New Challenge Getaway grusdäck stöder trenden med hårdare gummi

0 0


Challenge har erbjudit en handfull grusdäck de senaste åren, men dess nya Getaway-modell är den första som har en slitbanedesign som inte baserades på ett av företagets cyklocrossmönster. Som sådan har Getaway många saker du kan förvänta dig av ett modernt grusdäck som är utformat för ett brett spektrum av förhållanden: en mjukare slitbana som lovar lägre rullmotstånd, ett öppet övergångsområde med låg profil för att förhindra glidning vid initiering slår på lösare mark och en aggressiv axelbana med större och kraftigare förstärkta knoppar för att ge mer av en hylla att luta sig genom hörn.

Getaway använder också företagets varumärke handgjorda öppna rörformade konstruktion med ett “grusspecifikt” dubbelskikt 260 TPI SuperPoly-hölje som förmodligen ger en mjukare åktur och förbättrad dragkraft samtidigt som den ökar sidoväggens hållbarhet, och det finns en remsa med extra tyg längs pärlan för att förhindra skador på grund av nötning av fälgen. Challenge täcker även insidan av höljet med ett tunt lager latex – istället för långsammare rullande butyl – vilket inte bara förmodligen förbättrar slanglös luftretention utan också ger ett mått på punkteringsskydd.

Medan de flesta avancerade grusdäck idag är byggda med syntetiska gummiblandningar med dubbla föreningar, använder Challenge en enda naturgummiblandning som är hårdare än typiskt.

Så vad är ovanligt med Getaway då? I stället för att använda en syntetisk gummiblandning med dubbla föreningar som de flesta märken (med hårdare gummi i centrum för hållbarhet och mjukare gummi någon annanstans för kurvtagning), utrustar Challenge Getaway med en hårdare, en-durometer “Smart Plus” -förening gjord av naturgummi – den svåraste av Challenge tre nya gummikompositioner. Enligt Challenge ger detta naturgummi jämförbar hållbarhet, slitage och rullmotståndskarakteristik som syntetiska föreningar, men utan behov av flera hårdheter.

Det förstärkta höljet är förmodligen utformat för att hjälpa till att överleva saker som detta.

”Vi arbetar med forskningscentret för gummiteknik vid Mahidol University, Nakhon Pathom, Bangkok, Thailand,” förklarade utmanings tekniska chef Morgan Nicol. ”Universitetet grundades 1888 som en medicinsk skola, och även om deras globala rykte inte är stort, är deras specialitet inom utveckling och testning av naturgummiblandningar imponerande.

”Alla våra gummiföreningar är lite mjukare än vår konkurrens efter kategori. Vi får utmärkta rullmotståndsresultat, men lider lite på hållbarhetssidan jämfört med vår vulkaniserade och stora bildäckstävling som Conti, Maxxis och Schwalbe. För Getaway valde vi Smart Plus-föreningen som bara är cirka 5% högre durometer än vår [medium] Smart sammansättning, men har 23% mer hållbarhet och offrar endast 2,5% i rullmotstånd för en liknande slitbanemassa. ”

Challenge erbjuder Getaway endast med solbränna sidoväggar för tillfället.

Allt detta låter för bra för att vara sant, va? Kanske, men kanske inte, men vi får se om vi får en testuppsättning för granskning så att vi kan ta reda på det själva.

Challenge erbjuder den slanglösa färdiga Getaway i en enda storlek på 700 × 40 mm för tillfället och exklusivt med solbränna sidoväggar. Påstådd vikt är 460 gram och detaljhandelspriset är 86 $ / 78 €.

Mer information finns på www.challengetires.com.





Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.