iXS Xult DH-hjälmuppdatering lätt nedförsbacke med full ansiktssäkerhet

0 0


Den schweiziska skyddstillverkaren iXS har gett sin lätta Xult-helhjälm en total DH-uppgradering. Medan de har gått ultralätt de senaste åren med sitt Trigger FF enduro lock, går Xult DH tillbaka till sina tyngdkraftsrötter, med fokus på maximalt skydd för ryttarhuvudet och en del ny slagdämpande teknik, inriktad på att köra snabbare och mer tekniska utförsåkningar …

iXS Xult DH helhjälm, lätt tävlingsskydd i utförsåkning

iXS Xult DH helhjälm, lätt tävlingsskydd i utförsåkning, vinklad
c. iXS

När den debuterade tillbaka 2015 fakturerades den ursprungliga Xult som en crossover enduro till downhill helhjälm vid ett ljus för tiden 1100g. iXS sa att tanken var att tillhandahålla gravitationsklar full ansiktssäkerhet som kunde åkas uppför backen för Enduros, sedan ner på andra sidan som en DH-hjälm. Under åren sedan har det skett en boom i lättviktshjälmsskydd – perfekt för alla från aggressiva all-mountain- och enduro-ryttare, upp till full-bore DH-racers.

Men nu när iXS har den ultralätta 600g Trigger FF-formen i hela ansiktet (till en ganska rimlig 250 €) för de åkattraktioner som innebär att du trampar upp behöver Xult inte korsa längre. Det kan bara hålla fast vid tyngdkraften, samtidigt som det öppnar upp lite för bättre ventilation och tappar nästan 10% av vikten från originalet – för att inte förbise 15% av originalets prislapp!

Gravity Protection – Tekniska detaljer

iXS Xult DH helhjälm, lätt skydd i utförsåkning, topp

Den nya Xult DH är konstruerad för att skydda cyklister och åkare som går ner i tekniska DH-spår, freeride-spår och bikeparks, och får ett nytt lättviktsfiberförstärkt polymer (FRP) -skal – en materialkomposit iXS kallar “ett miljövänligt alternativ till kol som kräver mindre material”. Mindre är mer i hjälmens viktkrig, och det för den nya Xult DH ner över hundra gram lättare än originalet till 995 g (storlek ML).

Inuti har den nya Xult DH iXS: s X-Rail-stötdämpningsteknik mellan standard EPS-skum och FRP-yttre skal. Genom att placera X-Matter-viskoelastiska material i stora slagzoner längst upp på hjälmen och över pannan, säger iXS att hjälmen kan “absorbera och avböja” vanliga stötar innan de direkt påverkar bäraren.

Utöver att helt enkelt skydda hjälmen från vardagligt bruk och missbruk, sägs den förstyvande X-Rail-tekniken bättre absorbera och distribuera stora stötar över en större del av hjälmen, vilket främjar “multiriktningsrörelse i händelse av en krasch ”.

iXS Xult DH helhjälm, lätt nedförsbacksskydd, botten

Inuti sägs kontinuerliga “Integrated Vortex Ventilation” -kanaler anslutna till stora framåtriktade ventiler göra Xult DH ganska andningsbar. Ergonomisk och tvättbar vaddering lovar en bekväm stabil passform med ett klassiskt hakband för dubbel D för säkerhet. En silikonplatta på baksidan förhindrar att skyddsremmen glider, och en justerbar topp / visir kan flyttas för att passa dina tyngdkraftsstyling.

iXS Xult DH helhjälm – Priser, tillgänglighet och alternativ

iXS Xult DH helhjälm, lätt skydd i utförsåkning, färger

Nya iXS Xult DH säljer för 299 € i tre färgalternativ – svart, lagunblått och rött – och i tre storlekar (SM, ML & LXL). Alla hjälmar är internationellt certifierade enligt EN1078, ASTM & CPCS-standarder.

iXS Xult DH helhjälm, lätt nedförsbacke, fram

Den omformade Xult DH-hjälmen är tillgänglig från internationella iXS-distributörer från och med idag.

iXS.com/bike



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.