Patentpatrol: en fräck svängbar sadel; en cykel som gör jobbet åt dig

0 0


Cyklar har haft en förnyad strålkastare under Covid som rörlighet älsklingar. Det borde inte bli någon överraskning då uppfinnare fokuserar nära på hur man gör cykling enklare och bekvämare för massorna. Gå in i den svängbara sadeln – det fräcka sätet, som jag vill kalla det.

Den svängande sadeln i detta patent bygger faktiskt på befintliga sadlar som har funnits på marknaden i årtionden. Två oberoende “plattor” stöder vardera sittbenet, vilket möjliggör oberoende justerbarhet.

Men den här svängbara sadeln tar konceptet ett steg längre genom att tillåta rörelsefrihet för dina lår när du trampar.

Grunderna för svängande sadel

Svängande sadel
Den här svängbara sadeln har två oberoende stöd, en för varje ben. Stagarna fungerar alla för att tillåta rörelse som spårar dina benrörelser.

Den svängbara sadeln har en separat sittplatta för varje lår. Patenten kallar detta upprepade gånger för ett lårstöd. Betyder det att sittplattorna kommer i kontakt med ditt sittbenområde eller med lårens övre del? Det är oklart, men det vore vettigare att ha sittbenstöd.

Varje platta är ansluten till en serie länkar. Dessa länkar är i sin tur kopplade till din sadelstolpe. Länkarna gör att den svängbara sadeln kan röra sig när du trampar. Varje platta kan röra sig oberoende. Till exempel, när din högra fot är i det lägsta läget för din pedalslag, kommer den högra sitsplattan att svänga nedåt, både fram och bak på sadeln, för att tillgodose ditt bens naturliga rörelse. Din vänstra sadelplatta skulle bibehålla sin egen position för att passa din vänstra fots plats i pedalslaget.

Svängbar sadel
Jämför FIG.1 med bilden ovan så ser du hur fjäderbenen tillåter varje stöd att röra sig oberoende när du jobbar dig genom pedalslaget.

Enligt patentet skiljer sig denna svängbara sadeldesign från befintliga mönster på marknaden på ett viktigt sätt. Medan befintliga sadlar med oberoende stödplattor bara svänger i sadelns främre ände, möjliggör den här rörelsen både fram och bak på varje platta. Enligt patentet borde det göra det lättare för användaren att trampa, och det skulle göra det mer bekvämt.

Är den svängbara sadeln livskraftig?

För ungefär tjugo år sedan minns jag att jag använde en sadel med två oberoende stödplattor. De svängde inte som den här sadeln gör. Jag tyckte att sadeln var otroligt obekväm av många anledningar. Men den främsta anledningen var att fronten på varje tallrik grävde in i låren.

Så den här svängbara sadeln kan verkligen fungera. Det kan verkligen ge en bekvämare abborre, troligen bland pendlare (och det är vad denna sadel verkar vara inriktad på).

Med det sagt verkar den svängande sadeln i detta patent vara alltför komplicerad, och med alla de rörliga delarna är det troligt att sadeln är ganska tung. Dessutom är fler rörliga delar lika med mer underhåll. För pendlarmassan spelar tyngden förmodligen ingen roll; men det extra underhållet gör det säkert.

Personligen skulle jag oroa mig för att en flytande sadel, som den verkar vara, skulle förändra min pedalslag så att skador eller obehag kan bli ett problem. Den svängbara karaktären hos varje platta innebär att din sadelhöjd ändras effektivt med varje pedalslag. Det betyder att du kan förlora trampkraften beroende på den svängbara sadelns position, och du kan lägga onödig belastning på vissa delar av benet under vissa delar av pedalslaget.

Om något, indikerar detta patent att det finns många designers som funderar på hur man kan tillgodose det växande antalet cykelpendlare på vägen.

Extrem arbetsbesparande cykel

arbetsbesparande cykel
Den arbetsbesparande cykeln som beskrivs i patentet har ett utökat drivlina med en tredje växel monterad nära sittbrunnen.

Detta patent går verkligen stort. Tanken här är att engagera både överkroppen och underkroppen för att driva cykeln framåt. Det utnyttjar också ryttarens vikt för att skapa framdrivning. Det delar upp arbetsarbetet mer effektivt så att dina ben inte är ansvariga för allt arbete.

Det händer mycket här, och uppriktigt sagt, med tanke på hur många komponenter som läggs till cykeln och platsen för dessa komponenter, kommer denna design sannolikt inte att passa bra till pendlare som ofta längtar efter enkelhet.

arbetsbesparande cykel
FIG1 visar stagarna – som ansluter precis under sadeln – i utsträckt läge. När föraren sitter, aktiverar fjäderben den fläktformade växeln.

Men det finns några intressanta begrepp här. En kedjemekanism verkar ansluta denna cockpitanordning till bakhjulet för att skapa ytterligare drivning. Patenten beskriver ett system där en vevstake, svängstång och sadeln bildar en spak som aktiverar en fläktformad växel. Vevstången och svängstången ser ut för båda teleskopet, ungefär som en upphängningsgaffel. Detta innebär att du faktiskt kan använda kraft på systemet med hjälp av din kroppsvikt som ligger på sadeln, samt från aktivering av pedalen.

arbetsbesparande cykel
Fig 2 visar stödbenen i det låga läget.

Är det livskraftigt?

Nej inte direkt. Det är för stort och klumpigt att tilltala, ja, nästan vilken cyklist som helst. Men det finns några intressanta begrepp här som kan förfinas till förmån för cyklister. Att ta en del av bördan från benen för att skapa framdrivning kan säkert vara en välsignelse för pendlare (även om det har prövats tidigare, till begränsad framgång). Problemet är att det problemet redan verkar ha lösts. E-cyklar åstadkommer samma sak med en mycket enklare och mer intuitiv användarupplevelse.

Patentforskningsstöd från Wheelbased.com. Kolla in dem för djupare dyk på några av dessa patent och mer.



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.