Långsiktig recension: Vittoria Mazza Enduro-däck rullar snabbt, biter bra, rälar platta hörn

0 0


Så du gillar utseendet på det nya Vittoria Mazza enduro mountainbike-däcket, men osäker på om det är värt priset på £ 60 eller inte? Var inte rädd, vi har en fullständig utvärdering här med en långsiktig granskning direkt från Tweed Valley, Skottland. Jag har kört detta däck på min Cannondale Jekyll enduro-cykel de senaste tre månaderna; inledningsvis som ett bakdäck och mer nyligen som ett framdäck. Så här går det i det våta!

Feature Image av David Cheskin

Recension: Vittoria Mazza

vittoria mazza enduro mtb däck recension steget framkant slitbanemönster leriga förhållanden skottland kredit david cheskin
Upphovsman: David Cheskin

För låg ned på slitbanemönstret, 4C Compound med extra Graphene 2.0, hävdade vikter och prissättning, kolla in vår teknisk uppdelning av Vittoria Mazza. Här diskuterar vi fördelarna och fallgroparna i 29 ″ x 2,4 ″ endurohölje Mazza, monterad på en uppsättning Crankbrothers Synthesis Alloy Wheels.

långsiktig granskning vittora mazza test 29"x2.4" peebles skotland foto david cheskin
Upphovsman: David Cheskin

Håller med vad jag vet, jag körde Vittoria Mazza på 18 PSI fram och 20 PSI på baksidan. Övergång från Vee Tyres låga rebound TOPP 40 förening till Vittorias relativt hårda 4C-förening med högre rebound, hade jag två första observationer:

  1. Vittoria Mazza-däcket rullar snabbt
  2. Dessa tryck var också hög
vittoria mazza enduro däck recension slitbanemönster lerigt ridförhållande david cheskin credit
Upphovsman: David Cheskin

4C-föreningen är inte en förening, den är fyra. Föreningarna är upplagda på ett sådant sätt att de hårdare utgör basen på slitbanan för att göra däcket slitstarkt, medan de mjukare sitter på toppen för grepp. På det hela taget finner vi dock att 4C-föreningen är relativt hård (enkelt vridprov för vredet). Vi godkänner däcks låga rullmotstånd mot denna funktion.

Mazza gjorde lätta arbeten med tekniska stigningar på hal våt smuts och bett terrängen konsekvent och förutsägbart. Det 2,4 ″ breda däcket fungerade bra som ett bakdäck och skär igenom glödet.

vittoria mazza testar tweed valley skottland david cheskin
Upphovsman: David Cheskin

Med 18 PSI (1,3 bar) i framhjulet hade jag en oroande pin-ball-ridupplevelse genom grovare spår. Mazza var oförlåtlig när mitt linjeval inte var så exakt som det kunde vara, pingade mig från linjen när jag (ganska oskickligt) skulle fånga framdäcket på kanten av en hård smuts. Det var dags att tappa trycket.

Enduro-höljeversionen av Mazza har en ganska styv sidovägg. Därför var jag vid 60 kg inte rädd för att sänka trycket i framdäcket till så lågt som 15 PSI. Som du kan föreställa dig var det mer kompatibla däcket mycket mer förlåtande. Jag gynnades av det lägre trycket på tekniska stigningar såväl som nedförsbackar, och jag fann det tidigare märkbart mindre beskattande.

ridhörn tweed valley skottland david cheskin vottoria mazza enduro mtb däcktestning
Upphovsman: David Cheskin

Pekar nedåt, Vittoria Mazza uppträdde. Jag blev positivt överraskad av dragkraften jag hittade genom mindre stödjande svängar. Tippa cykeln på sidoknapparna och jag fick en mycket säker förutsägbar känsla genom framänden, vilket uppmuntrade allt mer engagemang. Den förutsägbarheten är ett bevis på brist på välvande sidoknappar. Siporna räcker för att låta knopparna bli lite laterala, men inte tillräckligt för att låta dem vikas helt när de trycks hårt.

vittoria mazza enduro mtb däck recension vinterförhållanden david cheskin foto

Däcket spårade anmärkningsvärt bra genom grova och steniga, hackiga sektioner av leden – den typ av terräng det är optimerat för. Greppet över våt sten var bra, men allt på distans som tveksamhet (oavsett faktisk bromsning) på våta rötter slutade vanligtvis i mindre drama med lite sidoåtgärd. Gyttjavståndet var dock bra; det här däcket var glad i slopen.

testa crankbrothers stämpel mtb platt pedalsko peebles skotland stubbe gap
Upphovsman: David Cheskin

Trots ovannämnda goda köregenskaper noterade vi inte överraskande vid 15 PSI att Vittoria Mazza-däcket ryckte luft med jämna mellanrum på snabba plana, grova sträckor. Mot slutet av denna granskningsperiod märkte vi utseendet på sidoväggsgängor, som är karakteristiska för att köra ett däck under det rekommenderade tryckområdet (20-40 PSI i detta fall).

vittoria mazza sidovägg flex
Ett relativt högt-rebound gummi uppmuntrade mig att köra tryck lägre än de rekommenderade – därmed sidoväggens flex

Slutgiltiga tankar

Vi är väldigt glada att rekommendera Vittoria Mazza till förare som tycker om lyhördheten hos ett hög-rebound mountainbike-däck. Det erbjuder lågt rullmotstånd och biter lerig terräng mycket bra, vilket är ett anständigt alternativ för ett bakdäck på vintern.

För de åkare som föredrar vibrationsdämpande egenskaper med låg rebound för en mjuk förening, kanske 4C-föreningen på Vittoria Mazza inte är din kopp te. Det kan vara svårt att hitta rätt tryck som ger tillräckligt grepp utan risk för att böja däcket från fälgen genom grovare spår.

I det här fallet skulle förare troligen dra nytta av a Vittoria Airliner insats eller något annat däckinsats (teknisk funktion här) som Rimpact Pro (min Redaktörens val för 2020).

vittoria mazza recension enduro mountainbike-däck 29 x 2.4" verklig bredd vikt spår hölje
Vittoria Mazza Trail Casing 29 ″ x 2.4 ″ däck vägde 991 g (vänster); vid 25 PSI mätte Mazza Enduro-däcket på 2,4 ″ på en 31,5 mm inre breddfälg (höger).

Medan Vittorias 4C-förening är en snabbvalsande, slitstark gummiblandning av hög kvalitet, är den den enda blandningen de erbjuder. En mjukare, klibbigare, lägre rebound-förening skulle vara ett välkommet tillskott till deras sortiment, så att varumärket verkligen kan ta på sig de stora namnen i mountainbike-däck.

Vittoria.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.