Patent Patrol: FSA trådlös drivlina med trådlös laddning?

0 0


FSA är ett av de få modiga företagen som gick tå till tå med järnvägsjättar. Om dagens patent är någon indikation är FSA inte klar med att förnya. Detta patent verkar indikera att ett trådlöst FSA-drivsystem är på gång – en som även innehåller trådlös laddning.

FSA trådlöst drivlina
Patenten beskriver en trådlös bakväxel med integrerat batteri och trådlöst laddningssystem.

2016 lanserade FSA sitt WE-drivsystem, ett semi-trådlöst system som var tvungen att konkurrera med Shimano och Campagnolo i den trådbundna arenan och SRAM i den trådlösa världen. Medan vi inte har kommit på vägen för SRAMs eTap AXS eller Shimano’s Di2-system, är det klart att FSA har grunden. Och företaget ger inte upp. Förbättringar av ett trådlöst FSA-drivsystem som patentskisserna visar tyder på att Shimano och SRAM snart kan ha hård konkurrens.

Med Shimano som leker med trådlöst i sina egna patent (läs allt om det här), verkar FSA följa trender. En helt trådlös bakväxel med trådlös laddning skulle vara ett första säkert. Det skulle ge FSA ett steg över alla sina trådlösa konkurrenter.

Annan utveckling för FSA trådlösa drivlinor inkluderar ett spjällsystem som hjälper till att minska kedjerörelser över stora träffar och prat.

Specifikationer för FSA Wireless drivlina

FSA Trådlöst drivlina FIG 25
FIKON. 25 visar batteriet och laddningssystemet integrerat i svängarmen.

Ett trådlöst FSA-drivsystem skulle behöva eliminera alla ledningar för att verkligen kallas ett trådlöst system. I sin nuvarande form använder WE-drivlinan fortfarande ledningar för att ansluta fram- och bakväxeln till ett batteri som lever i ramen. Växlarna körs på knappcellsbatterier och skickar trådlösa signaler till växlarna. Därav den semi-trådlösa beteckningen.

Detta patent antyder att FSA går helt trådlöst med ett batteri som lever på bakväxeln. SRAM eTap-batterier monteras på en SRAM-växlare, men SRAM-batterier är löstagbara. Det verkar inte som att FSA-batterierna kan tas ut på samma sätt. Detta eliminerar dock behovet av en kabel för att köra till ett batteri monterat inuti ramen.

Vidare förklarar patentet att batteriet och växeln är integrerade i ett trådlöst laddningssystem. Förutom ett batteri innehåller bakväxeln en “spole för induktiv laddning.”

Hur trådlös laddning fungerar

FSA Trådlöst drivlina FIG 28
Fig 28 visar batteriet och laddningssystemet integrerat i en enda enhet (12a). Det verkar som om den här enheten sedan lever i huvudvridkroppen (20).

Det är ett liknande system som trådlösa telefonladdare. Denna webbplats har en bra förklaring om hur sådana laddningssystem fungerar. Den korta versionen: En tätt lindad spole lever på växeln och producerar ett magnetfält som i sin tur kan producera ström för laddning.

Det betyder att du aldrig kommer att behöva lämna ditt garage och undrar när sista gången du laddade din drivlinan var. Inte heller skulle du hamna i en åktur med döda spärrar – åtminstone i teorin. Av patentet framgår inte omedelbart om batteriet automatiskt skulle laddas, eller om användaren skulle behöva utföra någon form av initiativåtgärd för att starta laddningen.

Ett trådlöst FSA-drivsystem med trådlös laddning är verkligen nytt. Och det kan ge FSA en välbehövlig fördel mot stark konkurrens. Inget annat trådlöst drivsystem som för närvarande finns på marknaden kan ladda trådlöst.

Shimano- och Campagnolo-system kräver att användare ansluter systemet till ett vägguttag. SRAM-batterier är lätta att hoppa av cykeln och placera i dedikerade laddare, och även om detta verkligen är bekvämt är det fortfarande inte helt trådlöst.

Andra snygga FSA Wireless Drivetrain-funktioner

Kopplingsenhet
Kopplingsenheten (55).

Trådlöst är inte det enda tricket i FSA: s ärm. Det är tydligt att företaget har sett vilka funktioner förare har haft när andra märken utvecklar sina trådlösa system. Till exempel har den trådlösa FSA-drivlinan som beskrivs i detta patent en bakväxel med en kopplingsenhet som kan kopplas ur när den träffas av en extern kraft. Med andra ord, om du kraschar eller basar din växel i en sten, kan växeln kopplas ur för att förhindra skador på dess komponenter.

Och som SRAM: s eTap AXS-växlar verkar FSA-växeln också ha ett spjällsystem. Det hjälper till att minska spårväxelns burrörelse över chatter och större träffar. Det i sin tur minskar sannolikheten för att du tappar din kedja.

Enhetsenheten är dold i huvudkopplingen. Detta, enligt FSA: s patent, hjälper till att minska den totala storleken på bakväxeln. Det betyder mindre komplexitet och kanske mindre vikt.

kopplingsenhet 2
Kopplingsenhetens placering i växeln. Enheten är märkt 55.

Vad mer väntar för trådlösa FSA-drivlinor?

Som alltid är det viktigt att notera att ett patent inte gör en produkt. Ofta lämnar företag in patent bara för att skydda en idé som kanske aldrig når marknaden. Så vi vet inte säkert om FSA har för avsikt att gå trådlöst alls.

Men om detta patent blir verklighet måste det integreras med ett trådlöst drivsystem som konkurrerar med de stora pojkarna. Som sådan kommer FSA att behöva ta itu med saker som hughygonomi, breda växelområden (det ursprungliga FSA WE-systemet är 11-växlat. Andra märken har gått till 12 och till och med 13 hastigheter) och tillförlitligt lång batteritid.

Det är en oro för alla batterier på växeln: rammonterade, trådbundna alternativ ger i allmänhet längre batteritid. Det är helt möjligt att FSA har löst batteriproblemet, särskilt om det trådlösa laddningssystemet initierar sig själv när det behövs.

Ett elektroniskt drivsystem som du aldrig behöver tänka på att ladda? Låt oss korsa fingrarna FSA har verkligen för avsikt att dra av detta.

Patentforskningsstöd från Wheelbased.com. Kolla in dem för djupare dyk på några av dessa patent och mer.



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.