Patent Patrol: Arbetar SRAM på en PowerTap inomhus tränarcykel? Eller frikopplat nav?!?

0 0


Kom ihåg när SRAM förvärvade PowerTap och vi skrapade alla i huvudet för varför, för de äger redan Quarq från ett tidigare förvärv? Det beror kanske på att de, som oss, såg potentialen för att komma in i cykelträningsföretaget inomhus. Även om de kanske har missat den första vågen av frenetiska träningsköp som uppmuntras av hemma-beställningar, innebär operationer som Zwift, Rouvy, Kinomap och andra att inomhuscykelmarknaden fortfarande har gott om banor.

Men för de av oss som fortfarande gillar att cykla inuti har de ett väldigt intressant navkoncept som kopplar bort freehub-kroppen så att du håller din standardkassett på cykeln och bara släpper den på inomhustränaren. Men först cykeln …

SRAM träningscykelkoncept

Den senaste patentansökan från SRAM visar en modulär cykelträning inomhus, som vi antar skulle få PowerTap-märket över Quarq. Eller använd åtminstone sin teknik för att sätta effektmätaren i en navliknande enhet snarare än en vevbaserad effektmätare som Quarq.

patentritningar för sram inomhuscykeltränare

Patentansökan nämner två viktiga skillnader som kan skilja den här cykeln från andra erbjudanden för cykelmärken. För det första modulär konstruktion som enkelt monteras och gör den mindre och lättare för frakt. Och det betyder att delar (som drivsystem, elektronik etc.) kan bytas ut eller uppgraderas i framtiden.

Detta innebär också att de kan erbjuda ett billigt, friktions- och viktbaserat svänghjulssystem som drivs direkt av vevarna, eller en remdriven, elektroniskt styrd motståndsenhet som är förskjuten från vevens spindel. Hur som helst kan de bygga in “smart”, elektromagnetisk eller friktionsbaserad motståndskontroll i den.

prototyp sram inomhuscykel tränare från PowerTap patent arkivering ritningar

För det andra är konsolskärmen. Även om det bara löst nämns visar illustrationerna det som en integrerad del snarare än ett fack för att placera din surfplatta eller telefon (men det nämns också alternativ för det).

Förutsatt att de integrerar en skärm kan de två funktionerna skilja den från fristående inomhuscykeltrenare från Stadier och Wahoo, som saknar en skärm och är byggda med en solid ram i ett stycke.

patentritningar för sram inomhuscykelutbildare

Modulära och bytbara säten, styr och pedaler låter flera åkare dela samma cykel.

Om cykeln kommer in under $ 1 500 till $ 1 800 och använder en Android-baserad eller liknande plattform som möjliggör appar från tredje part, kan det potentiellt ge användarna möjlighet att köra allt från Pelotons app till Zwift till Rouvy till Kinomap för att bara snurra och binga Netflix .

Vad tror du? Vilka andra funktioner kan de lägga till för att detta ska ersätta din cykel-på-tränare-installation?

SRAM Indoor Trainer Hub Decoupler Concept

sram patent för avtagbar freehub-kropp som använder nuvarande kassett på inomhustränare utan att behöva ta bort den från cykeln

Tänk på att tränare blir dyrare och dyrare, men då måste du lägga till en kassett på minst $ 50 (åtminstone). Och varje gång du uppgraderar din drivlinan? Det finns en god chans att du behöver en annan kassett för att gå med den. Eller kanske du gillar att byta mellan din väg, grus, cyklocross och mountainbikes på din tränare … det finns inget sätt att fortsätta byta kassetter till och från, eller hur?

sram freehub body decoupler patent för att använda samma kassett på en inomhus tränare

Och det är där detta patent från SRAM kommer in, med ett tvådelat system som frikopplar freehub-kroppen från navkroppen, så att du kan hålla kassetten på din cykel även när du tar bort bakhjulet. Så här fungerar det:

hur sram hub decoupler fungerar så att du kan behålla kassetten på din cykel när du lägger den på inomhustränaren

Freehub-kroppen är bultad i ramen, precis som med en normal genomgående axel, förutom att du bara bultar freehub-kroppsdelen (med kassett redan monterad på den) i ramen.

Sedan placerar du hjulet i cykeln och det använder ett fjäderbelastat spärrhjul för att ansluta navkroppen med freehub-kroppen. Sedan sätter du in en förkortad genomaxel precis som normalt, förutom att den här träder in i friluftskroppen snarare än motsatt nedfall.

sram freehub body decoupler patent för att använda samma kassett på en inomhus tränare

Tränaren skulle vara utrustad med ett matchande spärrhjul som det som finns inuti navskalet, så allt du behöver göra är att dra ut hjulet ur vilken cykel du vill träna på och släppa den på tränaren.

Ja, det finns många problem med detta … nämligen det troligt begränsade navvalet och mycket sannolikt ytterligare vikt. Men ur en problemlösningssynpunkt är det smart och vi är stolta över att se konceptet. Och ännu mer förvirrad för att se om det går någonstans!



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.