Ingrid Gran Turismo R helt nya 1x vägcykelgrupp tillverkad i Italien

0 1


Ingrid Components tappade precis alla detaljer på Gran Turismo R, deras 100% tillverkade i Italien 1x vägcykeldrivning för antingen 11-växlad eller 12-växlad byggnad. Ingrids 1x väggrupp innehåller sina vackert inbyggda maskinbaserade kassetter, vevsatser i legeringar och kopplad växel som fungerar med växeln du redan har på din väg, grus eller äventyrscykel …

Ingrid RD1 mekaniska 1x växlare, tillverkad i Italien

Ingrid prototyp 1x 12-växlad MTB-cykelväxel
prototyp MTB-växelförare c. Flowrider Racing, Foto av André Maurer

Vi har sett Ingrids unikt utformade, maskinbearbetade legerade 1x vevsatser och kassetter som dyker upp på anpassade grus- och mountainbike-byggnader från några av våra favoritoberoende cykelbutiker i ett par år. Men det var verkligen deras prototyp 12-växlade MTB-växlare som väckte vårt intresse förra våren. Den smyget, tillsammans med en konversation mellan Marc Wohler från Flowrider Racing och Giulio Mancini från Ingrid-komponenter antydde att det fanns mycket mer i arbetet.

Nu är Ingrid tillbaka med ett komplett utbud av väg-, grus- och MTB-drivlinjer som framhävs av den nya Gran Turismo R-mekaniska 1x vägväxeln …

Ingrid Gran Turismo R 1x vägcykeldrivlinor i 11 eller 12 hastigheter

Ingrid CNC-bearbetade legeringsvevar, tillverkade i Italien, foto av Loose Cycles
nuvarande vev av Ingrid-legering, foto av våra vänner på Lösa cykler

Ingrid utvecklades som sin “grunge” -metod för cykeldriven tåg och ville skapa fler alternativ för cyklister som letade efter något annat än status quo. Det började med bearbetning av kassettförlängare, sedan en vevsats som blev flera, sedan fulla kassetter, varför inte skapa en växelförare också?

Så det är den stora nya introduktionen här, med några nya Ingrid RD1 road 1x bakväxlar, som erbjuds i antingen 11-växlad eller 12-växlad växlingsalternativ (plus 12-spets MTB-spårväxel).

(Sidanot: Ingrids namn är ett anagram över “ridning”, som du kan se genom att läsa deras logotyp från botten till topp.)

RD1 1x vägväxel – Tekniska detaljer

Ingrid Gran Turismo R 1x 11 12-växlad drivcykel, tillverkad i Italien, 1x bakväxel

Att hålla det enkelt (för tillfället, som med MTB-installationen?) Ingrids vägdrivning innehåller inte en växel. Istället har den utvecklats för att fungera med befintlig mekanisk vägväxlare, eftersom de redan innehåller dina bromsar. Två grundversioner av Ingrid Gran Turismo R-vägväxel tillverkas, med en påstådd vikt som börjar vid 270 g: RD1-R12S för 12-delade grupper och RD1-R11S för 11-delade grupper.

prototyp Ingrid MTB-växlare
prototyp MTB-växelförare c. Flowrider Racing, Foto av André Maurer

Liksom MTB-prototypen vi såg tidigare delar båda versionerna samma kombination av CNC-bearbetad 7075-T6 aluminium och 3D-tryckt, slagtålig polyamid / nylon PA12-element. Ingrid-bakväxeln är byggd för att vara tålig, men också användbar. Enskilda delar av växeln är utbytbara (eller kan uppgraderas), med alla delar tillgängliga som reservdelar för att hålla dig åkt i flera år.

Intressant är kompatibiliteten ganska bred. Ingrid säger att den 12-växlade växeln kommer att fungera med alla Campagnolo 12-växlade mekaniska växlare ELLER 13-växlade Campagnolo Ekar, som kommer att reduceras till att växla över 12 växlar. Webbplatsen för Ingrid listar endast 11-växlingsväxeln för SRAM 11sp-växlare, men har sagt att en 11sp-Shimano-kompatibel version också erbjuds.

Ingrid Gran Turismo R 1x 11 12-växlad drivcykel, tillverkad i Italien, korta eller långa bakväxlar
kort eller lång bur RD1 1x vägväxel

Korta burvarianter kommer att erbjudas för upp till en max 46T kugge, eller långa burversioner som maximerar med en 52T kugge. För tillfället erbjuds 11-växlad växlare bara i kort bur, eftersom Ingrid bara gör ett enda 10-46T 11sp-kassettalternativ.

CRS-R2 road crankset & direct mount 1x chainrings – Tech details

Ingrid Gran Turismo R 1x 11 12-växlad drivcykel, tillverkad i Italien, vevsats i legering

Den nya Ingrid-vevsatsen bygger på sin populära enduro, XC MTB och grusvevar, men nu lättare än någonsin, ner till 445 g (170 mm armar och spindel, utan kedjedrev) … och är ännu mer aggressivt vinklade.

Ingrid Gran Turismo R 1x 11 12-växlad drivcykel, tillverkad i Italien, vevparti

De nya, nybyggda Ingrid Gran Turismo R-vevarmarna bearbetas från 2024-legeringen, med två hål borrade ut armarna i full längd, plus maskinbearbetning i baksidan för att minska vikten och bibehålla styvheten. De delar samma modulära 3075 7075 legeringsspindel som Ingrids övriga vevar och använder samma direktmonterade kedjedrevsgränssnitt.

De nya R-vevarna får en smalare 148 mm Q-faktor, en 91,5 mm K-faktor och erbjuds i tre mellanlängder: S 166,25 mm, M 170 mm och L173,75 mm. De är klassade för väg, cyklocross och lätt grus.

Ingrid Gran Turismo R 1x 11 12-växlad drivcykel, tillverkad i Italien, kedjedrev med direktmontering

De nya R-vevarna kompletteras bäst av de nya smala breda vägmonterade kedjekransarna. Erbjuds ursprungligen i 44T (124g), 48T & 52T (134g) storlekar, och ringarna är CNC-bearbetade från 7075-T6-legering och svartanodiserade för att fungera med antingen 11 eller 12-delade drivlinor.

Ingrid 1x 11sp & 12sp vägkassetter

Ingrid Gran Turismo R 1x 11 12-växlad drivcykel, tillverkad i Italien, CNC-bearbetad

Ingrids Gran Turismo R 1x väggruppssats är rundad med ditt val av tre kassettalternativ. Alla tre delar samma tvådelade maskinbearbetade konstruktion – en nickel-kromoly 9840 monoblock i stål för de minsta kuggarna som blir värmebehandlad efter bearbetning och ett hårdanodiserat 7075-T6-legeringsblock för de största kuggarna.

Ingrid Gran Turismo R 1x 11 12-växlad drivcykel, tillverkad i Italien, kassetter
11sp 10T46, 12sp 10T48 & 12sp 11T44

Den 11-delade kassetten finns i en enda 10-46T-spridning som passar på en XD-förarkropp. För 12-hastighet får den bredare grus- / mountainbikekassetten en 10-48T växelspridning som passar på en XD-förare. Eller den 12-växlade vägkassetten erbjuder snävare 11-44T-växling och bibehåller trampeffektiviteten / lägre friktion hos en 11-tands liten kugge, med versioner tillgängliga för antingen en HG (vanlig Shimano freehub) eller XD-förarkropp.

Ingrid Gran Turismo R 1x 11 12-växlad drivcykel, tillverkad i Italien, kassett

Eller så kan du naturligtvis alltid kombinera Ingrid Gran Turismo R-växel och vev med respektive 11 eller 12-växlade kassetter från andra tillverkare om du letar efter andra växelkombinationer … men då skulle du missa den fina Ingrid-bearbetningen!

Ingrid Gran Turismo R 1x väg – Priser och tillgänglighet

Ingrid Gran Turismo R 1x 11 12-växlad drivcykel, tillverkad i Italien, gruppset

Oavsett vilken väg eller MTB-växel du väljer, kostar varje 550 €, erbjuds med antingen en rå aluminium eller titan anodiserad yta på deras parallellogram och koppling. De nya CRS-R2-vevarna säljs för 450 € i rå, svart ano eller titan ano-finish … med specialutgåva anodisering sannolikt också. Lägg till ytterligare 150 € för den svarta ano-kedjedrevet med direktmontering. Ingrid-kassetter varierar från 340-370 € beroende på växling.

Majoriteten av de nya Ingrid Gran Turismo R 1x väg- och MTB-komponenterna är officiellt planerade för tillgänglighet från och med den 31 maj 2021, med förbeställningar nu öppna direkt från Ingrid eller via din lokala cykelbutik. Vissa är redan tillgängliga också.

Ingrid.cykel





Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.