Patent Patrol: SRAM eTap-koncept tar bort växelspaddlar, byter växlar med bromshandtag

0 0


Möjligheterna att elektronisk växling öppnas är nästan obegränsade. Så länge som en knapp kan tryckas någonstans kan en signal skickas och växlarna flyttar för att växla cykeln. SRAM har visat detta med sina BLIPS och nyare MultiClics-knappar.

Nu ser det ut som att SRAM har kombinerat en avtagbar trådlös BLIP med sina hydrauliska bromshandtag för att skapa en knappfri AXS eTap-växlare. Och de gör det genom att göra bromshandtaget själv till växelspadern.

För att vara rättvis har Shimano använt bromshandtagen som en del av deras mekanisk skiftande design för alltid. Det heter STI, för Shimano Total Integration, och introducerades 1990 och kombinerade indexerade växlar med bromshandtagen för vägcyklar. De försökte till och med det i ett år på mountainbikes, men de var inte populära.

SRAM: s uppfattning är lite annorlunda. Istället för att använda en sidorörelse av bromshandtaget för att dra i kabeln skapar det helt enkelt en spak som trycker på en knapp. Med sitt dubbla kretssystem behöver den bara trycka på en knapp per sida för att perfekt styra både fram- och bakväxlar, så det fungerar. Här är hur…

Hur SRAM eTap-bromshandtag kan svängas

sram patent för knapplösa etap-växlare

I detta patent förklarar SRAM att bromshandtaget fortfarande är fäst vid en huvudtapp (118, visas längre ner, med 94 är axeln för bromsrörelsen) som låter den svänga bakåt när du tar tag i den för att aktivera bromsarna. Men den svängpunkten sitter på ett rörligt element som svänger runt en andra axel (96) som är icke-ortogonalt (dvs. inte vinkelrätt) mot bromspedalen.

sram patentritningar för knapplösa etap-växlare

Ritningarna visar flera variationer i vinkeln (96) där bromshandtaget skulle röra sig för att skapa en växling … detta låter SRAM vinkla växlingsrörelsen hur de vill. Det är troligt att det att få den vinkel som du trycker på bromsspaken i sidled kommer att vara avgörande för att ha en skiftande känsla utan att också aktivera bromsarna … och en jämn bromskänsla utan att oavsiktligt växla.

Faktum är att patentet säger att vinkeln sannolikt kommer att vara så kraftig som 45 ° till 60 ° så att när du drar spaken i bromsriktningen, “växlar bromsspaken förspänd så att den svänger runt växelaxeln bort från växlingsriktningen” för att förhindra oavsiktliga skift under bromsning.

Om du inte har åkt Shimanos mekaniska vägspakar, vet du bara att det är inte bara helt möjligt att få distinkta växlings- och bromsrörelser ur en bromshandtag utan också ganska ergonomiskt funktionell.

patentritningar för sram etap utan växlingsknappar

Det låter enkelt, men att kunna flytta bromshandtaget i förhållande till huvudcylindern är ett problem. Medan de helt enkelt kunde placera hela huvudcylindern på den roterande delen, presenterar SRAM en bättre lösning som håller bromsdelarna ordentligt monterade inuti huven. Så här fungerar det:

Bromshandtaget (22) skjuter en tryckstång (152) i kolven (140), vilket är det som rör bromsvätskan in i slangen. Skjutstången och kolven är förbundna med en kulled (154), och det gör att bromshandtaget kan röra sig i sidled utan att huvudcylindern behöver flyttas.

OK, så hur förändras det?

Den växlande aktiveringen är väldigt enkel. Bromshandtaget är fäst på en del (110) som sträcker sig uppåt och skapar en längre spak (102). En liten växelmanöverdon (11) på den spaken trycker på en knapp (189, Nedan) på en trådlös sändarenhet (fig. 14/15 nedan).

Enheten verkar drivas av ett vanligt myntcellsbatteri och är sannolikt inget annat än en omformad, självdriven BLIP.

avtagbar trådlös växlingsknapp för nya sram axs etap växelspakar

Patentet nämner att växelmanöverdonets position är justerbar och låter dem (och kanske du?) Justera det avstånd som krävs för att aktivera ett skift. Oavsett bör mängden bromshandtag som krävs för att starta en växling vara mycket liten.

Ihopparnings- / funktionsknappen (194) och LED (192) flyttas till insidan av varje växelspak eftersom det inte längre finns en paddel för dem att vila på.

Vad är fördelen?

Om du någonsin har tagit mycket broms, särskilt på en grov grusstigning, och hade skiftpaddlarna (eTap eller Di2) träffat oavsett vilka fingrar som fortfarande dödar greppet och att paddel-till-finger-kontakt begränsade hur mycket bromskraft du kan ansöka, då kommer du att uppskatta att det finns mycket mer utrymme nu. Detta bör möjliggöra djupare bromsdrag. Eller åtminstone mindre belastad bromsning i grova nedfarter.

För mindre åkare med kortare fingrar bör detta låta dem justera bromshandtaget ytterligare för att göra det lättare att bromsa.

SRAMs patent visar också flera höjder för den främre stöten på huven, vilket innebär att förare kan välja mellan olika växlingsmodulstorlekar om de vill ha ett mindre eller större utsprång på framsidan av spakens huva. Utan ledningar är de helt enkelt bultade på plats och lätt att byta eller byta ut.

Patentforskningsstöd från Wheelbased.com. Kolla in dem för djupare dyk på några av dessa patent och mer.



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.