

Rimpact PRO-däckinsatser

rimpact pro mtb däckinsats vibrationsdämpande fälgskydd

Här är en annan uppsättning mountainbike-däckinsatser som kräver vibrationsdämpande egenskaper. Vi har testat dessa också, men inte till deras absoluta gräns som vi gjorde med CushCore Pro. Jag fick in dessa av en anledning och bara en anledning. Jag tävlade med EWS i Zermatt, Schweiz, terräng som är mycket snabbare och stenigare än vad jag är van vid att rida.

jagar efter hastighet etapp 2 zermatt ews 2020
Plocka upp en uppsättning Rimpact Pro-däckinsatser för £ 69,99

Jag ville kunna köra mitt vanliga däcktryck (18-20 PSI) för att känna konsistens utan att behöva oroa mig för nypa punkteringar. Jag är glad att kunna säga att de var mycket upp till uppgiften. Men detta är min allra första razzia i MTB-däcksinsatsvärlden, jag blev positivt överraskad över att de hade andra fördelar.

Dessa insatser var den enda bästa uppgraderingen jag gjorde på min cykel hela säsongen. Min favorit med Rimpact PRO-däckinsatserna är vibrationsdämpningen. Att köra en insats, särskilt i det främre däcket, utjämnar trailchatter mycket mer än vad jag förväntade mig. Resultatet? Mindre trötthet vid långa nedförsbackar vilket innebär att man rider snabbare längre.

Hammerhead 360 Stem

xc gear hammerhead 360 vibrationsdämpande MTB-stam

Påstående: Vibrationsdämpning

Den sista på vår lista idag är Hammerhead 360 Vibration Damping Stem från XC Gear. Detta är en annan teknik som kommer från motorcyklar som utvecklas från MAKO 360 vibrationsdämpande stångfäste för motocross. Det använder också elastomerer som sitter vid spindel-styrgränssnittet.

xcgear hammerhead 360 vibrationsdämpande stam för mountainbike

Varumärket hävdar att eliminering av kontakt mellan metall och metall mellan styret och resten av cykeln resulterar i kraftigt reducerade vibrationer som överförs till förarens händer. De säger att det minskar stress på handleder, händer och armar när du stöter på stötar. Mindre stress motsvarar mindre trötthet vilket i teorin motsvarar att åka snabbare längre. Vad finns att inte älska?

Vi har inte testat detta ännu. Plocka upp 45 mm räckvidd, 31,8 mm klämspindel för 399,99 $ för att prova själv.

Nästa vecka på “Hur man minskar armpumpen” tar vi igen problemet på det billiga (ish) igen. Vi tar en titt på hur du kan optimera din cockpitinställning med rätt stångmått, material och grepp för att bäst passa din anatomi.



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.