Patent Patrol: SRAM: s slanglösa däck Inflationsventil avslöjande

0 0


Folket på SRAM vet hur mycket smärta det kan vara att blåsa upp ett slanglöst däck. Att placera ett slanglöst däck ordentligt kan betyda skillnaden mellan fantastisk körkvalitet och ett snabbt gropstopp på vägen. Så SRAM: s patentet visar en ny design av uppblåsningsventilen för att göra det lättare att få slanglösa däck att sitta.

Hur inflationsventiler fungerar nu

Tubeless hjul kommer med uppblåsningsventiler som du springer genom ventilhålet och sitter på plats. Och ventilen hålls vanligtvis där av en gängad mutter.

Uppblåsningsventilen – förutsatt att det är en Presta-ventil, som är vanligast på cyklar idag – har en liten gängad cylinder vid spetsen. Om du lossar detta fat öppnas uppblåsningsventilens luftkammare.

Den del av ventilen som sitter i själva fälgen har en öppning. När du har fäst pumpen på pipänden och börjat pumpa flyter luft genom ventilen och in i fälg- / däckgränssnittet.

Luftkraften från pumpen skjuter direkt genom ventilen. Det betyder att luften sprängs på ett ställe på däcket. Detta är i huvudsak en kraft på däckets radie.

Eftersom luft måste trycka på hela däckets omkrets för att kunna placera den på fälgen är nuvarande slanglösa uppblåsningsventiler ineffektiva vid sittprocessen. Om du någonsin har försökt placera ett slanglöst däck med en handpump, visste du förmodligen redan detta.

Vad SRAMs ventiler ändrar

uppblåsningsventil fig 5
Figur 5 visar en illustration av hur SRAMs inflationsventil skulle fungera. Ett rör bor inuti fälgen / däcken och omdirigerar luften som blåses genom själva ventilen.

SRAMs patent beskriver en inflationsventil som handlar om den söta omkretsen.

Ventilens utsida, i detta patent, förblir i stort sett densamma som vad vi är vana vid. Den verkliga magin ligger inne. Den del av uppblåsningsventilen som sitter inuti däcket och fälgen har en ytterligare aspekt.

En kropp som sitter vinkelrätt mot själva ventilen (och är fäst vid själva ventilen) hjälper till att omdirigera en del av uppblåsningsluften runt hjulets omkrets. Det skulle göra det lättare för dig att pumpa upp och placera dina slanglösa däck, även med en handpump.

Patenten beskriver flera versioner av vad som i slutändan kan bli den färdiga produkten. Den enklaste versionen har en rörliknande struktur fäst vid själva ventilen. Detta skulle sannolikt vara tillverkat av gummi, som ett innerrör.

Andra versioner som beskrivs i patentet beskriver detta enkla koncept. Själva röret kan exempelvis ha förstärkningsribbor eller strukturer inuti. Dessa kan tjäna en dubbel roll. Först skulle sådana strukturer hjälpa till att hålla röret öppet hela tiden. För det andra kan strukturerna i ventilkanalen hjälpa till att omdirigera luft mer effektivt.

Är det lugnt?

Presta ventilvariationer
Dessa illustrationer visar två olika variationer på ventilens form och funktion. Den till vänster har ett internt gallerverk för att ge struktur och för att omdirigera luft mer effektivt.

Om det fungerar, ja! Och SRAM är inte det enda företaget som jagar denna enhörningsinflationsdröm.

Slanglösa däck blir bara mer framträdande inom alla discipliner inom cykling. Mountainbikecyklister har länge lidit av inflickventilernas och däck- / fälgkombinationernas finiga karaktär. Nu med vägförare och grusförare som buntar på fördelarna med rörlösa har det bara blivit viktigare att ha enkla uppblåsningsmetoder.

Så SRAMs uppfinning skulle verkligen göra livet lättare för cyklister av alla ränder. Det skulle eliminera eller åtminstone minska behovet av en luftkompressor när du sätter slanglösa däck. Det kan verkligen göra det mycket lätt att pumpa upp och placera slanglösa däck med en handpump också.

En annan smidig fördel för SRAMs potentiella inflationsventilsystem är dess anpassningsförmåga. Många mountainbikecyklister har fått fördelarna med däckskydd som Cushcore. På samma sätt har grusförare börjat använda sådana skär för att förhindra lägenheter och förbättra kurvstabiliteten.

Nackdelen? Installation är en enorm smärta. Och när du har fått inläggen i ditt däck måste du fortfarande blåsa upp däcket och få det att sitta. SRAMs uppblåsningssystem kan hjälpa till där genom att spränga luft längs omkretsen av däcket och fodret, snarare än direkt vid det.

Detta skulle i teorin göra det mycket lättare att placera slanglösa däck även med insatser inuti. Mitt blodtryck sjönk bara och tänkte på det.

Patentforskningsstöd från Wheelbased.com. Kolla in dem för djupare dyk på några av dessa patent och mer.



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.