Padelfys-specialisternas varning med för mycket padel

0 1


Åsa Söderberg och Ia Wååk är personerna bakom det växande Instagram-kontot Padelfys och driver företaget Söderberg & Wååk. 
I en intervju med Padeldirekt berättar de om varför de specialiserade sig på padel, de ökade antalet skadorna inom sporten, deras sätt att jobba och knepet för att kunna spela mer. 

— Sköter man det förebyggande så skulle man kunna spela oftare utan att gå sönder, säger Ia Wååk till PadelDirekt. 

I takt med att allt fler personer spelar padel så sker det också allt fler padelrelaterade skador. När Åsa Söderberg och Ia Wååk för två och ett halvt år sedan bestämde sig för att sluta på sitt gemensamma jobb på ett gym och starta ett eget företag, så var det inte så många kunder som var intresserade. 

— Då var det ingen som direkt nappade på vår fysträning. Det var det inga som hade åkt på några skador. Men vi förstod att padelhypen, den kommer inte att bli mindre, berättar Åsa Söderberg. 

Och nu rullar det, trots pandemin, på hos dem. 

— Ja, folk har börjat skada sig, fortsätter Åsa Söderberg. Man måste börja med att värma upp, man kan inte bara spela padel. Folk har börjat förstå det nu — så nu kommer kunderna. 

— Folk spelar helt enkelt för mycket. Vissa så mycket som fem till tio gånger i veckan. Då är det enkelt att förstå att skadorna kan komma. Så är det inom alla sporter. Men padeln har varit speciell eftersom alla kan utöva det. Då tror man inte att det behövs fys — man kopplar inte att det för en fysisk sport och jag tror det är det som har tagit tid att förstå, säger Ia. 

I grunden är både Åsa Söderberg och Ia Wååk fotbollspersoner. Och det var just en fotbollskompis till Åsa som introducerade padel för dem. 

Sedan startade vi upp och nu åker vi helt enkelt med

— Vi blev fast direkt. Vi gillar egentligen allt med bollar och sedan kände vi att om vi tycker det är så kul så kommer säkert alla göra det, berättar Ia Wååk. 

De båda är i grunden personliga tränare och de bestämde sig helt enkelt för att sammanföra sitt nya intresse med sitt jobb och enbart jobba med ”padelkroppar”. 

— Padel lockade och vi ville jobba med andra kroppar än de på gymmet, berättar Åsa. 

— Sedan startade vi upp och nu åker vi helt enkelt med, fyller Ia i. 

I dag ta de emot kunder i en studio i Hammarby Sjöstad. Dit kommer kunder för att få hjälp med sina padelrelaterade skador. Men det stannar inte där för duon. De gör allt från att åka ut till hallarna och spela med sina kunder, till onlinerådgvning och jobb med olika företag. 

— Vi gör verkligen allt möjligt och sysslar med allt utanför padeln. Det är rehab, förebyggande övningar, fysträning för att stärka upp padelkroppen. Sedan gillar vi att åka runt och kunna vara mobila, till exempel med att köra clinics ute i hallarna berättar Åsa Söderberg. 

— I dag har vi till exempel haft ett möte med Åsa Eriksson, berättar Ia. 

Då pratar de förstås om Sverige-elitens Åsa Eriksson. Rankad 12:a i Sverige och som tillsammans med Ingela Pihl var i SM-semifinal i september.

— Vi gör ett fysupplägg till henne och i dag stämde vi av med henne, fortsätterI Ia Wååk. Hon hittade oss vi Instagram (där har de kontot padelfys, reds. anm) och nu har vi kört tillsammans i några månader och hon har berättat hon blivit både starkare i bålen och rörligare i höften, vilket är perfekt för det är viktiga padelmuskler. Då kände vi att vi gör nått rätt. Nu hoppas vi att hon gör en bra säsong. 

Där tror jag den stora risken är inom padel och den risken blir större eftersom folk så gärna vill spela.

Vad har ni fått för annan respons?
— Jo men de flesta är glada. Vi har bra respons. Det är härligt när man får höra att man har hjälpt någon med den där padelarmbågen och han eller hon kan spela igen, säger Ia. 

— Och vissa som berättar att de har blivit bättre efter att ha varit hos oss. Att det fått effekt och att man får ett: `Vad bra att jag lyssande från någon´. 

Hur viktigt är det med förebyggande träning?
— Det är jätteviktigt att man tål sporten. Man måste förbereda kroppen för att få ut det bästa. Och där innefattas allt egentligen — rörlighet, balans med mera — det är så mycket som krävs. Man kan inte bara köra bänkpress på gymmet liksom. Och sköter man det förebyggande så skulle man kunna spela oftare utan att gå sönder, förklarar Ia. 

Är skaderisken hög i padel?
— Det är väl egentligen som alla sporter, men det är ju ingen kontaktsport så den aspekten försvinner ju. Men det är mycket start, stopp och ytterlägen, fortsätter hon. 

— Det är mer småskador och att man försöker komma undan lite. Man lyssnar lite kanske inte alltid och känner av om det är nått på gång. Då ökar också risken för en större en skada. Där tror jag den stora risken är inom padel och den risken blir större eftersom folk så gärna vill spela. Som många andra hade vi velat spela varje dag men man måste få längta lite. Återhämtningen är viktigare än vad man tror. 

Vad är det bästa med ert jobb?
— Det är väl att vi inte tycker att vi jobbar, vi har bara kul. Att få jobba med sitt största intresse och hjälpa personer. Vi älskar kroppar och vi älskar padel, säger Åsa Söderberg. 

— Häromdagen när vi åkte runt så ställde vi oss faktiskt den frågan: `Har vi verkligen jobbat i dag´, berättar Ia. Att få hjälpa folk är suveränt, att få höra att någon som varit skadad inte längre känner något.

I klippet ovan: Padelfys visar en övning för Åsa Eriksson





Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.