Long Term Review: Shimano GRX Di2 grus 1×11 gruppset

0 0


Det är ganska kul att vara en redskapstestare under grusens snabba födelse och astronomiska uppgång. Alla har en åsikt om vad grus är och vad det ska vara. Kanske har Shimano ett extra stort ord i den berättelsen. Med lanseringen av GRX-drivlinan skickade Shimano ett högt meddelande till cykelvärlden: Gruscyklar förtjänar sitt eget drivsystem. Inget mer eftermontering.

Ett företag gör sådana påståenden när det erkänner att en viss typ av ridning inte försvinner. Så drop-bar ridning på smuts? Här för att stanna. (Ja, du kan argumentera för att det aldrig gick bort. Jag levde igenom 90-talet och början av 2000-talet också!)

Det betyder att GRX-drivlinan förtjänar analys av dess avsedda användning, snarare än mot drivlinor som eftermonterats från MTB eller vägvärlden. Och det är vad jag har gjort under det senaste året.

Se det i aktion i min videorecension ovan, men fortsätt läsa för närbildsfoton och några extra detaljer som inte ingår i videon.

Vad är GRX?

GRX bakväxel
Bakväxeln har ett kopplingssystem. Koppla in kopplingen för att öka spänningen i buren och därmed kedjan, och koppla ur den för att ge slack i systemet för att enkelt ta bort hjulet.

GRX-drivlinan ser mycket ut som alla andra drivlinor, som inte borde komma för mycket överraskande. Grus ser väldigt mycket ut som andra typer av ridning, åtminstone vid första anblicken. Men som det är fallet med grusridning i sig, är GRX-drivlinans subtilitet det som skiljer det ut.

Kontrollerna exemplifierar begreppet subtilitet snyggt. Utåt är formen mycket densamma som Shimanos andra STI Di2-kontroller. Men vid ytterligare inspektion sticker anmärkningsvärda detaljer ut. Strukturen på bromskåporna är till exempel avsedd att hjälpa dig att upprätthålla ett positivt grepp på tuff terräng. Bromshandtagen själva har en plattare, bredare form så att du återigen kan få ett positivt grepp när terrängen blir chatterig.

GRX bromshandtag fram
GRX-bromshandtagen är bredare än en vägbromshandtag som Ultegra eller Dura-Ace. De böjer sig också in mot styret för att göra det lättare att nå och dra.

Och dessa bromshandtag fuskar också mer inåt mot stängerna. Det minskar avståndet som dina fingrar måste sträcka för att fästa spakarna. Det betyder också att du får bättre hävstång och därmed mer bromskontroll när du behöver det.

Huvarna har också en annan form. Men Shimano inkluderar också klokt här, som de gör på väggrupper. Huvudformen uppmuntrar din hand att “springa” på plats. Det är en bekväm vagga och ger ett stadigt grepp över tuff terräng.

Om du är den typ som spenderar mycket tid på barlägenheterna, har Shimano dig täckt med specialdesignade inline-bromshandtag. Dessa valfria spakar är små och erbjuder ett annat bromsalternativ när händerna är borta från huven.

Bakväxeln har ett kopplingssystem. Detta ökar väsentligen spänningen i växelburen, vilket ökar spänningen på kedjan. Detta hjälper till att minska tappade kedjor, vilket är ett måste när du kör terräng.

1 × 11 eller 2 × 11

GRX bakväxellåda
Du kan se den grå spaken som aktiverar och inaktiverar kopplingen bakom parallellogramvridpunkterna.

Eftersom GRX håller fast med en 11-delad drivlina finns det många växelalternativ tillgängliga i både 1X och 2X-inställningar. Tekniskt finns det inga “GRX-specifika” kassetter, så du kan välja mellan 11-delade Shimano Road- eller MTB-kassetter. Hur stor du kan gå beror på bakväxeln. RD-RX810 passar upp till ett 34t max lågt kedjehjul och är avsett för 2x drivlinor med vägkassetter, medan RD-RX812 passar upp till ett 42t lågt kedjehjul och är avsett för 1x drivlinor.

Jag valde en 1X-installation med en 40T kedjedrev och en 11-40 kassett.

Eftersom kassetterna är befintliga 11-växlade MTB- eller Road-kassetter använder de också den befintliga HG freehub-raden, vilket innebär att du förmodligen inte behöver köpa en ny freehub för att köra gruppen. Vilket är trevligt.

Di2-ledningar förblir desamma som andra Shimano-elektroniska gruppuppsättningar, så inga överraskningar här.

Vad gör GRX cool?

De utmärkande funktionerna i GRX Di2 är ganska subtila. Strukturen på bromshuven är ett utmärkt exempel på en tydlig fördel för en dedikerad terränggrupp. Hävstångsformen och huvens form kompletterar detta ytterligare, och du kommer att märka en ökad handstabilitet och den lätthet som du kan bibehålla greppet på stängerna.

GRX är också mångsidig. Det är lika hemma på en cykelcrosscykel som på en gruscykel. Jag cyklade en hel del trottoar med den också. Mitt enda klagomål där är att det var lätt att snurra ut, men om jag skulle spendera mer tid på trottoaren kunde jag göra ändringar i mina växelval.

Och naturligtvis gör Shimanos legendariskt smidiga växling och stark bromsning GRX till en tydlig vinnare off-road. Jag slog till och med bakväxeln ett par gånger, och den växlar fortfarande som en dröm.

Vilka är nackdelarna?

GRX på Trek Checkpoint
Om du tittar noga på huvudröret kan du se en av Di2-ledningarna. Jag tyckte att det var irriterande, men det är inte en dealbreaker.

Trots alla fantastiska grejer har GRX Di2 en nackdel eller två. Den första och mest betydelsefulla är samma nackdel med alla Di2-drivlinor: ledningarna.

Medan ledningarna hjälper till att göra skarpa skift, är de också en smärta att röra sig genom din ram. Och det finns många av dem, med kopplingsdosor som är isär. Så första installationen tar lite tid och tålamod. När det är klart kommer du förmodligen inte tänka för mycket på det, och jag gör det inte – förutom när jag tittar ner på mitt huvudrör och ser en tråd dingla där. Men om du inte ställer in drivlinan själv kommer du troligtvis inte att tänka mycket på ledningarna alls.

GRX subspakar
Stångens platta underhandtag känns bra och har en perfekt storlek. Men jag slutade inte använda dem så mycket.

Den andra nackdelen är inte riktigt en nackdel. Bromshandtagen på lägenheterna är coola, men jag kan inte ta reda på varför jag skulle behöva dem. De känns bra och erbjuder mycket bromskraft, men efter att ha använt GRX Di2 i nästan ett år kan jag räkna med min vänstra hand hur många gånger jag har använt dessa spakar på smutsen och fortfarande har gott om fingrar kvar. Du kanske hittar en användbar situation för dem, men det gjorde jag aldrig.

Naturligtvis, nu när de är installerade är det ganska involverat att ta bort dem. Så de förblir i min cockpit, även om jag aldrig använder dem.

underhävarmsklämma
Medan svärdens översta bromshandtag känns utmärkt använder jag inte dem tillräckligt för att motivera att de finns där. Om de var lättare att ta bort, skulle jag ta bort dem så att jag har mer utrymme på mitt cockpit för min styrväska och datorfäste.

GRX på smutsen

GRX huvar
Shimano fastnat med sin etablerade skiftlayout med två knappar per sida. Du kan ändra skiftlayouten i E-Tubes-appen.

Jag har tillbringat nästan hela mina grusresor det senaste året på GRX Di2. Det finns gott om att utforska här i Colorado, och lyckligtvis är jag bortskämd med en mängd olika grusförhållanden. Från platta, halvpreparerade grusvägar till tjockare singletrack skulle jag nog inte ha åkt på en gruscykel, vi har allt här. (Tja, med undantag för super leriga förhållanden. Östkustar är gärna chime in med din ta i muck.)

Det är säkert att säga att om du har kört något annat Di2-system från Shimano, vet du exakt vad du kan förvänta dig av GRX Di2. Det skiftar lika smidigt och snabbt som syskonen, och batteriets livslängd verkar fortsätta. Shimano är fortfarande kung på slottet när det gäller skiftande upplevelse och batteritid.

Jag skulle dock vilja se en enda knappversion av växlarna. Med andra ord skulle ett liknande system som SRAMs eTap-paddlar vara fördelaktigt här. Det beror till stor del på att det är lättare att slå en paddel snarare än att välja mellan två mindre, särskilt terräng och när du bär fullfingerhandskar.

Det är inte svårt att flytta GRX Di2 med antalet knappar som för närvarande erbjuds, men det kan vara enklare. Dessutom, med en 1X-inställning blir många av knapparna främmande ändå.

Behöver vi dedikerade grusdrivlinor?

GRX bromsok
Bromsningen på Shimanos GRX-grupp är utmärkt. Jag skulle gå så långt som att kalla det en av de mest utmärkande funktionerna.

Låt aldrig någon berätta att du måste springa ut för att köpa en grusdrivning. Det är inte nödvändigt när det gäller gruscyklar. Men det är verkligen trevligt att ha det.

Du kan absolut göra en vägdrivning, eller en väg / MTB hybriddrivning, fungerar bra för dina grusbehov. Men det finns två tvingande skäl att investera i en grusdrivning.

För det första, om du ska köpa en gruscykel i framtiden, är det troligt att cykeln kommer med en grusspecifik drivlinje ändå. Så du väljer om du vill eller inte.

Bromshuv bak
Jag är ett stort fan av den framträdande bromskåpan. Jag har hört några ryttare klaga på att texturen är för framträdande, vilket leder till obehag i handen. Men jag upplever aldrig detta.

För det andra kan dedikerade grusdrivenheter som GRX Di2 utföra samma funktioner som en väg- eller hybridväg / MTB-drivlinje, men det gör det med mer detaljer som är speciellt anpassade till grus. Med andra ord får du förmodligen en bättre upplevelse med en dedikerad grusdrivning på din gruscykel.

Som en bonus fungerar GRX Di2 också underbart som cyklocrossdrivning. Så om du vill att ett enda drivsystem ska göra allt är GRX verkligen en arbetshäst i det avseendet.

Det sista ordet om GRX

GRX drivlina
Växlingen är oklanderligt smidig. Jag cyklade en 1x installation med en 40T ring fram och en 11-40 kassett.

Jag har väldigt mycket haft det senaste året med att köra med GRX Di2. Den gör allt jag vill att den ska göra, pålitligt varje gång. Och jag uppskattar de finesser som Shimano har packat in i den övergripande gruppen som gör det smutsvärt. Jag är särskilt ett fan av de strukturerade bromskåporna och formen på själva bromshandtagen.

Med det sagt skulle jag inte kalla GRX Di2 eller något annat grusspecifikt drivsystem verkligen nödvändigt. Du kan absolut komma undan med att använda en vägkörning eller en Frankenstein-installation som kombinerar en väg- och mountainbike-installation. Men om du är ute efter något mer strömlinjeformat för grus, något som gjordes speciellt för detta växande segment, är det svårt att slå GRX Di2. Om du vill förenkla din installation väljer du istället den mekaniska drivlinan. Men om den mjukaste skiftningen är högt på din lista, tar GRX Di2 kakan.

GRX vev
Jag valde en 40T-kedjedrev framåt för min 1X-installation.

Shimano.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.