Olympisk hoppfull van Gendts unika 2-stegs BMX-cykel

0 0


BMX världsmästare är på väg till Tokyo 2020 just nu med en prototyp 2-växlad BMX-cykel som säkert kommer att skaka upp OS, om inte bara konversationen. En kol, utrustad hardtail med en Zee DH-bakväxel, en kedjestyrning och plattmonterade XTR-skivbromsar, ja det är inte det som vanligtvis kommer att tänka på när jag tänker BMX-racing. Men jag är verkligen inte en som bedömer världsmästaren, och cyklisten Twan van Gendt vet säkert vad han gör, efter att ha förfinat sin olympiska start i sin trädgård i Nederländerna under de senaste nio månaderna på en Tokyo-replika startramp …

OMG 2-växlad Meybo Olympic BMX-cykel av Twan van Gendt

Olympisk BMX-prototyp 2-växlad växelförare Meybo-cykel, BMX världsmästare Twan van Gendt
alla foton c. Twan van Gendt

Så låt oss först komma ur vägen … tydligen ja, växlar är UCI-lagliga för BMX. “Växelsystem med flera hastigheter är tillåtna”Enligt UCI Del VI BMX-föreskrifter avsnitt 4, 6.1.079. Skivbromsar är också bra, och så bör kedjestyrningen vara så länge den inte är ”överflödig”.

Men varför lägga till en bakväxel till en BMX-cykel i första hand?

Olympisk BMX-prototyp 2-växlad växelförare Meybo-cykel, BMX-världsmästare Twan van Gendt, träning

Tricket verkar troligen vara den unika starten och öppningen direkt av Tokyo 2020 BMX-banan. Till skillnad från de flesta UCI-VM-BMX-banor beskrivs denna olympiska BMX-bana som tre, mer flytande hopp i öppningssträckan som är utformad för att vara mer jämlik för både män och kvinnor. Och förklarar att 80% av BMX-tävlingarna bestäms före första hörnet ”, säger van Gendt,” Jag måste göra skillnad i början ”.

Det är så viktigt att Red Bull och resten av Twan van Gendts supportteam byggde en kopia av starten på sin lokala BMX-klubb, bara 10 minuter från sitt hem i Nederländerna så att han kunde ringa in den perfekta starten.

Olympisk BMX-prototyp 2-växlad växellåda Meybo-cykel, BMX världsmästare Twan van Gendt, Red Bull-ramp

Bege dig till RedBull för hela historienoch 18 minuter Allt eller inget dokumentär om van Gendts olympiska prep, inklusive undertexter.

Det räcker med att säga att den här utrustade BMX-cykeln inte byggdes på ett infall. Twan van Gendt är övertygad om att den perfekta växeln för den första raka INTE är den perfekta växeln för resten av banan, så han har byggt den första 2-växlade BMX-racercykeln vi har sett på flera decennier för att gå snabbare!

Geared 2-sp BMX – Tekniska detaljer

Olympisk BMX-prototyp 2-växlad växelförare Meybo-cykel, BMX världsmästare Twan van Gendt, icke-körsida

Van Gendts olympiska hoppritt är en helt ny Meybo HSX Carbon BMX-ram som skapades för att vara ultrastyv (30% styvare än sin legerings föregångare) och supersnabb.

Olympisk BMX-prototyp 2-växlad växelförare Meybo-cykel, BMX-världsmästare Twan van Gendt, drivlinedetalj
48T x 14/16

Hans drivlinan består av två bakre kuggar som flyttas av en ultrakort bur Shimano Zee M640 bakväxel, och förskjutits av vad som verkar vara en Zee 2-vägs frigöringsväxlare monterad upp och ner på den övre, vänstra sidan av van Gendts bar. Han kommer troligtvis bara behöva slå ett skifte i loppet, så ergonomin borde vara lätt att hantera.

Olympisk BMX-prototyp 2-växlad växellåda Meybo-cykel, BMX-världsmästare Twan van Gendt, cockpit

Vi är inte 100% säkra på hans individuella växelval, men det ser ut som en kombination av 14T & 16T kuggar tillbaka. Fram är en enda smal bred 48T kedjedrev på en Shimano DXR BMX vevsats, med en XLC CR-A18 kainguide monterad bakåt från den lilla BMX seattube för att hålla kedjan i linje med den massiva ringen.

Olympisk BMX-prototyp 2-växlad växelförare Meybo-cykel, BMX-världsmästare Twan van Gendt, träning
alla foton c. Twan van Gendt

Den nya 2022 Meybo HSX Carbon-ramen har standarder som vi kommer att känna igen från MTB, som ett 1,5 ″ avsmalnande internt headset, ett brett BB368 EVO-bottenfäste, plattmonterad bakre skivbromsmontering, vad som verkar vara en 15 mm bakaxel och en utbytbar spärrhängare. Konventionella enstegs BMX-drivlinor använder en integrerad Meybo-kedjespännare, som uppenbarligen van Gendt har ersatt med en växel. Den inkluderar intern dragning för den bakre bromsledningen, men inte för den okonventionella växelströmskabeln.

Den enda frågan som återstår är om den unika tvåväxlade BMX-drivlinan ger Twan van Gendt den kanten han behöver för att upprepa sin VM-seger på BMX-banan i Tokyo 2020.

MeyboBikes.com

Olympisk BMX-tävling: Hur man tittar

Ställ in på Ariake Urban Sports Park racing-action som startar med kvartsfinal den 29 juli, därefter Semifinal och finaler den 30.

Kolla in vår kompletta Olympic BMX-funktion för att lära dig mer om racing (och nya BMX Freestyle) och för att hålla dig uppdaterad om hur & när du ska titta på Olympic BMX.



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.